یک فرمانده سپاه در سوریه کشته شد

سه شنبه, 11ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

zaker-heydari
مراسم تشییع جنازه ذاکر حیدری،از فرماندهان سپاه

ذاکر حیدری،از فرماندهان سپاه، به همراه دو ایرانی دیگر و یک عضو گردان «فاطمیون» در تازه‌ترین دور درگیری‌ها در حلب سوریه کشته شدند.

ایرنا روز سه‌شنبه (۱۱ آبان) به نقل از علی اصغری٬ مسئول روابط عمومی سپاه استان آذربایجان شرقی خبر کشته شدن این فرمانده سپاه را در سوریه اعلام کرده است.

ذاکر حیدری دو سال پیش معاون عملیات سپاه استان آذربایجان شرقی بود و پس از بازنشستگی به سمت مشاور فرمانده این سپاه استانی منصوب و برای مقابله با مخالفان بشار اسد به سوریه اعزام شده بود.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه تاکنون ۱۷ نفر از استان آذربایجان شرقی در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند که تعداد قابل توجهی از آنها از اعضای رسمی سپاه پاسداران بوده‌اند.

محمد اتابه٬ عضو سپاه استان گیلان نیز آن‌طور که ابنا گزارش کرده روز گذشته در منطقه حلب سوریه کشته شده است.

خبرگزاری بسیج نیز محل دقیق کشته شدن این عضو سپاه را «منطقه آکادمی نظامی» در حلب اعلام کرده است.

وب‌سایت مشرق نیوز هم در گزارشی از کشته شدن محمد کیهانی٬ پرسنل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز در جریان درگیری با مخالفان بشار اسد در سوریه خبر داده است.

خبرگزاری فارس نیز کیهانی را عضو بسیج و «ششمین شهید مدافع حرم شهرستان اندیمشک» معرفی کرده است.

مصطفی کریمی٬ عضو افغان گردان «فاطمیون» هم از جمله کسانی است که در روز‌های اخیر در سوریه جان خود را از دست داده است.

جنگ داخلی سوریه بیش از پنج سال است که ادامه دارد و بین ۲۷۰ هزار تا نزدیک به نیم میلیون نفر کشته برجای گذاشته‌ است.

در تیر ماه سال گذشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش کرده بود ۴۰۰ نفر از کسانی که در جریان جنگ داخلی سوریه کشته‌شده‌اند و به عنوان «مدافعان حرم» در این کشور می‌جنگیدند،داخل ایران به خاک سپردهشده‌اند.

سپاه پاسداران بار‌ها اعلام کرده است که حضور فرماندهان این نیرو در سوریه و عراق «مستشاری» است و جمهوری اسلامی به درخواست بشار اسد و دولت عراق به این کشور‌ها نیرو اعزام کرده است.

در همین حال به دنبال این حضور «مستشاری» صد‌ها نفر از نیرو‌های سپاه پاسداران و بسیج در سوریه و عراق کشته شده‌اند، اما آمار دقیقی از تعداد آن‌ها منتشر نشده است.

خبرگزاری ایرنا تیرماه پارسال تعداد نیروهای ایران و افغان کشته شده در سوریه و عراق تا آن زمان را ۴۰۰ نفر اعلام کرده بود.

تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله احمد غلامی، حسین همدانی، حمید تقوی، شفیع شفیعی، رضا فرزانه، داریوش درستی، اسماعیل حیدری، هادی کجباف و عبدالله اسکندری نیز طی سال‌های اخیر در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

در بهار سال گذشته نیز چند تکاور ارتش ایران در سوریه کشته شدند.

علاوه بر نیروهایی از سپاه پاسداران، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی که در درگیری‌های سوریه حضور دارند، نیروهای پاکستانی مقیم ایران در قالب تیپ «زینبیون» و نیروهای افغان مقیم ایران در قالب تیپ «فاطمیون» نیز در این جنگ در کنار نیروهای بشار اسد و حزب‌الله لبنان می‌جنگند.

محمدعلی شهیدی٬ رئیس بنیاد شهید هم اعلام کرده که این بنیاد «۴۰۰ نفر از خانواده» کشته‌شدگان در سوریه را تحت پوشش قرار می‌دهد که از این شمار، نیمی افغان هستند.

از ایران و روسیه به عنوان دو حامی اصلی نظامی حکومت بشار اسد هستند.

بسیاری از کشورهای منطقه هم از جمله ترکیه و عربستان سعودی و متحدانش، از گروه‌های مختلف شورشی حمایت می‌کنند و مخالف حکومت اسد هستند.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.