نیکی محجوب: هپکو اراک و آینده‌ای نا روشن

سه شنبه, 20ام تیر, 1396
اندازه قلم متن


اعتراضات کارگان هپکو مدت‌هاست ادامه دارد

در ادامه اعتراض کارگران کارخانه هپکو اراک به وضعیت معیشتی و عدم پرداخت معوقات، ۹۰۰ کارگر این کارخانه به مدت دو هفته به مرخصی اجباری فرستاده شدند.

خبرگزاری ایلنا با اعلام این خبر نوشته که اعضای شورای شهر از اجرای این برنامه اظهار بی اطلاعی کرده اند.
کارگران کارخانه ماشین آلات و راهسازی هپکو در سالهای اخیر بارها نسبت به تعویق در پرداخت حقوق خود اعتراض و تجمع کردند.

این کارخانه یکی از بزرگترین کارخانه های تولید کننده ماشین آلات سنگین و راهسازی بود که از سال ۱۳۵۴ فعالیتش آغاز شد و پس از انقلاب در اختیار دولت قرار گرفت. شرایط معیشتی این کارگران در جریان خصوصی سازی در سال ۱۳۸۶ و “سو مدیریت” با مشکل مواجه شد.

شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی استانداری اراک در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که سرمایه گذار هپکو باید مبلغ ۳ میلیارد تومان به کارگران این کارخانه پرداخت کند. اما کارگران همچنان می گویند که از کارخانه طلبکارند و معوقات آنها پرداخت نشده است.

شرکت واگن‌سازی کوثر که در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد، توانست در سال ۱۳۸۶بر اساس اصل ۴۴ قانون خصوصی سازی سهام کارخانه هپکو را بخرد و علی اصغر عطاریان به عنوان سرمایه گذار مسئولیت اداره هپکو را عهده‌دار شد.

سال گذشته در ادامه اعتراض کارگران هپکو به سو مدیریت و تاخیر در پرداخت حقوق، ظفر افشون، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع به خبرگزاری ها گفت: “کارخانه هپکو با شرایط ۲۰ درصد نقد و مابقی اقساط پنج ساله در دولت نهم به بخش خصوصی واگذار شد. اما سرمایه گذار به هیچ یک از تعهدات پایبند نبود و اقدامات غیر کارشناسی سبب نیمه تعطیل شدن این واحد شده است.”

آقای حسن بیگی، معاون سیاسی استاندار مرکزی هم در دی ماه سال گذشته اعلام کرد: “سهام دار بخش خصوصی در سال ۱۳۸۶ با پرداخت ۲۰ درصد ارزش کارخانه به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان آن را خریداری کرد و به وعده خود برای پرداخت مابقی آن در طول پنج سال عمل نکرد، با توجه به تخطی های صورت گرفته مالک هپکو دستگیر شده و موظف است که تمامی مطالبات حقوقی کارگران را تا پایان اسفند ماه پرداخت کند.”

اما کارگران می گویند تنها معوقات اسفند و بخشی از حقوق آذر، دی و بهمن واریز شده است.

انتقادها از سهامدار و مالک پیشین این کارخانه به همین جا ختم نشد.

محمود زمانی قمی، استاندار استان مرکزی با انتقاد از روند واگذاری غیر کارشناسی هپکو به واگن سازی کوثر و سهامدار اصلی آن به خبرگزاری ایرنا گفت: “سهامدار هپکو یک سال پس از عهده دار شدن مسئولیت بیش از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال ماشین آلاتی را که قبلا در کارخانه ساخته شده بود را به فروش رساند و از همان سال ۱۳۸۷ روند تولید ماشین آلات راهسازی هپکو کاهش یافت. وضعیت تا به آنجا پیشرفت که در سال ۱۳۹۱ تولید کارخانه کاملا متوقف شد و شرکت به جوشکاری در برج های تهران روی آورد. سهامدار همچنین یک سال بعد تمامی سهام شرکت را به نام خود سند زد. تمامی تخلفات در مجاری قانونی در حال رسیدگی است.”

این درحالی است که آقای عطاریان، مالک سابق هپکو در مصاحبه ای در سال ۹۰ با ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصادی و ترابری)، درباره مشکلات این کارخانه گفته بود: “در زمان خرید هپکو به ما گفته شد این کارخانه در سال اول ۱۲ میلیارد، سال دوم ۱۶ میلیارد، سال سوم ۲۳ میلیارد، سال چهارم ۳۲ میلیارد و سال پنجم ۴۵ میلیارد تومان سود خواهد داد، اما عملا اینگونه نشد.”

آقای عطاریان همچنین گفته بود: “از سال دوم و سوم دچار رکود اقتصادی شدیم، قیمت نفت از ۱۴۰ دلار به ۴۰ دلار رسید و بودجه های عمرانی هم کاهش یافت، سود بانکی به جای ۵ میلیارد تومان به ۲۵ میلیار تومان در سال رسید. در حقیقت به جای بهره ۱۲ درصدی مجبور بودیم تا ۲۲ درصد به بانک ها سود بدهیم. از سوی دیگر مجبور شدیم موجودی انبارها را به صورت قطعی به خریداران بدهیم، در حالی که پیش از این خریداران برای تحویل گرفتن کالا باید شش ماه در نوبت می ماندند.”

پس از رایزنی ها و جلسات متعدد اعلام شد که هپکو اراک به شرکت هیدرواطلس ساوه واگذار شده است.

استاندار استان مرکزی نیز با تایید این خبر گفت: “هیدرواطلس ساوه حدود ۴۰ سال است که در حوزه تجهیزات و ماشین آلات راهسازی فعالیت دارد. مالک جدید یک هزار ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه به سازمان بورس ایران اظهار کرده و سازمان خصوصی سازی برای پرداخت همه مبلغ کارخانه سه سال به سرمایه گذار تنفس داده است.”

اسدالله احمدپور هم به عنوان مالک جدید هپکو معرفی شد و سازمان خصوصی سازی در اواسط خردادماه مدیریت کارخانه را به هیدرو اطلس واگذار کرد، یکی از تعهدات این واگذاری پرداخت ۴ و نیم ماه حقوق و دستمزد کارگران بود.
موضوعی که به گفته کارگران تا پیش از اینکه به مرخصی اجباری فرستاده شوند، محقق نشده است.

کارگران هپکو خواهان بازگشت مالکیت کارخانه به بخش دولتی هستند و استاندار استان مرکزی چندین بار از این خواسته حمایت کرده است، اما با توجه به مشخص شدن مالک جدید بعید به نظر می رسد که به این خواسته جامه عمل پوشانده شود.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.