گزارش گاردین از تاثیر تحریم ها بر شیر خشک: وقتی بچه ام از گرسنگی گریه می کند، چه کنم؟

پنجشنبه, 18ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

سعید کمالی دهقان

اگر شما در ایران باشید و بچه شما به دلیل حساسیت احتیاج به مصرف شیر خشک داشته باشد به دردسری جدی افتاده اید. به دلیل تحریم ها امکان واردات به ایران کم شده و به دلیل کمبود قابل توجه شیر خشک در سوپرمارکت ها، جان نوزادان به خطر افتاده است.

غرب قرار بود از ابزار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی بهره گیرد تا برنامه اتمی این کشور را هدف قرار دهد اما این تحریم تاکنون تاثیر شگرفی بر زندگی مردم عادی گذاشته، به ویژه که اثرات زیادی بر داروی مورد نیاز ایرانیان داشته است.

در هفته های اخیر ایرانی ها از بالا رفتن قیمت شیر خشک شاکی شده اند، قیمت ها تا الان دو برابر شده و هر قوطی از ۶۰ هزار ریال به ۱۲۰ هزار ریال برای رسیده است.

گزارش ها حکایت از آن دارد که شیر خشک ساخت داخل در بازار به وفور یافت می شود در حالی که شیر رژیم یا آن نوع شیر خشکی که برای بچه های دارای حساسیت مناسب است و از خارج وارد می شده کمیاب شده است.

روزنامه کثیر الانتشار همشهری گزارش داده که دولت به سهمیه بندی متوسل شده و از اینکه به خاطر موج بحران ارز، کشور با کمبود مواد غذایی کودکان مواجه شده انتقاد کرده است. ماه گذشته ارزش ریال سقوط کرد و به پایین ترین مقدار در تاریخ ایران رسید.

اقدامات تنبیهی علیه بانک های ایران که باعث قطع ارتباط با دنیای خارج شده و همچنین تحریم ها علیه داد و ستد، مانع واردات بسیاری از محصولاتی شده که در لیست سیاه قرار ندارند؛مانند داروهای ساخت خارج.

محمدرضا پور کاظم، معاون جامعه داروسازی ایران می گوید: “متاسفانه توزیع شیر خشک در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. حتی با وجود افزایش قیمت ها باز هم مردم برای پیدا کردن شیر خشک با مشکل مواجه هستند.”

سعید جمال واقفی یکی دیگر از مقامات تشکل داروسازی ایران می گوید: “مانند هر محصول دیگر که تحت تاثیر بازار ارز قرار گرفته، شیر خشک نیز نایاب شده است.”

یک مادر ایرانی به بخش فارسی بی بی سی گفته به خاطر اینکه نتوانسته شیر خشک پیدا کند بچه اش راهی بیمارستان شده است: “دختر من مبتلا به اسهال شد و باید شیرخشک خاصی پیدا می کردیم. به هر داروخانه ای سر زدیم شیر خشک را تمام کرده بودند.”

مادر دیگری به بی بی سی گفت: “شیر خشک برای دخترم حیاتی است. مسئولان می گویند شیر خشک دیگر در بازار نیست. داروخانه ها می گویند نداریم. ما باید چه کار کنیم وقتی بچه ام از گرسنگی گریه می کند؟”

اواسط اکتبر یکی از مقامات پزشکی ایران هشدار داده بود که تحریم های غرب با ضربه زدن به واردات دارو و تجهیزات پزشکی جان میلیون ها نفر را در خطر قرار داده است. بیمارانی که به امراض هموفیلی، ام اس و سرطان مبتلا هستند به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند.

اوایل این ماه نیویورک تایمز گزارشی با جزئیات بسیار منتشر کرد از اینکه تحریم ها چه خسارات پیش بینی نشده ای بر واردات دارو گذاشته اند، داروهایی همچون هرسپتین که ساخت آمریکا است. از میان دیگر داروهایی که گفته می شود این روزها در داروخانه های ایران کمیاب است می توان به واکسن کزاز اشاره کرد.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.