پژمان تهوری: ۱۰ وعده مهم مسعود پزشکیان در حوزه اقتصاد و معیشت چه بود؟

پنجشنبه, 21ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

پژمان تهوری

«مسعود پزشکیان» در کارزار انتخاباتی خود وعده داد قیمت دلار را تک نرخی می‌کند و جز برای دارو و مواد غذایی، دلار ترجیحی پرداخت نخواهد کرد
«مسعود پزشکیان» در کارزار انتخاباتی خود وعده داد قیمت دلار را تک نرخی می‌کند و جز برای دارو و مواد غذایی، دلار ترجیحی پرداخت نخواهد کرد
 

«مسعود پزشکیان»، رییس‌جمهوری ایران طی سه هفته تبلیغات انتخاباتی، با بیان این که گردن خود را در برابر حرف‌هایش گرو می‌گذارد، وعده‌هایی مطرح کرد و از فعالان مدنی خواست تا با نظارت بر دولت، پی‌گیر وعده‌های مطرح شده و اجرای دقیق سیاست‌ها توسط دولت باشند. این گزارش به ۱۰ وعده مهم پزشکیان در حوزه اقتصادی، معیشت و رفاه شهروندان می‌پردازد.

***

اول. جلوی رفتار تورم‌زای دولت را می‌‌گیرم

یکی از مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان، کنترل تورم بود. او وعده داد جلوی رفتار تورم‌زای دولت را می‌گیرد. روز ۲۸ خرداد، با بیان این که دولت عامل اصلی ایجاد تورم در کشور است، پنج رفتار تورم‌زای دولت را این گونه بر شمرد:

تدوین لایحه بودجه سنواتی با کسر بودجهچاپ اسکناسبزرگ شدن دولتبنگاه‌داری بانک‌ها و نبود نظارت بر وام‌های کلانتامین مالی دولت از جیب بانک‌ها

پزشکیان با بیان این که تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن، گفت: «دولت نباید به بانک‌ها دستور چاپ پول بدهد و آن‌ها را وادار به تعهداتی کند که نمی‌توانند انجام دهند و امکان پرداخت آن وجود ندارد. می‌گویند به آن‌هایی که ازدواج می‌کنند، این پول را بدهید. بانک‌ها باید پول چاپ کنند و اکثر توقعاتی که دولت در بانک‌ها اعمال می‌کند، عامل تورم‌ها است.»

او افزود: «باید بانک‌ها را علمی و درست نظارت کنیم و نظامش را اصلاح کنیم. قاعده‌گذاری و قیمت‌گذاری و خدمات بانکی مشکلات این مساله است. اصلاح نظام بانکی منوط به خروج بانک از بنگاه‌داری و نظارت بر وام‌های کلان است. بانک‌ها موظف به قاعده‌گذاری هستند، نه قیمت‌گذاری. بانک‌ها باید ممنوع شوند از تامین مالی دولت‌ها. دولت نباید برای جبران بدهی‌ها، سراغ بازار سرمایه و بانک‌ها برود.»

او تصریح کرد که کسری بودجه ناشی از توسعه دولت است و دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری و بنگاه‌های بدون کارآیی را حذف کند و بودجه بدون کسری را به مجلس شورای اسلامی ببرد. 

پزشکیان در نهایت اعلام کرد هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بینجامد.

دوم. قیمت بنزین را افزایش نمی‌دهم

افزایش قیمت بنزین و طرح این ادعا از سوی رقبا که او قیمت بنزین را تا لیتری ۲۵ هزار تومان افزایش می‌دهد، باعث گلایه پزشکیان در آخرین مناظره انتخاباتی شد. او که پیش‌تر، در روز ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرده بود برای انجام هر حرکتی در مورد قیمت بنزین یا هر ناترازی باید مردم را آماده کرد و بدون مشارکت با مردم، اجرای یک تصمیم نه علمی است و نه قابل قبول، گفت: «ما باید کاری کنیم نان‌آور شرمنده زن و بچه خود نباشد. چه‌طور می‌شود این کار را کرد؟» 

او تعیین قیمت بنزین را به کار کارشناسی دقیق موکول کرده و گفته بود: «کارشناسان باید بحث کنند و تجربه بین‌المللی را در نظر بگیرند و شرمساری نان‌آور را لحاظ کنند.» 

وقتی هم با تبلیغات منفی رقبا مواجه شد، روز ۲۷ خرداد افزایش قیمت بنزین در دولت خود را خبری فیک و غیرواقعی دانست و گفت: «برای افزایش قیمت بنزین نمی‌شود با ماشینی که به زور به آن‌ها می‌فروشیم، قیمت را بالا ببریم. قطعاً اگر ماشین با سوخت پایین و کیفیت بالا تولید شود و با پول ذخیره شده، می‌توان به مصرف کنندگان بنزین یارانه داد. قطعاً برای هدفمند کردن بنزین باید جلسه برگزار شود. بیت‌المال برای همه است. چرا من با سه خودرو و یک کارت بنزین سهمیه‌ای بگیرم و کسی که خودرو ندارد، سهمیه نگیرد؟» 

پزشکیان ۱۱ تیر نیز تضمین داد که بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهد کرد.

