پنج نکته دربارۀ چهار شب کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان آمریکا

جمعه, 29ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ در کنار معاون منتخب ترامپ، سناتور جی‌دی ونس و همسرش، اوشا ونس در شب پایانی کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ در کنار معاون منتخب ترامپ، سناتور جی‌دی ونس و همسرش، اوشا ونس در شب پایانی کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی

فقط ۱۰۸ روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری جدید آمریکا باقی مانده است؛ در این بزنگاه که زمزمه‌ها دربارۀ کناره‌گیری احتمالی جو بایدن طی روزهای آینده و معرفی نامزد جایگزین او از سوی حزب دموکرات بالا گرفته است، جمهوری‌خواهان بیش از پیش باور دارند که پیروز این انتخابات خواهند بود.

این اطمینان‌خاطر از پیروزی به‌ویژه پس از سوءقصد نافرجام به جان دونالد ترامپ و برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در چهار شب گذشته به اوج رسیده است.

در این گردهمایی که شامگاه ۱۸ ژوئیه (بامداد ۲۹ تیرماه) در میلواکی، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت ویسکانسین به پایان رسید، اغلب رقبای درون‌حزبی آقای ترامپ در حمایت از او به میدان آمدند و حزب جمهوری‌خواه کمابیش به‌طور تمام‌قد، از بازگشت رئیس‌جمهور پیشین به کاخ سفید حمایت کرد.

ترامپ نیز با پذیرش نامزدی جمهوری‌‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، سخنرانی پنج‌شنبه‌شب خود را با صدایی آرام و لحنی دردمندانه آغاز و تأکید کرد برای اولین و آخرین بار ماجرای تیراندازی شنبۀ گذشته را برای حاضران تعریف خواهد کرد.

او دلیل این تصمیم را ناشی از دردناکی آن حادثه دانست و از لحظاتی که گلوله‌ها به گوش راستش اصابت کرد، جزئیاتی را روایت کرد.

در گزارش پیش رو، به جمع‌بندی پنج نکتۀ قابل توجه در جریان گردهمایی چهار روزۀ حزب جمهوری‌خواه پرداخته‌ایم.

وحدت کم‌سابقۀ حزبی

احتمالاً پررنگ‌ترین دستاورد سوءقصد نافرجام به جان دونالد ترامپ برای جمهوری‌خواهان نزدیک‌تر کردن سیاستمداران این جریان سیاسی در آمریکا بوده است.

به‌رغم اختلافات و کشمکش‌هایی که میان بخش‌های مختلف این حزب با دیدگاه‌های ترامپ وجود دارد، در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان اثر چندانی از تنش و چنددستگی دیده نشد.

در این گردهمایی چهار روزه، سخنرانان بارها بر لزوم حفظ وحدت و همکاری میان جریان‌های مختلف حزب جمهوری‌خواه برای جلوگیری از پیروزی مجدد جو بایدن تأکید کردند.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در چهارمین شب از گردهمایی میلواکی
دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در چهارمین شب از گردهمایی میلواکی

مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا که از او به عنوان یکی از گزینه‌های معاونت ترامپ یاد می‌شد با این‌که به این سمت نرسید یکی از چهره‌هایی بود که در سخنرانی پرشور خود از ترامپ حمایت کرد.

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا به‌همراه نیکی هیلی، هر دو از رقبای شناخته‌شدۀ ترامپ در مبارزات انتخاباتی، نیز در این گردهمایی حضور داشتند و در شب دوم با سخنرانی‌های خود پیام «وحدت» سر دادند.

حضور هیلی اما در این گردهمایی تأمل‌برانگیز بود؛ او که پیشتر گفته بود به این کنوانسیون دعوت نشده، ظاهراً پس از سوء قصد به ترامپ به فهرست مهمانان اضافه شد.

خانم هیلی یکی از سرسخت‌ترین منتقدان ترامپ و رقیب اصلی او در مبارزات انتخاباتی درون‌حزبی جمهوری‌خواهان بود. با این حال، وقتی سه‌شنبۀ گذشته در جایگاه سخنران قرار گرفت با صراحت اعلام کرد که دونالد ترامپ حمایت کامل او را دارد.

این گردهمایی چهار روزه در عین حال چندین غایب برجسته هم داشت؛ جرج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا و مایک پنس معاون ترامپ از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ و همچنین میت رامنی نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ از جمله شخصیت‌های مطرح حزب جمهوری‌خواه بودند که حاضر نشدند در حمایت از ترامپ به میدان بیایند و غیبت‌شان در رویداد میلواکی احساس می‌شد.

معاون بایدن، آماج انتقادها

از دیگر نکات قابل توجه در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان، انتقادهای تند و تیز سخنرانان از کامالا هریس، معاون بایدن بود؛ رویکردی که چه بسا به گمانه‌زنی‌ها دربارۀ معرفی احتمالی خانم هریس به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر بی‌ارتباط نیست.

نیکی هیلی در بخشی از صحبت‌های خود با انتقاد از هریس گفت: «بگذارید به شما یادآوری کنم؛ کامالا یک وظیفه داشت، تنها یکی و آن‌هم حل مشکل مرزها بود. حالا تصور کنید که او مسئولیت کل کشور را برعهده بگیرد.»

برنا برد، دادستان کل ایالت آیووا هم با حمله به هریس او را به برخورد با پلیس و نیروهای امنیتی متهم کرد. برد با اشاره به عملکرد دولت بایدن در چهار سال اخیر گفت: «آن‌ها با پلیس مانند جنایتکاران برخورد می‌کنند، در حالی که با مجرمان مثل قربانیان رفتار می‌کنند.»

