بالاخره دانشجوی ستاره دار داریم یا نه؟ واکنش مسئولان به سخنان معصومه ابتکار؛ دانشجوی ستاره دار نداریم + سند

دوشنبه, 20ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

سایت کلمه: در پی انتقاد معصومه ابتکار به ستاره دار شدن دانشجویان، مدیرکل حقوقی سازمان امور دانشجویان با تکذیب این موضوع ادعا کرده که حتی یک دانشجوی ستاره دار نداریم. ادعایی که اسناد و مدارک زیادی برای رد آن وجود دارد. فواد شمس از دانشجویان ستاره دار با ارایه اسناد و مدارک ستاره دار شدن خود خواستار پیگیری این مدیر کل دولتی شده تا سندی از بیرون دانشگاه بر دروغ بودن ادعای حکومت ارایه کند….

کلمه- گروه خبر: در پی انتقاد معصومه ابتکار به ستاره دار شدن دانشجویان، مدیرکل حقوقی سازمان امور دانشجویان با تکذیب این موضوع ادعا کرده که حتی یک دانشجوی ستاره دار نداریم. ادعایی که اسناد و مدارک زیادی برای رد آن وجود دارد.

به گزارش کلمه، معصومه ابتکار معاون دوره اصلاحات و عضو شورای شهر تهران در سخنان خود در مناظره ای تلویزیونی از سیمای ضرغامی با اعتراض به فشارها و محدودیت ها بر دانشجویان با بیان این که امروز دانشجو به خاطر فعالیت در انجمن اسلامی ستاره دار می شود، اظهار کرد: من به دلیل مسئولیتی که در شورای شهر دارم، مورد مراجعه دانشجویان زیادی هستم که می گویند به ما اجازه تحصیل نمی دهند. هیچ حکم قضایی هم وجود ندارد.

در همین حال می توان اسامی زیادی را نام برد که ادعای مسئولان مبنی بر اینکه دانشجوی ستاره دار نداریم را رد کرد. علاوه بر دانشجویانی که به تازگی و طی سال های گذشته ستاره دار و محروم از تحصیل شده اند، تعداد فعالان دانشجویی که روزگار در زندان گذرانده و یا هم چنان زندانی هستند، کم نیست که به برخی از آنها اشاره می شود:

ضیا نبوی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۷ علیرغم کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی، “ستاره دار” و از تحصیل محروم شد. پس از آن، با تشکیل “شورای دفاع از حق تحصیل” برای دفاع از حق دانشجویان محروم از تحصیل، به عضویت این شورا در آمد.

تنها ۳ روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و پس از راهپیمایی عظیم روز ۲۵ خرداد ۸۸ در اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات، ضیا نبوی به همراه چند تن از دوستانش بازداشت شد و از آن زمان تاکنون بدون ساعتی مرخصی در زندان بسر برده است. دو ماه پیش کلمه خبر داده بود که درخواست اعاده دادرسی سیدضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل که به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شده است، از سوی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور رد شده است.

مجید دری، که ۱۸ تیرماه سال ۸۸ بازداشت شد، مهرماه سال ۸۹، از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان بهبهان در استان خوزستان منتقل شد تا شش سال محکومیت خود را بگذراند. این دانشجوی دربند، در سال ۸۶ و در اعتراض به سوء مدیریت و فضای امنیتی دانشگاه علامه، ابتدا چند ترم از تحصیل تعلیق و سپس به طور کلی از ادامه تحصیل محروم شد.

وی در سال ۸۷ و با همراهی سایر دانشجویان محروم از تحصیل که به دانشجویان ستاره‌دار معروف شده‌اند، «شورای دفاع از حق تحصیل» را تشکیل دادند. در جریان مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد، وجود دانشجویان ستاره‌دار را انکار کرد و گفت که چنین دانشجویانی وجود خارجی ندارند، مجید دری نیز به همراه سایر اعضای این شورا در تجمع‌های اعتراض‌آمیزی که به منظور آگاهی افکار عمومی برگزار شد، شرکت کرد تا نشان دهد که این دانشجویان وجود خارجی دارند؛ دانشجویانی که بی‌دلیل از حق تحصیل محروم شده‌اند. او به مناسبت روز دانشجو هفته پیش پیامی منتشر کرد.

مجید توکلی، از دیگر دانشجویان دربند و محروم از تحصیل است. سه سال از بازداشت مجید توکلی می گذرد. او نیز به هشت سال و نیم زندان و محرومیت مادام العمر از تحصیل محکوم شده است. این دانشجوی محبوس در زندان رجایی شهر در بهمن ۸۹ به شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی فراخوانده شد و قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از وی خواسته بود که با تکذیب بیانیه‌های منتشر شده و نوشته‌هایی که به بیرون از زندان فرستاده است، از سایت ها و عاملان انتشار این مطالب نیز اعلام شکایت کند که پس از مخالفت مجید توکلی، نهایتا شش ماه زندان به دوران محکومیت وی اضافه شد.

