پاسخ روحانی به خامنه‌ای: امنیت همسایگان را امنیت خود می‌دانیم

پنجشنبه, 19ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

حسن روحانی به مناسبت «روز هسته‌ای» از توافق اتمی و سیاست اعتدال دفاع کرد و در پاسخ به آیت‌الله خامنه‌ای که بر تهدیدها و خطرات و لزوم برنامۀ موشکی تأکید کرده بود، گفت: «قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و امنیت همسایگان و منطقه را امنیت خود می‌دانیم».

حسن روحانی در مراسم دهمین سالگرد «روز هسته‌ای» و بزرگداشت «شهدای هسته‌ای» گفت امسال این روز حال و هوای دیگری نسبت به سال‌های گذشته دارد چرا که امسال سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته‌ای از سوی جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.
او تأکید کرد که «ما در این سال به جهانیان اعلام کردیم که باید به قدرت نرم بیشتر از قدرت سخت توجه داشت».

در ده روز اخیر، پیرامون موضع‌گیری‌های خامنه‌ای و رفسنجانی در مورد الویت داشتن «موشک یا مذاکره» بحث و جدل سیاسی پرجنجالی درگرفته است.

روحانی در دفاع از اندیشۀ اعتدال گفت: «اعتدال به ما می‌گوید که نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید. اعتدال به ما می‌گوید که همه مسائل صرفا با مذاکره حل نمی‌شود اما چنین نیز نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیج یک از مسائل مهم را به نتیجه برسانیم».

او سپس سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را چنین نقل کرد که «روزگار ما، روزگار همه چیز است و باید از همه ابزارها و وسایل به درستی و خوبی استفاده کنیم».
وی سپس در جای دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: «قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و علیه هیچ کشوری برنامه‌ریزی نکردیم و نخواهیم کرد و امنیت همسایگان و منطقه را امنیت خود می‌دانیم».

آیت‌الله خامنه‌ای هشت روز قبل از کسانی که «روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک» انتقاد کرده و گفته بود: «روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت، حق ملت را خواهند خورد».

حسن روحانی از «تفکر افراطی» نیز انتقاد کرد وگفت:‌ «در تفکر افراطی هیچ‌گاه نباید با آژانس بین‌المللی اتمی و سازمان ملل همکاری کرد. این تفکر حتی به ما می‌گوید که به هیچ کس و حتی همسایگان و دوستان نیز اعتماد نکنید»… اما «ما باید هم با دنیا سخن بگوییم و هم باید برای “خود اتکایی” خود تلاش کنیم… هم باید به فناوری‌های خود تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا همکاری کنیم»…

روحانی ملت ایران را «ملت وسط» خواند و گفت: «در توافق هسته‌ای مبنای هیچ کدام از طرفین بر صد در صد اعتماد نیست… بلکه مبنای طرفین بر راستی‌آزمایی است».

به گفتۀ روحانی وظیفۀ دولت وی مبارزه با «ایران‌هراسی» است. او گفت که «ایران نسبت به هیچ کشوری نه تهدید می‌کند و نه برنامۀ تهدید و فشار دارد».

روحانی بار دیگر از امضای توافق اتمی دفاع کرد و محمدجواد ظریف را «هنرمند»ی دانست که «به بهترین وجه از حقوق ملت ایران دفاع کرده است». او گفت: «فرصت حاصل از برجام دائمی نیست و چنانچه عدۀ معدودی موفق شدند و نگذاشتند که ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم این فرصت دیگر بازنخواهد گشت».
از: ار اف ای
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.