علی مطهری: اگر شورای نگهبان بر مجلس نظارت کند، مرجع دیگری باید بر این شورا نظارت کند

شنبه, 8ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

علی مطهری، نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است اگر بنا باشد شورای نگهبان قانون اساسی در دوره نمایندگی بر عملکرد نمایندگان مجلس نظارت کند، مرجع دیگری باید بر فعالیت این شورا نظارت کند.

آقای مطهری در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا به بحث‌های اخیر در مورد نحوه نظارت بر فعالیت‌های نمایندگان مجلس پرداخته و به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اخیرا گفت که نظارت این شورا بر نمایندگان مجلس ادامه‌دار است و پس از انتخابات نیز ادامه دارد.

آقای مطهری در پاسخ گفته است چنین نظارتی، “آفات” زیادی از جمله محافظه‌کاری نمایندگان را به دنبال خواهد داشت.

آقای کدخدایی گفته است این شورا بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران اعلام شده است پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان نیز به نظارت خود ادامه داده و چنین نظارتی در تمام طول دوران نمایندگی ادامه خواهد داشت.

بندی از این سیاست‌ها باعث بروز اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان شده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم اخیرا از نحوه نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده و گفته است که چنین نظارتی نباید “تشریفاتی” باشد.

آقای مطهری گفته است “اگر بنا باشد شورای نگهبان ناظر مجلس باشد، باید مرجع دیگری ناظر شورای نگهبان باشد و تسلسل لازم می‌اید که محال و نشدنی است.”

مناقشه میان مجلس و شورای نگهبان به رد صلاحیت مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان بر می‌گردد که شورای نگهبان پس از اعلام نتایج او را رد صلاحیت کرد.

نمایندگان مجلس مهر ماه امسال، استفساریه‌ای را درباره ماده ۵۲ قانون انتخابات تصویب کردند که بر اساس آن شورای نگهبان نمی‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات یک حوزه انتخابیه در مهلت بیست روزه، صلاحیت منتخب آن حوزه را رد کرده و آرای او را باطل اعلام کند.
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.