سوم. رعایت قانون برابری حداقل حقوق و تورم

مسعود پزشکیان به صراحت از اجرای قانون برابری حداقل حقوق با تورم و نرخ سبد معیشت خانوار دفاع کرد و گفت: «این ظلم به کارمند و کارگر است که حداقل حقوق مطابق نرخ تورم افزایش نمی‌یابد.» 

او روز ۲۷ خرداد با طرح این وعده که حداقل حقوق را با تورم همسان می‌کند، گفت: «تا این را برطرف نکنیم، فاصله کارمندان و کارگران بیشتر می‌شود و تورم رو به افزایش. باید کار و روندی را پیش بگیریم تا حقوق با تورم همسان باشد. اعتراض بازنشستگان و کارمندان به دلیل رعایت نشدن قانون است. آن‌ها مطالبات قانونی را مطرح می‌کنند و تا زمانی‌ که دولت لایحه بودجه را با کسری به مجلس می‌برد، قادر به جبران خسارتی که به کارگران و بازنشستگان می‌زند، نیست و با این وضعیت اعتراض هم وجود دارد.»

چهارم. رشد اقتصاد دیجیتال

مسعود پزشکیان وعده داد تا با اصلاح مقررات، رشد اقتصاد دیجیتال را در کشور رقم خواهد زد. او روز ۲۴ خرداد گفت: «ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال وجود دارد اما با فیلترینگ اینترنت بستر مهاجرت را فراهم کردیم و اجازه دادیم مغزها از داخل کشور بروند. باید مقررات را اصلاح کنیم تا وضعیت تغییر کند. در کل به جای تسهیل، آزار دادیم. اگر این کار را نمی‌کردیم و اجازه رشد می‌دادیم، وضعیت تغییر می‌کرد.» 

پزشکیان اضافه کرد: «اگر سرمایه‌گذاری نکنیم و بخواهیم انرژی و تورم و اصلاح ساختاری انجام دهیم، مجبوریم با اعتراض خیابانی مواجه باشیم. سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند جلوی فشار را بگیرد. اگر به دنبال حل مشکل هستیم، در مقررات و سرمایه‌گذاری و… باید نگاه خود را عوض کنیم.» 

پنجم: حل مشکلات معیشتی بازنشستگان

مسعود پزشکیان وعده داد: «مشکلات معیشتی بازنشستگان را حل می‌کنم.» 

او روز ۲۹ خرداد در همایش فرهنگیان به صراحت گفت: «این قول را به شما می‌دهم اگر به قدرت رسیدیم، وضعیت معیشتی بازنشستگانی که مشکل عدیده دارند را حل کنم.» 

این ادعا در چند سخنرانی دیگر او نیز مورد تاکید قرار گرفت. پزشکیان روز ۱۲ تیر نیز تصریح کرد: «حداقل از نظر سلامتی، بازنشستگان نباید مشکل و دغدغه داشته باشند. بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند.» 

او وعده داد که افزایش حقوق بازنشستگان باید متناسب با تورم باشد تا قدرت خرید آن‌ها افزایش پیدا کند.» 

پزشکیان یکی از مشکلات کشور را سوء‌مدیریت صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد و گفت: «باید سوءمدیریت در صندوق‌ها رفع شود. باید کاری کرد شرکت‌ها و ساختمان‌ها و سرمایه‌های در اختیار این‌ها مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان این شرکت‌ها را هم فروخت و در بورس گذاشت و هم این که تنظیم‌گری کرد تا سرمایه بازنشسته‌ها ضرر ندهد.» 

رییس جمهوری منتخب در کارزار انتخاباتی خود اذعان داشت: «باید کارخانه‌ها و شرکت‌ها و ساختمان‌هایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری مدیریت شوند که به بهره‌وری برسند، نه این که ضرر بدهند.» 

ششم: یارانه‌ها را به نفع دهک‌های پایین هدفمند می‌کنم 

مسعود پزشکیان وعده داد: «یارانه‌ها را به نفع دهک‌های پایین هدفمند می‌کنم.» 

او گفت: «یارانه‌ها باید هدفمند شوند تا دهک‌های پایین بهره بیشتری ببرند. لازمه این کار، کنترل تورم و رشد اقتصادی و عمل به برنامه‌ است. وقتی پول‌ها و منابع را خرج می‌کنیم، چابهار، سیستان، خوزستان و.. را نمی‌بینیم؟ برای همه این‌ها راه حل وجود دارد. می‌شود نفری ۱۰ میلیون داد اما همه این‌ها انسجام داخلی را می‌طلبد.»

تصریح کرد: «منابعی که دولت تقسیم می‌کند، باید به صورت هدفمند ارایه شود. باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی را درست کند.» 

