اعتراض فعالان‌مدنی به نقش‌آفرینی مسئول انحلال «جمعیت امام‌علی» در دولت چهاردهم

سه شنبه, 26ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

در پی انتشار غیر رسمی اعضای کارگروه‌های مشورتی انتخاب وزرای دولت چهاردهم، حضور «زهرا عابدینی» در کارگروه مربوط به انتخاب وزیر میراث فرهنگی، اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت.

جمعیت امداد دانشجویی مردمی «امام علی»، یک سازمان غیردولتی در ایران بود که در سال ۱۳۷۸ بنیان گذاشته شد و اسفند۱۳۹۹ با دادخواست وزارت کشور و رای قطعی دادگاه پس از تجدیدنظرخواهی وکلای جمعیت، منحل شد.

زهرا عابدینی، در زمان انحلال این جمعیت، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور دولت روحانی بود.

پیش‌تر بارها اعضای جمعیت امام علی به نقش عابدینی در انحلال این جمعیت اشاره کرده بودند. خود او اما در گفت‌وگو با «انصاف‌نیوز» مدعی شده بود: «این جزو اختیارات شورای ملی بوده است. شورای ملی شامل دوازده عضو است که چهار عضوش نمایندگان تشکل‌ها هستند. فرصت‌های بسیاری هم برای دفاع به این تشکل داده شد اما به‌دلیل عدم همراهی خود این تشکل شورا رای به انحلال آن داد. اساسا وزارت کشور و بنده به‌عنوان دبیر شورا، هیچ نوع حق قانونی شخصی برای انحلال این جمعیت نداشته‌ایم. ما طبق قانون موظف بودیم مصوبات شورا را اجرا کنیم. توضیحات تکمیلی را ان‌شاءالله بعدا در فرصت مقتضی بازگو خواهم کرد». این توضیحات اما هرگز بازگو نشدند.

طی روزهای گذشته اعضای جمعیت امام علی در شبکه‌های اجتماعی به «مسعود پزشکیان» و «شورای انتقالی دولت چهاردهم» بارها اعتراض کردند.

رضا شفاخواه، وکیل و از اعضای پیشین این جمعیت در این رابطه نوشت: «آقای پزشکیان حواستان باشد امثال خانم زهرا عابدینی را که عامل و بانی اصلی انحلال جمعیت امام علی در دوران روحانی بود، به‌عنوان مدیر زن به کابینه شما تحمیل نکنند. امثال این بانوان از هر مردی ضد زن‌تر و ضد هر نوع فعالیت اجتماعی زنان هستند.»

یکی دیگر از اعضای سابق این جمعیت نیز تاکید کرد: «دولت سوم روحانی داره میاد بالا؟ زهرا عابدینی که توی وزارت کشور دولت روحانی درخواست انحلال جمعیت امام علی را داده بود توی دولت پزشکیان هم پر کار هست»

«مرتضی کی‌منش» از اعضای داوطلب سابق جمعیت امام علی نیز به این خبر چنین واکنش نشان داد: «خبر رسیده زهرا عابدینی عامل انحلال جمعیت امام علی در دولت پزشکیان برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی طرف مشورت قرار گرفته و ظاهرا خودش هم از گزینه‌های جدی این پست یا معاونت بانوان است. نکته عجیب‌تر ماجرا اینجاست که او در جلسات، دائما پشتوانه‌اش را نهادهای مدنی ایران معرفی می‌کند!!»

تاکنون لیست اعضای این کارگروه‌ها به‌صورت رسمی منتشر نشده است، «ایران‌وایر» نیز مستقلا قادر به تایید لیست اسامی عضو کارگروه تعیین مشخصات وزیر وزیر میراث فرهنگی نیست. با‌این‌حال حتی مطرح شدن نام خانم عابدینی به‌صورت گمانه‌زنی نیز، نگرانی‌هایی در بین فعالان جامعه مدنی برانگیخته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.