صنایع کشور نفس های آخر را می کشند

شنبه, 13ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

صنایع کشور هر روز بیشتر از قبل به سمت ضعف و بحران پیش می روند؛ وضعیتی که مستقیما روی زندگی و معیشت میلیون ها نفر از کارگران، تولیدگران و دیگرانی که از کنار سفره تولید نان می خورند، تاثیر می گذارد. رکود مانند بختک روی صنایع کشور افتاده؛ نفس صنعت را به شمار انداخته و تولید کنندگان داخلی را زمین گیر کرده است. به اعتراف یک نماینده مجلس، امروز مهمترین دغدغه حکومت این است که همین میزان باقی مانده از تولید را حفظ کند….

بر اساس گزارش گروه اقتصادی سایت کلمه: چند وقتی می شود که “رکود” مانند بختک روی صنایع کشور افتاده؛ مدتهاست نفس صنعت را به شمار انداخته و تولید کنندگان داخلی را زمین گیر کرده است. صنایع کشور هر روز بیشتر از قبل به سمت ضعف و بحران پیش می روند؛ وضعیتی که مستقیما روی زندگی و معیشت میلیون ها نفر از کارگران، تولیدگران و دیگرانی که از کنار سفره تولید نان می خورند، تاثیر می گذارد.

به گزارش کلمه، شهرک های صنعتی آنطور که فعالان این حوزه تعبیر می کنند، یا به بیغوله و یا به قبرستان و انباری پر از ماشین آلات بی استفاده تبدیل شده اند. خواب ۸۰ درصدی صنعت کشور یعنی توقف چرخ های تولید ملی؛ آن هم در سالی که با وعده توجه به تولید ملی در عالی ترین سطح آغاز شد.

اکنون ابوالقاسم جراره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سایت خانه ملت خبر می دهد که بسیاری از صنایع دلیل نبود سرمایه در گردش، با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود فعال اند و غلام محمد زارعی دیگر عضو این کمیسیون هم معتقد است که ظرفیت فعلی تولید صنایع داخلی کشور به نصف رسیده است. آماری که با اخبار هر روزه از تعطیلی کارخانه ها و تعدیل و اخراج کارگران نیز قابل پیش بینی است. هر آنچه هست، به گفته این نماینده مجلس، امروز مهمترین دغدغه حکومت این است که همین میزان باقی مانده از تولید را حفظ کند.

غلام محمد زارعی به پانا گفته است: صنایع کشور در حال حاضر به کمک دولت و بانکها محتاج هستند و اکنون دغدغه مجلس حفظ همین میزان تولید در صنایع است. دغدغه ای که تازه بعد از رسیدن به بحرانی ترین روزهای صنایع بیدار شده و به فکر آن افتاده تا در روزهایی که درآمدهای نفتی هم برای اقتصاد کشور پایدار نیست، چرخ همین تولید نیم بند را بچرخاند.

وی با یادآوری اینکه اقتصاد ایران به تولید وابسته است و اکنون که صادرات نفت با مشکل رو به رو شده، باید دولت در زمینه تولید سرمایه گذاری بیشتری کند، از اینکه دولت به این موضوع اهمیتی نمی دهد انتقاد کرده است.

شهرک های صنعتی؛ قبرستان، انباری یا بیغوله شده اند

در همین زمینه ایلنا به نقل از نصرالله دریابیگی فعال کارگری مازندران با هشدار درباره رکود ایجاد شده در صنعت کشور، خاطرنشان کرده که شهرک‌های صنعتی به قبرستانی از ماشین آلات تبدیل شده است.

شهریور ماه نیز مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران از فسخ قرارداد ۳۹ واحد راکد و غیرفعال در شهرک های صنعتی استان در پنج ماه نخست سال جاری خبر داده بود.

در سایر استانها نیز وضع بهتر از این نیست. خبرگزاری مهر هم چندی قبل به نقل از از استاندار اردبیل خبر داد که ۶۹ واحد تولیدی در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل تعطیل یا به انباری تبدیل شده است.

به گفته محمد احمدی رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان قزوین، شهرک صنعتی البرز هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی خاورمیانه نیمه تعطیل است و هم اکنون تنها با ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

بحران صنعت، دستپخت دولت عدالت محور

کارشناسان عمده دلایل مطرح شده برای این بحران ها را ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و به تبع آن بالارفتن بهای انرژی و عدم حمایت دولت، اجرای سیاست های اصل ۴۴ و سوء مدیریت دولت، و نیز بازگشایی دروازه های کشور به سمت کالاهای بی کیفیت ذکر می کنند که پس از آن با تشدید مشکلات اقتصادی، بحران مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز این مشکلات تشدید شده و به تعطیلی و کاهش تولید و هم چنین اخراج کارگران منجر شده است.

