فشار کاری، پایین بودن حقوق و اخذ وثیقه‌های سنگین از عوامل خودکشی سریالی رزیدنت‌ها، معاون سازمان نظام پزشکی: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ رزیدنت‌ خودکشی کرده‌اند

چهارشنبه, 27ام دی, 1402
اندازه قلم متن

بابک شکارچی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد از ابتدای سال جاری ۱۶ مورد خودکشی در میان رزیدنت‌ها (دستیاران پزشکی) و پزشکان طرحی به ثبت رسیده که تنها سه مورد آن در هفته گذشته به وقوع پیوسته است.

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه ۲۷ دی نوشت بر اساس گزارش‌های منتشر شده در صفحات پزشکی در فضای مجازی، از مهر ماه سال جاری «حدود ۱۴ مورد مرگ زودهنگام و دست‌کم مشکوک به خودکشی» در میان رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی رخ داده است.

اعتماد «فشار کاری زیاد و پایین بودن حقوق، رفتار نامناسب ارشدها و طلب ضامن یا وثیقه‌های سنگین به عنوان شرط ادامه تحصیل و پایان دوره رزیدنتی» را از عوامل خودکشی و افسردگی این دو گروه از پزشکان معرفی کرد.

به نوشته این روزنامه، دیوان عدالت اداری سال ۱۴۰۰ اخذ وثیقه و تعهد محضری از دستیاران پزشکی را خارج از اختیارات وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست و حکم به ابطال بخشنامه‌های مربوطه داد.

وزارت بهداشت تا کنون از حکم دیوان عدالت اداری تمکین نکرده است.

اعتماد افزود پزشکی قانونی علت دقیق مرگ‌های مشکوک رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی را اعلام نمی‌کند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی هشدار داد موارد خودکشی‌های موفق میان پزشکان جوان ممکن است بیش از تعدادی باشد که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند.

شکارچی گفت: «این بچه‌ها از نظر مالی تامین نمی‌شوند. ضمن اینکه اگر در میان راه دچار مشکل شوند و بخواهند از این رشته انصراف دهند، نمی‌توانند. دولت هزینه سنگینی برای انصراف از این رشته‌ها در نظر گرفته است. همچنین ماجرای ضامن‌ها، شرایط را سخت‌تر کرده است. همه این مسایل در به بن‌بست رسیدن این افراد موثر هستند و در نهایت اقدام به خودکشی می‌کنند.»

مرداد ماه سال جاری علی سلحشور، نماینده پزشکان متخصص طرحی کشور در نظام پزشکی، مساله اصلی پزشکان جوان را در ایران مشکلات معیشتی دانست.

به گفته سلحشور، «حقوق یک پزشک متخصص شاغل در بیمارستان دولتی، کفاف نیازهای اولیه‌ زندگی‌اش را هم نمی‌دهد».

او افزود در سیستم دولتی، پزشکان متخصص مجرد به طور میانگین حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و پزشکان متخصص متاهل حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان حقوق ثابت ماهانه دریافت می‌کنند.

سلحشور برخی گزارش‌ها درباره اختصاص کارانه‌های ۶۰ تا ۷۰ میلیونی به پزشکان متخصص را تایید کرد و هم‌زمان گفت این کارانه‌ها تنها به کمتر از ۱۰ درصد از پزشکان متخصص تعلق می‌گیرند.

او اضافه کرد: «این کارانه‌های بالا معمولا مربوط به اعضای هیات علمی است …. اکثر پزشکان متخصص اگر تمام‌وقت در بیمارستان‌های عمومی کار کنند، باز هم کارانه‌شان به ۱۰ میلیون تومان نمی‌رسد.»

خودکشی سریالی اعضای کادر درمان در ایران به نگرانی‌ها درباره امنیت شغلی و سلامت روانی این قشر از جامعه دامن زده است.

در نشست دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره خودکشی در شهریور ماه اعلام شد بر اساس یک تحقیق در ایران ۳۴ درصد از دستیاران پزشکی افکار خودکشی داشته‌اند.

وب‌سایت خبری تجارت نیوز روز ۱۹ دی مشکلات موجود بر سر راه فارغ‌التحصیلان پزشکی را به «هفت‌خوان رستم» تشبیه کرد و نوشت بسیاری از آن‌ها تمایلی به فعالیت در ایران ندارند و برای ادامه زندگی شخصی و حرفه‌ای خود مهاجرت را برمی‌گزینند.

علی جعفریان، رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران با تایید مهاجرت گسترده پزشکان و پرستاران از ایران گفت اکنون ۸۰۰ صندلی دستیاری پزشکی خالی است و ۵۰ درصد رزیدنت‌های بی‌هوشی بعد از قبولی انصراف می‌دهند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.