سایر سخنرانان هم در این چند شب به شکل قابل ملاحظه‌ای حملات انتقادی خود به کامالا هریس را تشدید و تلاش کردند این‌گونه نشان دهند که هریس بیش از جو بایدن ادارۀ کاخ سفید را برعهده دارد.

پیش‌بینی می‌شود این روند تا موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه یابد، به‌ویژه این‌که گمانه‌ها در مورد احتمال کنار رفتن بایدن بیش از پیش قوت گرفته است.

مهاجران و دیوار مرزی

یکی از فصل‌های مشترک سخنرانی‌های این چند شب، تأکید مقام‌های مختلف حزب جمهوری‌خواه بر لزوم تشدید نظارت بر مرزهای ایالات متحده بود. سیاستمداران این حزب مانند ترامپ یکی از مشکلات جدی آمریکا را سیاست‌های دولت بایدن در قبال مرزهای این کشور دانسته و حامیان او در حزب جمهوری‌خواه هم چنین باوری را بارها تکرار کرده‌اند.

دونالد ترامپ در سخنرانی‌ اخیر خود بار دیگر وعده داد که دیوار مرزی با مکزیک را تکمیل خواهد کرد و به مهاجران غیرقانونی دیگر اجازۀ ورود به خاک ایالات متحده را نخواهد داد.

تصویر ترامپ بر صفحۀ نمایشگر در محل برگزاری شب پایانی کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان
تصویر ترامپ بر صفحۀ نمایشگر در محل برگزاری شب پایانی کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

او در عین حال تأکید کرد آمریکا مشکلی با ورود مهاجران ندارد، اما مشکل را کسانی می‌داند که به گفتۀ او به شکل غیرقانونی وارد کشور می‌شوند.

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس سخنرانی خود را با تأکید بر همین موضوع آغاز و روایت‌هایی از مهاجران غیرقانونی که تبدیل به «جنایتکار» شده‌اند، بیان کرد.

سناتور کروز که در سال ۲۰۱۶ از رقبای ترامپ بود، این بار با تمجید از عملکرد گذشتۀ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا افزود که کمترین میزان مهاجرت غیرقانونی در طول ۴۵ سال اخیر در فاصلۀ بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ثبت شده است.

ویوک راماسوامی، تاجر شناخته‌شدۀ حزب جمهوری‌خواه نیز از جمله کسانی بود که بر لزوم کنترل مرزی تأکید کرد.

راماسوامی که او هم یکی از رقبای ترامپ در انتخابات درون‌حزبی امسال بوده است، در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «اگر می‌خواهید مرزها را ببندید به ترامپ رأی دهید. اگر می‌خواهید نظم و قانون در این کشور برقرار شود به ترامپ رأی دهید. اگر می‌خواهید اقتصاد در این کشور احیا شود به ترامپ رأی دهید.»

باور قطعی پیروزی

در چند شب گذشته، ابراز اطمینان از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده (آبان‌ماه) و باور به شکست دموکرات‌ها نیز قابل تأمل بود.

آقای ترامپ هنگام اعلام پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه گفت، «چهار ماه دیگر، پیروزی بزرگی جشن گرفته خواهد شد».

هواداران ترامپ در فینکس برای تماشای شب پایانی کنوانسیون جمهوری‌خواهان از تلویزیون گرد هم آمدند
هواداران ترامپ در فینکس برای تماشای شب پایانی کنوانسیون جمهوری‌خواهان از تلویزیون گرد هم آمدند

سایر افراد و چهره‌های شناخته‌شدۀ حاضر در این گردهمایی چهار روزه نیز بارها از پیروزی ترامپ ابراز اطمینان کردند.

برنامه‌ریزی‌‌ها طوری انجام شده بود که به چندین نفر از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات مجلس سنا که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، فرصت سخنرانی داده شود.

سیاستمدارانی مانند برنی مورنو از اوهایو، اریک هوده از ویسکانسین، کاری لیک از آریزونا، سم بروان از نوادا و هانگ کائو از ویرجینیا که همگی در رقابت مجلس سنا حضور دارند از جمله سخنرانان شب دوم بودند.

کریس لاسیویتا از مدیران ستاد انتخاباتی ترامپ نیز اظهار داشت به پیروزی ترامپ در انتخابات بسیار مطمئن است. او افزود جمهوری‌خواهان حدود ۲۰ مسیر منتهی به پیروزی دارند، اما بخت دموکرات‌ها برای پیروزی به باور او، شاید تنها به یک یا دو مسیر ختم شود.

نظر به این‌که دموکرات‌ها در حال حاضر اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند، برای جمهوری‌خواهان بسیار مهم است که بتوانند ضمن پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، اکثریت مجلس سنا را هم از آن خود کنند تا برنامه‌های مد نظر خود برای ادارۀ کشور و اعمال اصلاحات را با موانع کمتری پیش ببرند.

طولانی‌ترین سخنرانی

دونالد ترامپ پیش از این نیز رکورددار طولانی‌ترین سخنرانی در مراسم پذیرش نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بود؛ او در شب پایانی کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان با ۹۳ دقیقه سخنرانی رکوردهای قبلی خودش در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ را جابه‌جا کرد.

اشارات اندک‌شمار ترامپ به جو بایدن نیز از دیگر نکات چشمگیر در سخنرانی دیشب بود. او در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد قصد دارد فقط یک بار به‌طور مستقیم به نام «بایدن» اشاره کند و در همان یک مرتبه نیز جو بایدن را «بدترین» رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده توصیف کرد.

 
رادیو فردا
 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.