در این خصوص اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان نیز با اشاره به اثرات زیانبار قانون هدفمندی یارانه‌ها و عدم توجه به بخش تولید و صنعت، اعلام کرده بود: شهرک صنعتی شهرستان مسجد سلیمان به بیغوله‌ای تبدیل شده است و بیشتر واحدهای صنعتی در این شهرک به حال تعطیل و یا نیمه تعطیل در آمده‌اند.

مطابق گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس با موضوع ۱۳ تخلف دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها ، دولت موظف بوده است از تاریخ ۱/۲/۱۳۹۰ تا ۲۹/۱۲/۱۳۹۰ از بابت ۲۰ درصد تعیین شده جهت بخش تولید موضوع جزء (الف ۳) بند (۴۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور باید مبلغ ۷۹ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال از محل منابع حاصل از اجرای این قانون به تولید اختصاص می‌یافت که اقدامی صورت نگرفته است.

چندی پیش نیز کلمه نسبت به بحران بی سابقه در صنعت خودروسازی و زیرمجموعه های آن هشدار داد و یادآور شد که در سایه بی مهری ها و سوء مدیریت دولت، بیشتر زیرمجموعه های این صنعت در آستانه نیمه تعطیلی قرار دارد. در این میان، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هم به دلیل کمبود منابع مالی و نبود تجهیزات روزگار خوشی ندارد. صنایع بحرانی زیادی به این فهرست قابل افزایش است.

به اعتقاد زارعی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مشکل اصلی اقتصاد امروز رشد فزاینده قیمت ها است که از مواد اولیه گرفته تا هزینه کارگر و هزینه حمل و نقل و انرژی باعث شده تولید کننده در ادامه کار زمین گیر شود. او هم چنین اعتراف کرده که اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها به معنای افزایش دوباره هزینه تولید بود با این کار باید فاتحه تولید را می خواندیم به همین جهت مجلس با اکثریت آرا طرح ممنوعیت اجرای گام دوم هدفمندی را در سال جاری تصویب کرد.

وی جریان خصوصی سازی واردات بی رویه کالاهای خارجی و بی کیفیت چینی و طرح هدفمندی یارانه ها را عامل تعطیلی بسیاری از کارخانجات دانسته و اذعان داشت: این جریان سبب شده تا قدرت خرید کارگران بطور چشمگیری کاهش یابد.

نصرالله دریابیگی فعال کارگری مازندران کارگران نیز از سیاستهای غلط دولت در واگذاری کارخانجات به بخش خصوصی گله می کند که به گفته او بسیاری از کارگران مازندرانی را خانه نشین کرده که به عنوان نمونه به کارگران چیت سازی بهشهر و خانواده‌هایشان اشاره می کند که امروز در بد‌ترین شرایط معیشیتی قرار گرفته‌اند. از این نمونه ها در شاخه های مختلف صنعت فراوان یافت می شود.

او این سوال را مطرح کرده است که کسانی که شعار حمایت از مظلومین و محرومین می‌دادند و دم از تقسیم عادلانه ثروت و ایجاد اشتغال می‌زدند، برای مشکلات حال حاضر کارگران که چندین ماه حقوق دریافت نکرده‌اند چه خواهند کرد.

پیگیر استیضاح وزیر صنعت هستیم

در این میان قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر در مجلس اعلام کرده که به دلیل مشکلات اقتصادی و تعطیلی بی‌رویه کارخانجات به شدت استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را پیگیری خواهیم کرد. وعده ای که برای بسیاری دور از ذهن و غیر جدی به نظر می رسد و روندی که طرح های استیضاح از وزرا در مجلس تا امروز طی کرده، خود گواه بر این امر است.

این نماینده بر این باور است که گرانی‌هایی که ثانیه به ثانیه بالا و پایین می‌شود نشانه بی‌تدبیری و بی‌برنامگی در فعالیت و اقدامات این وزارتخانه است که مسئول آن یعنی وزیر نسبت به اینگونه اقدامات باید پاسخگو باشد.

باید دید هدف گذاری برای حفظ تولید فعلی از چه مسیری دنبال خواهد شد، در شرایطی که به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، شرایط اقتصادی کشور شرایط مطلوبی نیست و با توجه به کاهش درآمدهای نفت، امروز در باب اقتصادی با مشکلاتی مواجهیم و از سویی دولت با کسری ۷۴ هزار میلیارد تومانی در بودجه مواجه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.