قطع «هفت ساعته» آب در اصفهان

سه شنبه, 23ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

ناترازی انرژی در ایران با اوج گیری بحران تامین آب شرب در اصفهان وارد فاز تازه‌ای شد و روزنامه «شرق» در این زمینه نوشته است که برخی از محلات اصفهان تا هفت ساعت آب ندارند، در طرف دیگر رسانه‌ها از تداوم و تشدید ناترازی در حوزه آب و برق در سراسر کشور خبر می‌دهند.

روزنامه شرق در شماره سه شنبه ۲۳ مرداد ماه نوشته است تنش آبی در اصفهان به منازل مسکونی رسیده و برخی محلات این شهر تا هفت ساعت قطع آب را تجربه می‌کنند.

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که قطع آب در اصفهان زندگی روزمره مردم را مختل کرده و تانکرهای آب هم نتوانستند پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشند. شرق، وضعیت برای مردم این تحمل‌ناپذیر اعلام کرده و نسبت به عواقب بی‌‌آبی هشدار داده است.

این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع برق پرداخته و تاکید کرده است ‌ناترازی برق، محلات تهران را با قطع مکرر برق مواجه کرده است.

این روزنامه با اشاره به تبعات اقتصادی و اجتماعی قطع برق در کشور نوشته است در برخی محلات پایتخت تامین برق شهری با مشکل مواجه شده است و خیابان‌های شهر به خاموشی رسیده و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از کار افتاده‌اند.

برهمین اساس شرق اعلام کرده قطع مدام و گسترده برق علاوه بر تحت‌الشعاع قرار‌دادن رفاه شهروندان، ترافیک سنگین در تهران را به دنبال داشته است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز به تبعات ناترازی انرژی پرداخته و نوشته «در صورت تداوم قطعی مکرر برق، در ماه‌های آتی ممکن است تولید صنعتی کاهش‌یافته و برای جبران تقاضای داخل مجبور به واردات گسترده آن‌هم در شرایطی شویم که کشور با کمبود ارز مواجه است.»

دنیای اقتصاد نوشته با افزایش خاموشی‌‌‌ها خطر تعطیلی اقتصاد، کشور را با مشکلات حادتری روبه‌رو می‌‌‌کند.

نویسنده این روزنامه تاکید کرده این روند در چشم‌‌‌انداز ایران قابل تکرار است و «این پیشگویی نیست، بلکه واقعیتی تکنیکی و بر مبنای نوعی بیشینه‌‌‌یابی تخصصی است.»

روزنامه «شرق» بیستم مرداد ماه در گزارشی به معضلات حوزه تولید و تاثیر قطعی برق بر روند تولید کشور پرداخته و نوشته بود بررسی عملکرد تولید ۱۲۰ شرکت بورسی نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰ درصد این شرکت‌ها با کاهش تولید در چهار ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده‌اند و برخی شرکت‌ها افت تولید تا حدود ۷۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

کارشناسان بحرانی شدن حوزه انرژی را مرتبط با دولت خاصی نمی‌دانند و معتقدند این اتفاق محصول حکمرانی جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته است. نگاهی به اتفاقات حوزه انرژی نشان می‌دهد که در دولت‌های مختلف از جمله دولت حسن روحانی، مردم شاهد قطعی برق، کمبود بنزین، قطعی آب و گاز بوده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد در حالی‌ که جمهوری اسلامی در ۲۰ سال گذشته بخش عمده‌ای از سرمایه‌های کشور را به بهانه «تولید برق» صرف توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود و «تکمیل نیروگاه بوشهر» کرده، مردم همزمان با تابستان و افزایش دما در ایران با مشکل تکراری قطع گسترده برق روبرو شده‌اند.

کارشناسان، نداشتن برنامه و رفتار خارج از چارچوب‌های اقتصادی در مباحث توسعه‌ای را عامل اصلی ناترازی در حوزه انرژی می‌داند و معتقدند با این شیوه حکمرانی نمی‌توان به بهبود شرایط امید داشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.