نظرسنجی سازمان ملل: دو سوم زنان افغانستان می‌گویند رسمیت طالبان پس از لغو کامل محدودیت‌ها باشد

شنبه, 28ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

زن و دخترانش در کابل

زنی و دخترانش در کابل از برابر یک تصویر تبلیغاتی طالبان می‌گذرند، اول فوریه ۲۰۲۴

سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود پیش از نشست نمایندگان کشورها در دوحه قطر، می‌گوید ماموران طالبان آزار واذیت زنان در مکا‌ن‌های عمومی را «افزایش» داده‌اند.

گزارش تازه از سوی بخش زنان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت (ای‌او‌ام) و دفتر یوناما در کابل بر مبنای صحبت آنلاین و حضوری با ۷۴۵ زن در ۳۴ ولایت افغانستان از ۲۷ ژانویه تا ۸ فوریه انجام شده است.

دو سوم زنانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفتند که به رسمیت‌شناخته شدن حکومت طالبان باید پس از لغو تمام‌ محدودیت‌ها بر زنان باشد.

۲۸ درصد این زنان نیز می‌گویند به هیچ وجه طالبان نباید به رسمیت شناخته شوند.

در جولای/ژوئیه ۲۰۲۳ در پاسخ به سوال مشابهی، ۹۶ درصد زنان گفته بودند که رسمیت طالبان پس از بهبود حقوق زنان یا هرگز نباید اتفاق بیافتد.

دبیرکل سازمان ملل در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، ۱۸-۱۹ فوریه/فبروری دومین نشست نمایندگان کشورها و سازمان‌های دخیل در افغانستان را در این دوحه برگزار می‌کند.

داود قاریزاده، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی که به دوحه قطر رفته است، می‌گوید انسجام بین‌المللی در نحوه تعامل با حکومت طالبان موضو ع دو روز آینده است.

شماری از این زنان که در نظرسنجی سازمان ملل شرکت کرده‌اند اظهار «ناامیدی عمیق» از برخی کشورهایی می‌کنند که در تلاش تعامل با طالبان با چشم پوشی شدت بحران بی‌سابقه حقوق زنان و قوانین بین‌المللی هستند. برخی ازآن‌ها نیز خواستار مشروط شدن کمک‌های بین‌المللی با وضعیت زنان در افغانستان شده‌اند.

در همین حال، امروز در چند شهر اروپایی، کانادا و اسلام‌آباد، فعالان حقوق زنان تظاهرات‌هایی برپا کرده‌اند.

زنان افغانستان در ترس از شرم دستگیری طالبان هستند

نتایج این بررسی نشان می‌دهند که زنان در افغانستان ترس «دستگیری و انگ و شرم درازمدت برده شدن در بازداشتگاه پلیس» دارند.

بیش از نیمی از زنانی که با آن‌ها مصاحبه شده، (۵۷ درصد) می‌گویند می‌ترسند که بدون همراه محرم مرد از خانه خارج شوند.

آن‌ها گفته‌اند هروقتی که فرمان تازه طالبان در مورد زنان اعلام می‌شود، خطرات امنیت‌ و سطح استرس آنها بالاتر می‌رود

تنها «یک درصد» زنانی که با آن‌ها مصاحبه شده تاکید کرده‌اند که نقش «خوب» و «کامل» در جامعه دارند، و اظهار رضایت کرده‌اند. این میزان در ژانویه/جنوری سال گذشته ۱۷ درصد بود.

گزارش سازمان ملل می‌گوید نبود هیچ فضای عمومی امن برای گردهمایی و درمیان گذاشتن نظرات و تجربیات از سوی زنان سبب شده است که آن‌ها در موقعیتی قرار بگیرند که «راهی برای مشارکت و تاثیرگذاری در روند تصمیم‌گیری» در موضوعاتی که برای آن‌‌ها مهم‌اند، نداشته باشند.

همچنین زنان می‌گویند تاثیرات «خوب» و «کامل» آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی در یک سال گذشته به‌شدت کاهش یافته است، از ۹۰ درصد در ژانویه/جنوری ۲۰۲۳ به ۳۲ درصد رسیده است.

این زنان ازدست دادن حقوق، چشم‌انداز تحصیلی و شغل را به روند کاهش تاثیرگذاری در خانه مرتبط دانسته‌اند.

در این گزارش سازمان ملل آمده که زنان می‌گویند فرامین طالبان همچنین سبب تغییر به سمت نگرش‌های محافظه‌کارانه در جامعه در مورد کودکان شده است.

برخی از این زنان گفتند که به نظرمی‌رسد که این باور در پسرها در حال تقویت است که مادر و خواهرشان باید در خانه و تابع بمانند.

در همین حال، یافته‌ها نشان می‌دهند که درک دختران از آینده خود نیز در حال تغییر است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.