واکنش کاربران به اعتراض یکتا ناصر: قانون جمهوری اسلامی از زنان حمایت نمی‌کند

پنجشنبه, 2ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

یکتا ناصر، بازیگر سینما، شامگاه ۲۹ اسفند ویدیویی در اینستاگرام خود منتشر کرد و گفت منوچهر هادی، همسر سابقش، دختر هفت‌ ساله‌شان را دزدیده. کاربران در رسانه‌های اجتماعی این ماجرا را ناشی از قوانین ضد زن دانستند. خبرگزاری میزان اعلام کرد این موضوع فقدان یا آدم‌ربایی نیست.

ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام یکتا ناصر که تا ظهر روز پنج‌شنبه نزدیک به پنج میلیون بار دیده شده، نشان می‌هد او در حالی که گریه می‌کند، می‌گوید برای فرزندش سفره هفت‌سین چیده و خرید کرده اما همسر سابقش، دخترش سوفیا را دزدیده است.

ناصر در این ویدیو با بیان اینکه شکایت خود را در کلانتری ثبت کرده و به او گفته‌اند باید تا پایان تعطیلات صبر کند، اضافه کرد که ۱۰ سال از منوچهر هادی کتک خورده و دو سال پیش از او جدا شده است.

او روز پنج‌شنبه دوم فروردین با انتشار ویدیویی دیگر در اینستاگرام اعلام کرد همسر سابقش هنوز دخترشان را به او برنگردانده است.

یکتا ناصر و منوچهر هادی سال ۱۳۹۴ پس از چند سال همکاری در زمینه سینما با یکدیگر ازدواج کردند و سال ۱۴۰۱ از هم جدا شدند. آن‌ها یک دختر هفت ساله به نام سوفیا دارند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در واکنش به این رخداد اعلام کرد یکتا ناصر روز سه‌شنبه، مطابق توافق صورت گرفته دخترش را به همسر سابقش تحویل داده و قرار بوده روز چهارشنبه همسر سابقش، دخترشان را به او تحویل دهد که این موضوع رخ نداده است.

میزان با اعلام اینکه این بازیگر با حضور در کلانتری ۱۲۳ نیاوران شکایت خود را ثبت کرده، نوشت: «در حال حاضر موضوع عنوان شده فقدان یا آدم‌ربایی نیست و آن‌طور که یکتا ناصر اعلام نموده حضانت با وی بوده و حسب دستور موقت دادگاه خانواده، پدر حق ملاقات هفته‌ای یک ساعت در کلانتری را داشته است.»

در ادامه منوچهر هادی در اینستاگرامش نوشت با دستور مستقیم از دفتر دادگاه و با هماهنگی و توافق، فرزندشان را از مادرش تحویل گرفته است.

ناصر در ویدیوی تازه خود با رد صحبت‌های همسرش گفت کلمه‌‎ای حرف راست در صحبت‌های او وجود ندارد.

او در ادامه گفت که ظاهرا زور منوچهر هادی خیلی از همه بیشتر است که می‌تواند تا این حد راحت دروغ‌هایش را پست کند و به اطلاع عموم برساند.

به دنبال این رخداد، برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی آنچه در ماجرای میان یکتا ناصر و منوچهر هادی پیش آمده را ناشی از قوانین ضد زن در ایران دانستند.

برخی کاربران هم از منوچهر هادی به عنوان کارگردانی حکومتی و فردی وابسته به جمهوری اسلامی یاد کرده‌اند که از رانت‌های زیادی برای پیش بردن فعالیت‌هایش بهره برده است.

آزاده مختاری، روزنامه‌نگار، با انتشار ویدیوی منتشر شده از سوی یکتا ناصر در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که این ویدیو نمایی از احقاق حقوق زنان و مادران در ایران است.

او در این پست نوشت: «آخرین خبری که در ۱۴۰۲ شکل گرفت و در آغاز ۱۴۰۳ منتشر شد، حکایت ضجه‌های یک زن است که فریاد می‌زند دختر هفت‌ ساله‌ام را پدرش بی‌خبر برده و فریادرس طلب می‌کند.»

به گفته مختاری، یکتا ناصر «زنی تحصیل‌کرده و سرشناس» است که می‌گوید دو سال است به‌خاطر خشونت جدا شده است.

منصوره حسینی یگانه، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، استیصال یکتا ناصر را تصویر روشنی دانست از نگرانی هر زنی که در جمهوری اسلامی مادر می‌شود.

او روز چهارشنبه در رسانه‌ اجتماعی ایکس نوشت: «بعد از تماشای فیلم واکنش پنجم تا مدت‌ها کابوس این را می‌دیدم که بچه‌ام را از من گرفته‌اند. آن موقع اصلا بچه نداشتم. این کابوس بعد از ۲۰ سال دوباره دیشب به سراغم آمد.»

بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان، با اشاره به اینکه وقتی ضجه‌های یکتا ناصر را دیده، گفته است که حتما بخشی از یک فیلم است، نوشت: «دیدن این حجم از درماندگی یک زن آن هم زنی معروف نشان می‌دهد خشونت علیه زنان چقدر گسترده است.»

نجمه جمشیدی، روزنامه‌نگار، وضعیت یکتا ناصر را آیینه زنان در ایران نامید و در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «فرقی ندارد چه موقعیتی داری. در نهایت، قانون از تو حمایت نمی‌کند. نباید در برابر این موضوع سکوت کنیم.»

لادن طباطبایی، بازیگر ایرانی در پاسخ به ناصر با اشاره به اینکه این «بلا» سر او هم آمده تاکید کرد که در ایران هیچ قانونی مادر را حمایت نمی‌کند و پدر صاحب بچه است.

کاربر دیگری با اشاره به تجربه زیسته یکتا ناصر، این پرسش را مطرح کرده که: «آیا وقتش نرسیده روی قوانین مرتبط تجدید نظر شود؟»

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، در صورتی که والدین با یکدیگر به توافق نرسیده باشند، اگر فرزند زیر هفت سال باشد، حضانت بر عهده مادر است و اگر بیش از هفت سال داشته باشد، سرپرستی بر عهده پدر است.

بر اساس این قانون، در صورت وجود اختلاف میان والدین بر سر حضانت، دادگاه با توجه‌ به مصلحت فرزند، درباره اینکه حضانت او با پدر باشد یا مادر تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اسفند ۱۴۰۲ هم‌زمان با روز هشت مارس، روز جهانی زنان، ده‌ها شهروند ایرانی پیام‌هایی برای ایران‌اینترنشنال فرستادند و از نقض سیستماتیک حقوق اولیه زنان زیر سایه جمهوری اسلامی گفتند.

آنان در پیام‌های خود به نقض بنیادین حقوق زنان در قوانین جمهوری اسلامی اشاره کردند و به‌عنوان مثال از نداشتن حق حضانت فرزند، حق طلاق و غیرعادلانه بودن قوانین ارث نام بردند.

هم‌زمان، وب‌سایت هرانا گزارشی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی زنان منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه وضعیت حقوق زنان در ایران از دوران پیش از انقلاب تا امروز مسیری پر از چالش و مبارزه بوده، تاکید شده است که تبعیض‌های جنسیتی، محدودیت‌های قانونی مربوط به ازدواج، طلاق، حضانت، ارث و دیگر موارد، زنان را در موقعیت‌های نابرابر قرار داده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.