متین یزدانی: در دوران بازداشت بخشی از ریه‌ام دچار «آتلکتازی» شده است.

یکشنبه, 31ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

ایران امروز

متین یزدانی، فعال حقوق زنان که مرداد ماه سال گذشته برای مدتی بازداشت بود، می‌گوید که بخشی از ریه‌اش دچار «آتلکتازی» شده است.

او در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که به مرخصی درمانی آمده و ۳۰ تیر برای تمدید آن به اجرای احکام مراجعه کرده اما به او گفته شده که «با توجه به نظریه پزشکی قانونی، وضعیت ریه‌اش و درگیری با بیماری سل، به مدت شش ماه توقف حکم صادر شده و پس از آن حکمش قابل اجرا است.»

«امروز سی‌ام تیر، آخرین روز مرخصی درمانی من بود، به اجرای احکام مراجعه کردم. درخواست تمدید مرخصی درمانی داشتم که موافقت نشد‌. به من اعلام شد که با توجه به نظریه پزشکی قانونی، وضعیت ریه‌ام و درگیری با بیماری سل، به مدت شش ماه توقف حکم صادر شده و پس از سپری کردن این دوره شش ماهه، حکم من قابل اجراست.
من سابقه هیچ گونه بیماری زمینه‌ای نداشتم و طبق مدارک پزشکی مورد تایید پزشکی قانونی و حدس پزشکان، در شرایط نامطلوب بهداشتی در دوران بازداشتم در مواجهه با میکروب سل قرار گرفتم و بخشی از ریه‌ام دچار آتلکتازی شده. درمان را تحت نظر پزشکان متخصص شروع کرده‌ام و هنوز باور دارم که باید نه گفت، به هر آنچه که دشمن زندگی است.
زندانیان زیادی از جمله رفقایم دوران محکومیت خود را در زندان در شرایط نامطلوب می‌گذرانند و من نگران سلامتی تک تک‌شان هستم.
این عکس هم[عکس بالای گزارش] متعلق به روزی هست که برایم کیفرخواست صادر شد. روز تولد ۳۷ سالگی روزی که زیر این عکس نوشتم زنده باد زندگی همانطور که با مُهر روی دیوارهای سلول انفرادی می‌نوشتم: زنده باد زندگی …»

آتلکتازی به جمع شدن بخشی از ریه یا تمامی آن گفته می‌شود. این مشکل باعث جذب نشدن اکسیژن به مقدار کافی از طریق ریه می‌شود.

خانم یزدانی یکی از ۱۲ فعال حقوق زنان است که در آستانه اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی در گیلان بازداشت شده بودند.

این بازداشت‌شدگان احکام زندانی بین یک تا ۹ سال حبس گرفتند. به گفته مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، متین یزدانی «به اتهام اجتماع و تبانی، به ۳ سال و ۶ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است.»

دو روز پیش سارا جهانی، یکی دیگر از این فعالان بازداشت شده هم از ابتلایش به یک نوع «بیماری زمینه‌ای» خبر داد.

پیش از این بارها گزارش‌هایی از بیماری بازداشت شدگان پس از آزادی از زندان در ایران منتشر شده است؛ از جمله مبتلا شدن ترانه علیدوستی، بازیگر سینما به سندروم «درس» و مصطفی آل‌احمد، کارگردان و ساسان چمن‌آرا، ‌خواننده به نوعی بیماری خود‌ایمنی.

حسین رونقی، فعال سیاسی و حقوق بشر هم به تازگی از ابتلایش به بیماری «خود ایمنی» (پسوریازیس) خبر داد.

فعالان حقوق بشر تکرار این دست بیماری‌ها را نشانه شرایط سخت و بدرفتاری با زندانیان می‌دانند.


منابع: اینستاگرام متین یزدانی، بی‌بی‌سی فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.