هفتم: قانون برنامه هفتم در حوزه مسکن را اجرا می‌کنم

مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی خود زیر بار قبول ساخت سالانه یک میلیون مسکن نرفت و گفت این شدنی نیست. او در عین حال وعده داد: «قانون برنامه هفتم در حوزه مسکن را اجرا می‌کنم.»

توجه به مسکن روستایی، افزایش دو درصد به زمین‌های قابل سکونت و واگذاری آن‌ها به مردم، مولد‌سازی اراضی توسط بانک‌‌ها، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش دولتی، عمومی و خصوصی در ساخت مسکن حمایتی، حمایت از تعاونی‌های مسکن و حذف چرخه سوداگری در بازار مسکن مجموعه تکالیفی هستند که برای دولت در حوزه مسکن در قانون برنامه توسعه هفتم آمده‌اند و او اجرای آن را وعده داد.

مسعود پزشکیان روز ۱۲ تیر  با بیان این که قانون را در حوزه مسکن اجرا می‌کند، گفت: «نه‌تنها راه شهید رئیسی در مسکن‌سازی را پی‌گیری می‌کنم بلکه آمایش سرزمینی را هم که در سیاست‌های مقام معظم رهبری هست، به‌شدت پی‌گیری می‌کنم. اگر آمایش سرزمینی را دنبال نکنیم، آینده تهران با فاجعه روبه‌رو خواهد شد. باید بتوانیم به کارمندان پولی بدهیم که بتوانند حداقل در خانه‌ای که می‌نشینند، زندگی کنند.»

هشتم: دست دولت را از بورس بیرون می‌کشم

مسعود پزشکیان وعده داد: «دست دولت را از بورس بیرون کشیده و ثبات و امنیت را به بورس می‌آورم.» 

او روز ۱۲ تیر گفت: «دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند. این مداخله بلای کنونی را بر سر و اقتصاد آورده است.» 

ادامه داد: «ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و کسری بودجه دولت را از بورس تامین نخواهیم کرد. اگر دولت دخالت خود را کاهش دهد، این ثبات برخواهد گشت. حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست و خود تحریم‌ها هم در این زمینه تاثیر‌گذار است.»

نهم: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

مسعود پزشکیان وعده داد واردات خودرو را آزاد می‌کند. 

او روز ۱۲ تیر گفت: «چرا نمی‌گذارید مردم خودشان خودرو به‌صورت آزاد وارد کنند؟ مردم خودشان دلار دارند. ما واردات خودرو را آزاد می‌کنیم و بازار باید قیمت‌ها را تنظیم کند. بازار خودش را تنظیم می‌کند، لازم نیست دولت دخالت کند. 

دهم: سهم بیمار از هزینه درمان را به زیر ۳۰ درصد می‌رسانم

مسعود پزشکیان در پاسخ به این پرسش که راه‌کار شما برای آوردن سهم بیمار از هزینه درمان به زیر ۳۰ درصد چیست، آن را تکلیف قانونی دانست و گفت: «قانون را اجرا می‌کنم.» 

او روز ۲۴ خرداد تصریح کرد: «بیمه، مجلس، دولت و قوه قضاییه تخلف می‌کنند. من قطعاً اگر به قدرت برسم، حداقل در این رابطه، آن‌چه قانون است را پی‌گیری و اجرایی خواهیم کرد.» 

مسعود پزشکیان روز ۲۵ خرداد با طرح این پرسش که چه کسانی زود می‌میرند و چه کسانی معلول و گرفتار می‌شوند، گفت: «کسانی که فقیر و حاشیه‌نشین و معتادند و کسانی که بی‌سوادند و کسانی که پدر و مادر ندارند و یتیم هستند.» 

او افزود: «حاکمیت نیاز دارد که آن‌ها را ببیند. چشمی می‌خواهد که کسانی که پناهی ندارند، به داد آن‌ها برسد. آن‌ها می‌توانند جامعه ما را سالم کنند. در نگاه بهداشت و درمان، ما وظیفه دیدن کسانی را داریم که خطر آن‌ها را تهدید می‌کند. بچه‌ای که پدر و مادر بالای سرش است و پول‌دار است و دسترسی دارد، خطری او را تهدید نمی‌کند. خطر کسی را تهدید می‌کند که در حاشیه است. خطر کسی را تهدید می‌کند که رانده شده است؛ در حاشیه است و بی‌سرپناه است. اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم، لاجرم به عنوان مدیریت و سلامت باید اول آن‌ها را ببینیم.» 

مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی خود همچنین وعده داد که قیمت دلار را تک نرخی می‌کند و جز برای دارو و مواد غذایی، دلار ترجیحی پرداخت نمی‌کند. 

او رسیدن به رشد هشت درصدی را مشروط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش رضایت شغلی نیروی انسانی، شفافیت و مبارزه با فساد دانست ولی وعده رسیدن به رشد هشت درصدی را نداد. 

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.