درخواست کسبه مازندران برای بازگشایی مغازه‌های پلمب‌شده بهاییان

دوشنبه, 25ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

گروهی از کسبه شهرهای مختلف استان مازندران در هفته های گذشته با انتشار نامه‌‌های جداگانه‌ای خواستار بازگشایی واحد صنفی پلمب شده بهائیان در این استان شدند.

مرتضی اسماعیل پور، مسئول سایت بهایی نیوز روز یکشنبه به رادیو فردا گفت مغازه‌داران و کسبه شهر‌های نوشهر٬ ساری و چند شهر دیگر در استان مازندران درخواست خود را در قالب استشهادیه‌ یا نامه تحویل مقام‌های استانی داده‌اند.

امضاء‌کنندگان این نامه‌ها اعلام کرده‌اند که پلمب واحد‌های صنفی بهائیان که بیش از شش ماه از آن می‌گذرد٬ منجر به بروز برخی «بی‌نظمی‌ها» در کسب و کار آنها شده است.

درخواست‌کنندگان از صاحبان بهایی اصناف پلمب شده به عنوان افرادی دارای «حسن اخلاق»٬ «شهرت» و «متخصص» نام برده‌اند که تاکنون رفتار «خلاف قانونی» از آنها ندیده‌اند.

امضاء‌کنندگان این نامه‌ها به صراحت نوشته‌اند که پلمب واحد‌های صنفی بهائیان در استان مازندران منجر به «تعجب» و «حیرت» آنها شده است.

کسبه و مغازه‌داران نوشهر نیز در نامه‌ای که خطاب به فرمانداری این شهر نوشته‌اند٬ پلمب این واحد‌ها را «باعث بدبینی نسبت به شعائر اسلامی و رکود اقتصادی در سطح شهر» ارزیابی کرده‌اند.

آبان ماه سال گذشته محل کسب دست‌کم ۶۱ بهایی در شهر قائم‌شهر و ساری به دلیل تعطیلی در ایام تعطیلی دیانت بهایی از سوی ماموران اداره اماکن عمومی پلمب شده و تلاش‌ها و درخواست‌ها برای بازگشایی این واحد‌ها تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه بهائیان در سازمان ملل متحد هم سال گذشته پلمب تعداد زیادی محل کسب و کار بهاییان را نشانی از «پوچی ادعاهای مقام‌های دولت ایران مبنی بر عدم وجود تبعیض علیه جامعه بهایی ایران» دانسته بود.

جامعه جهانی بهایی روز ۱۶ شهریور سال گذشته نیز در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از او خواست که به «سرکوب اقتصادی بهاییان» در ایران پایان دهد.

طی سال‌های اخیرگزارش‌های متعدد از پلمب واحدهای صنفی متعلق به بهاییان در چندین شهر ایران منتشر شده و اعمال این محدودیت‌ها علیه اعضای این جامعه همچنان ادامه دارد.

جمهوری اسلامی، آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد حکومت بارها علیه آن سخنانی گفته‌ و ده‌ها بهایی را در ایران بازداشت و زندانی کرده‌اند.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید ایران، خانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از باورمندان آن است و بارها از جامعه بین‌المللی خواسته بر تلاش‌های خود برای جلوگیری از سرکوب بهاییان در ایران بیفزاید.

بهاییان در ایران از حق تحصیل در دانشگاه و استخدام در دستگاه‌های دولتی محروم هستند.

جامعه بهایی می‌گوید که پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ بهایی از سوی حکومت ایران کشته شده‌ و هزاران بهایی دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.