اعتصاب غذا در ۱۱ زندان ایران در همراهی با کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

سه شنبه, 26ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

روز سه‌شنبه ۲۶ تیر، زندانیان جرایم سیاسی و عمومی محبوس در ۱۱ زندان کشور دست به اعتصاب غذا زدند. اعتصاب‌‌کنندگان با اشاره به انتخاب مای ساتو به عنوان گزارش‌گر جدید حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، خواستار مقابله او با صدور احکام اعدام برای ایرانیان از سوی جمهوری اسلامی شدند.

کارزار «سه‌شنبه‌های‌ نه به اعدام‌» امروز وارد بیست‌وپنجمین هفته خود شد.

شماری از زندانیان محبوس در زندان‌های اردبیل و قائم‌شهر، روز بیست‌وششم تیر با این کارزار اعلام هم‌بستگی و اعتصاب غذا کردند.

پیش‌تر زندانیان محبوس در بندهای هشت، شش، چهار و زنان زندان اوین، واحدهای سه و چهار زندان قزلحصار، زندان مرکزی کرج، زندان خرم‌آباد، زندان تبریز، زندان خوی، زندان نقده، زندان مشهد و زندان سقز، به کارزار پیوسته بودند.

آنان خواهان پیوستن زندانیان دیگر زندان‌های کشور به کارزار و تبدیل مطالبه «نه به اعدام» به خواسته‌ای ملی شدند.

چهاردهم تیر ماه، سازمان حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی جدید از وضعیت حقوق بشر در ایران، از ۲۴۹ مورد اعدام طی شش ماه گذشته خبر داد و در مورد تشدید اجرای احکام اعدام در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد.

محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان، با اشاره به تجربه‌ انتخابات‌های قبل در ایران تاکید کرد بر این باور است که مقام‌های جمهوری اسلامی «با هدف تشویق مردم به شرکت در انتخابات»، اجرای احکام اعدام را کاهش می‌دهند و بلافاصله پس از انتخابات، آمار اعدام شدیدا افزایش می‌یابند.

اوایل خرداد امسال سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌ای نسبت به خطر جدی اجرای احکام اعدام دست‌کم ۱۵ زندانی در ارتباط با اعتراضات سراسری در ایران هشدار داد.

پیش از آن سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی در دو هفته نخست اردیبهشت امسال، بدون پرداخت هیچ هزینه سیاسی‌ای، هر پنج ساعت یک نفر را اعدام کرده است.

کارزار اعتصاب غذای زندانیان هر سه‌شنبه برای مقابله با حکم اعدام و در راستای جلب توجه افکار عمومی در داخل ایران و نهادهای بین‌المللی به صدور و اجری این «مجازات غیر انسانی» انجام می‌گیرد.

اعتصاب‌کنندگان به معرفی مای ساتو به‌عنوان جانشین جاوید رحمان به‌عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران اشاره کردند و گفتند انتظار می‌رود او به خواسته‌های این کارزار درباره «دفاع از حق زندگی شهروندان ایرانی» و مقابله با استفاده مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات اعدام توجه بیشتری نشان دهد.

آنان از مقام‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی خواستند تا صدای زندانیان دربند زیر حکم اعدام و هم‌بندی‌ها و خانواده‌های دادخواهشان را بشنوند و اقدامات موثری را برای مقابله با نقض حق حیات و حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی در دستور کار قرار دهند.

زندانیان اعتصاب‌کننده در این کارزار، هفته گذشته صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری را «بی‌شرمانه و ننگین» خواندند و خواستار حمایت سراسری برای توقف «ماشین اعدام» در کشور شدند.

آنان با اشاره به کاهش اجرای احکام اعدام از سوی «دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی» پیش از «نمایش انتصابات» نسبت به شدت گرفتن اعدام‌ها «پس از عبور تحقیرآمیز از این پیچ» و در هفته‌ها و ماه‌های پیشِ رو هشدار داده بودند.

کارزار اعتصاب غذای زندانیان سیاسی روزهای نهم و دهم بهمن ۱۴۰۲ و در اعتراض به اعدام وفا آذربار، محمد فرامرزی، پژمان فاتحی و محسن مظلوم، زندانیان سیاسی کُرد شکل گرفت.

این کارزار برای توقف اعدام‌ها، از سوی زندانیان سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج آغاز شد و سپس زندانیانی از سایر زندان‌ها به آن پیوستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.