علی خامنه‌ای: تمدید تحریم ۱۰ ساله نقض برجام است

چهارشنبه, 3ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته است: “دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده است، تازه‌ترینش تمدید تحریم ۱۰ساله است، اگر این تحریم بشود قطعا نقض برجام است و بدانند قطعا جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.”

آقای خامنه‌ای گفته است: “توافق هسته ای یا همان برجام نباید به وسیله ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود.”

رهبر ایران، که امروز در جلسه‌ای برای بسیجی‌ها سخنرانی کرده، می‌گوید آمریکا به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل نکرده و به گفته مسئولان مرتبط با توافق هسته‌ای، آمریکا از این توافق به عنوان وسیله‌ای برای فشار بر ایران استفاده می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته قانون تحریم‌های ایران را که از سال ۱۹۹۶ تصویب شده، برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. مقام‌های آمریکایی پیش از این در نمونه‌های مشابه گفته‌اند که چنین اقداماتی به معنای وضع تحریم تازه نیست و اعمال تحریم‌های موجود است، اما آیت‌الله خامنه‌ای این کار را نقض توافق هسته‌ای دانسته است.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب تردیدهایی در آینده توافق هسته‌ای ایران شده است. رهبر ایران امروز گفته است: “ما فعلا امکانی برای قضاوت درباره دولت جدیدی که قرار است سرکار بیاید نداریم.”

‘بسیج در جهت دهی دولت حضور داشته باشد’

آقای خامنه‌ای در سخنان امروز خود به ستایش سازمان بسیج پرداخته و آن را “مظهر مردم سالاری دینی در همه عرصه‌ها” دانسته است. او گفته که دایره اعضای بسیج گسترده است و این سازمان ماهیتا جناحی نیست. آقای خامنه‌ای گفته اگر تقابلی وجود داشته باشد بین “انقلابی” و “ضدانقلابی” است چرا که “حتی غیرانقلابی را نیز می توان جذب کرد.”

از انتخابات ۱۳۹۲ به این سو این چندمین باری است که رهبر ایران صریحا از لزوم جذب منتقدان حکومت ایران می‌گوید.

او امروز گفته است: “هر جناح یا فردی که انقلاب را قبول دارد و در خدمت انقلاب است، بسیج شامل او هم می‌شود.”

آقای خامنه‌ای مجددا درباره خطر “نفوذ” قدرت‌های غربی در ایران هشدار داده و گفته است: “یکی از روش‌ها [برای ضربه زدن به بسیج ] ایجاد خطوط موازی و رقیب برای بسیج است که برخی هم اکنون در کشور به دنبال رقیب سازی برای بسیج هستند.”

او گفته است: “ما نمی‌خواهیم بسیج را به عنوان یک رقیب برای قوه مجریه قرار دهیم بلکه بسیج به عنوان یک مکمل و امید بخش می‌تواند برای جهت دهی صحیح به قوه مجریه و همچنین کمک در عرصه‌های عملی حضور داشته باشد.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.