احمد علم‌الهدی اذعان کرد با اصرار خودش «متولی مادام‌العمر» موقوفه گوهرشاد شده است

سه شنبه, 3ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

علی خامنه‌ای و احمد علم‌الهدی

علی خامنه‌ای و احمد علم‌الهدی

به‌دنبال ماجرای افشای واگذاری موقوفه گوهرشاد به احمد علم‌الهدی، این نماینده علی خامنه‌ای اذعان کرد که با اصرار خودش و به این بهانه که «از سادات صلحا» است، «متولی مادام‌العمر» این موقوفه شده است.

علم‌الهدی در گفت‌وگویی که در شماره روز سه‌شنبه سوم مرداد روزنامه فرهیختگان منتشر شده، گفت که موضوع واگذاری موقوفه گوهرشاد به او پس از دستور رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت.

او گفت: «آقا [خامنه‌ای] امر فرمودند به اوقاف و نماینده‌شان (آقای محمدی)، که موقوفاتی که مجهول‌التولیه است طبق نظر واقف، تولیت و مورد مصرفش را مشخص کنید» و سپس «آقای محمدی گفت ما از سادات صالحه مشهدی، شما را پیدا کردیم و شما تولیت منصوص این موقوفه هستید.»

امام جمعه مشهد افزود: «اول به من گفت به مدت پنج سال تولیت این موقوفه بر عهده شما. بنده اعتراض کردم که اگر متولی منصوص هستم پس پنج سال معنا ندارد، مادام‌العمر متولی هستم، مگر زمانی که به شما ثابت بشود که از سادات صلحا نیستم. سپس یک دادخواستی دادم به اداره تحقیق اوقاف و این اداره تولیت همیشگی موقوفه گوهرشاد را به نام بنده زد.»

دو هفته پیش، وحید اشتری، از اصولگرایان موسوم به «عدالت‌خواه»، در یک افشاگری تازه، خبر داد که یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان خراسان، با عنوان «گوهرشاد»، شش سال پیش به احمد علم‌الهدی واگذار شده است.

این فعال سیاسی روز ۱۹ تیرماه در توئیتی نوشت که «موقوفه واگذارشده»، بیش از هزار هکتار زمین در مشهد و پنج هزار و ۷۰۰ «رَقبه سنددار» در چناران استان خراسان دارد.

«رَقبه» به ملک و زمینی اطلاق می‌شود که برای بهره‌برداری تا آخر عمر به کسی داده می‌شود و در اصطلاح حقوقی به امول غیرمنقول گفته می‌شود.

این فعال اصولگرا با انتشار نامه «رئیس اداره تحقیق و حسابرسی، اوقاف و امور خیریه استان خراسان» در این زمینه نوشت: «در بررسی‌ها متوجه شدم آقای علم الهدی از ماه‌ها قبل از اردیبهشت ۹۶ که رسما توسط اداره تحقیق اوقاف خراسان به عنوان متولی این موقوفه معرفی شود، حق تولیت به حسابش واریز می‌شده است.»

پس از این افشاگری، حساب کاربری منتسب به احمد علم‌الهدی در اینستاگرام، این واگذاری را تأیید کرد اما مدعی شد «به تشخیص مراجع قانونی» صورت گرفته است.

حساب اطلاع‌رسانی احمد علم‌الهدی در جوابیه خود اما به اتهام «تعارض منافع» از طریق اعمال نفوذ در تعیین مدیر سازمان اوقاف و «درآمد ۱۰ درصدی» امام جمعه مشهد از موقوفات گوهرشاد هیچ اشاره‌ای نکرده است.

در واکنش به این جوابیه، وحید اشتری خواهان «شفا‌ف‌سازی» امام جمعه مشهد در مورد «تراکنش‌های بانکی‌» و «انتفاع ماهانه» علم‌الهدی از موقوفه گوهرشاد شد.

اکنون نیز روزنامه فرهیختگان نوشت که علی‌رغم پیگیری‌های متعدد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان که وکیل علم‌الهدی در امور موقوفه محسوب می‌شود، با انتشار و شفاف‌سازی صورت مالی و هزینه‌کردهای این موقوفه مخالفت کردند.

مخالفت با برگزاری موسیقی جمعی و کنسرت

علم‌الهدی در بخش دیگری از گفت‌وگو با فرهیختگان درباره مخالفتش با برگزاری کنسرت موسیقی گفت: «موسیقی جمعی حواشی منکر دارد که ربطی به خود آن نوا ندارد. گاهی من خودم کارهای آقای سراج را گوش می‌دهم. اما اینکه بگوییم کنسرت آقای سراج آزاد، نه نمی‌شود.»

او کنسرت را «کانون منکرات» توصیف کرد و افزود: «من موسیقی جمعی را قبول ندارم. ببینید، اینجا اگر کنسرت راه بیفتد، تبدیل به بازار کنسرت خواهد شد. خب یک چیزی که فرهنگ و اساس یک شهر را به هم می‌زند، چرا راه بیندازیم؟ من حتی در شهرسازی اینجا نقد دارم. الان ببینید که حرم مطهر انگار گوشه شهر است، خب جهت توسعه شهر باید اصلاح شود.»

این اولین بار نیست که علم‌‌الهدی با برگزاری کنسرت موسیقی مخالفت می‌کند و در سال‌های اخیر بارها علیه برگزاری کنسرت سخنرانی کرده است.

امام جمعه مشهد در فروردین ۱۳۹۶ گفت: «با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالفم چون کنسرت، هنر کُش است».

مخالفت‌های علم‌الهدی با برگزاری کنسرت عملا باعث شده که شهر مشهد در چند سال اخیر از برگزاری کنسرت محروم شود.

این موضوع واکنش‌های بسیاری برانگیخته اما وزارت ارشاد تسلیم این خواسته امام جمعه مشهد شده و در شهر مشهد دیگر کنسرتی برگزار نمی‌شود.

ادعای نقش نداشتن در عزل و نصب‌ها

علم‌الهدی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز درباره دخالت‌هایش در عزل و نصب‌ها در استان گفت که گزارش‌ها در این زمینه «دروغ است».

او با این حال اذعان کرد که رئیس دادگستری سابق به ‌واسطه تأکید او در این سمت نگه داشته شده بود.

امام جمعه مشهد گفت: «ممکن است در آن جلسه انتقادی کرده باشند به آقای صادقی و من نپذیرفته و رد کرده باشم.»

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از نفوذ و دخالت ائمه جمعه و نمایندگان خامنه‌ای و همچنین نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقام‌های دولتی منتشر شده است.

با این حال این افراد نه تنها مسئولیت اقدامات خود در این زمینه را بر عهده نگرفته‌‌اند، بلکه به‌طور کلی منکر همه این گزارش‌ها شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه فرهیختگان و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.