آرش صادقی، این دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی که در ستاد میرحسین موسوی نیز فعالیت داشته، از جمله فعالان سیاسی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ چندین نوبت بازداشت و روانه زندان شده است. او اولین بار در ۱۸ تیرماه ۸۸ بازداشت و بعد از تحمل پنجاه روز انفرادی در حالی از زندان آزاد شد. یورش مامورین امنیتی برای بازداشتش سبب شده بود تا مادر سالخورده اش دچار شوک شود و همین کافی بود تا او دیگر مادرش را در جمع خانواده خود نداشته باشد. او کمی بعد و پس از آزادی اش از زندان نیز در راه بهشت زهرا و در حالی که به همراه پدربزرگ و مادربزرگش قصد حضور بر سر مزار مادرش را داشت، بار دیگر با حمله مامورین امنیتی دستگیر و روانه زندان اوین شد.

وحید عابدینی، همزمان با اعلام نتایج دکتری سال ۹۱، وحید عابدینی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، مجددا از ادامه تحصیل در مقطع دکتری محروم شد. وحید عابدینی دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، دبیر انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیر مسئول نشریه دانشجویی سوتک (توقیف شده توسط دادگاه مطبوعات)، عضو هسته‌ی مرکزی پویش موج سوم (کمپین حمایت از از خاتمی و موسوی) در انتخابات ۸۸، نفر اول کنکور کارشناسی ارشد و رتبه دو رقمی کنکور سراسری است.

رشید اسماعیلی، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر که در سال ۸۵ با حکمی در کمیته انظباطی دانشگاه علامه از تحصیل محروم شد. رشید اسماعیلی در سوم دی ماه ۸۸ نیز پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان دستگیر و هفتاد روز را در بازداشت به سر برده بود و پس از آزادی با قرار وثیقه در دادگاهی به یک سال و شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد.

اسامی زیادی به این لیست از دانشجویان داخل زندان و یا خارج از آن قابل اضافه است. اگر چه آمار دقیقی از تعداد دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل وجود ندارد. اما سیر محرومیت از تحصیل دانشجویان پس از انتخابات سال ۸۸ شدت بیشتری گرفت و هم چنان ادامه دارد.

با این وجود حسین شمسیان، مدیر کل حقوقی سازمان امور دانشجویان با این ادعا که حتی یک دانشجوی ستاره دار هم نداریم، گفته است: اگر دانشجو به صورت مستند اعلام کند که تمام شرایط پذیرش را از نظر قانونی در مقاطع تحصیلی داشته اما به علت موارد انضباطی این حق از وی سلب شده است، ما آمادگی داریم که از این شخص رفع تظلم کنیم.

در همین زمینه فواد شمس از دانشجویان ستاره دار با ارایه اسناد و مدارک ستاره دار شدن خود خواستار پیگیری این مدیر کل دولتی شده تا سندی از بیرون دانشگاه بر دروغ بودن ادعای حکومت ارایه کند. او در مطلبی در صفحه ی فیس بوک خود نوشت:

اینجانب فواد شمس فرزند فاتح به شماره شناسنامه ۴۷۲۱۲ دانشجوی وقت جغرافیای دانشگاه تهران در کنکور کارشناسی ارشد سال۹۰ در رشته جغرافیا شرکت کردم. تمامی مدارک ثبت نامی من در آزمون به شماره پرونده۶۴۸۵۴۳۷ در آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۰ در نزد سازمان سنجش موجود می باشد. اما هیچگونه کارنامه ای از طرف سازمان سنجش دریافت نکردم و بعد از پیگیری ها از طرف سازمان سنحش ، فردی به نام آقای نوربخش به عنوان رئیس هسته گزینش سازمان سنجش به من به صورت شفاهی اعلام شد که از طرف وزارت اطلاعات محروم از تحصیل شده ام.

در چند روز اخیر بعد از گفته های خانم معصومه ابتکار نماینده محترم شورای شهر تهران در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر این که دانشجویان ستاره دار می شوند، یکی از مقامات مسئول به نام آقای حسین شمسیان در مقام ” مدیرکل حقوقی سازمان امور دانشجویان” اعلام کرده اند که دانشجویانی که برای ادامه تحصیل دچار مشکل شده اند نزد این نهاد ” تظلم خواهی” کنند.

من بدین وسیله از خواهان آن هستم که یا لااقل کارنامه کنکور من را به من بدهند و حق تحصیل من را به رسمیت بشناسند واجازه انتخاب رشته به من بر مبنای کارنامه ی صادره بدهند. یا هزینه نزدیک به ۳۰ هزار تومانی که بنده برای شرکت در این آزمون داده ام را با خسارت آن عودت دهند، رسما به من حکم قضایی متناسب بدهند و ابلاغ کنند که در کنکور های دانشگاه های ایران نمی توانم شرکت کنند البته با ذکر دلایل آن!

دانشجویان محروم از حق تحصیل که با عنوان ”دانشجویان ستاره‌دار” شناخته می‌شوند، در روزهای قبل از انتخابات، اعتراض های گسترد‌ه‌ای را علیه محمود احمدی‌نژاد، انجام دادند. این دانشجویان که در دوران ریاست جمهوری وی از ادامه تحصیل محروم شده بودند، در تجمع‌های خود، به سخنان وی در جریان مناظرات تلویزیونی اعتراض کردند. احمدی‌نژاد نیز ادعا کرده بود که هیچ دانشجوی ستاره‌داری در دوره‌ی او وجود نداشته است.

با این همه حسین شمسیان در خصوص ستاره دار شدن دانشجویان منتقد از سوی ابتکار گفته است: گوینده این سخنان در آستانه روز دانشجو با این سخنانش به دنبال کسب پرستیژ برای خود بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.