ابراهیم رئیسی: تصور می‌کردیم که روحانی در تخریب و تهمت حدّ نگه دارد

سه شنبه, 20ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

نماینده اصلی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در مصاحبه‌ای گفته که تصور می‌کرده است حسن روحانی در انتخابات حداقل به واسطه لباس روحانیتش، «در تخریب و تهمت حدّ نگه دارد» ولی محاسبه‌های او به هم خورده است.

ابراهیم رئیسی در مصاحبه با برخی از مدیران عامل خبرگزاری‌های ایران که متن آن روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شد، گفته که «حقیقتا بنده این حجم از تخریب و ترساندن مردم را پیش‌بینی نمی‌کردم»، و سپس با اشاره به حسن روحانی افزوده است: «چون پیش خود می‌گفتم اولاً طرفِ رقابت، فردی است که لباس دین و روحانیت را به تن دارد و لااقل در این قضیه حد نگه می‌دارد؛ نه اینکه کاری نمی‌کند، بلکه بالأخره تا یک جایی جلو می‌رود».

تولیت آستان قدس رضوی می‌گوید محاسبه‌اش این بوده که رییس‌جمهوری ایران، «از اول انقلاب مسئولیت داشته، بنابراین لااقل حریم نظام و اصول اخلاقی انتخابات را نگه می‌دارد؛ ثالثاً اکنون رئیس‌جمهور است و شئونات رئیس‌‌جمهور را حفظ خواهد نمود؛ خب در انتخابات و خصوصاً ده روز آخر هر سه محاسبه ما بهم خورد».

ابراهیم رئیسی در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ایران بیش از ۱۵ میلیون رای به دست آورد ولی در جریان رقابت‌ها، بارها دولت حسن روحانی را به انجام «تخلفات مهندسی‌شده» در انتخابات متهم و از ادبیات او انتقاد کرد.

آقای روحانی در سخنرانی‌های خود شدیدا به سابقه این نامزد اصولگرایان حمله کرده و از جمله روز ۱۸ اردیبهشت گفته بود: «مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند».

اشاره رییس‌جمهوری ایران به سابقه ابراهیم رئیسی بود که از سال‌های ابتدایی انقلاب بهمن ۵۷ عهده‌دار سمت‌هایی قضایی از جمله دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه بوده است.

آقای روحانی یک روز پیشتر نیز در ارومیه در سخنانی که خطابش به نامزدهای اصولگرا در انتخابات بود، تاکید کرده بود:‌ «در طول سال‌های گذشته آنچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم و ممنوعیت تصویر. لطفاً شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد. شما دم از انتقاد نزنید که در نهادی کار می‌کنید که هیچ‌کس جرئت نمی‌کند از آن نهاد حتی یک بار انتقاد کند».

ابراهیم رئیسی که در گرماگرم انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی را به «پرخاشگری» متهم کرده بود، در مصاحبه اخیر خود بار دیگر به وی تاخت و گفت: «فرهنگ سیاسی مسؤولان چنان تغییر کرده که همانند غربی‌ها برای کسب قدرت، کمیته عملیات روانی تشکیل می‌دهند و در آنجا برای نشر حداکثری دروغ و تهمت‌های عجیب و غریب برنامه‌ریزی می‌کنند و بعد هم که نتیجه می‌گیرند، نه تنها احساس گناه نمی‌کنند بلکه برای خودشان کف می‌زنند و می‌گویند موفق شدیم. این یعنی فرهنگ سیاسی رو به انحطاط است».

وی، دولت یازدهم را متهم کرده که نتوانست «در طول چند سال در عرصه اجرا، کارآمدی ایده و عمل خود را اثبات کند» و به گفته او، به «رسانه و عملیات روانی» تکیه کرد، «چون ترساندن مردم از رقیب، نیاز به فرصت ندارد و ظرف چند روز محقق می‌شود. شما این را در انتخابات اخیر بوضوح دیدید».

آقای رئیسی به این پرسش که «اگر رقیب این کارها را نمی‌کرد، مردم به شما رأی می‌دادند؟» پاسخ روشنی نمی‌دهد ولی گفته است که «در انتخابات این اتفاقات افتاد و بسیار موثر هم بود. رقیب، با مجموعه تبلیغات تخریبی بی‌سابقه‌ای، چنان فضای رعب و ترس‌آلودی ایجاد کرد که صدای ما به بخشی از جامعه نرسید».

انتقادهای تولیت آستان قدس رضوی در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری توانست ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رای به دست آورد.

دو نامزد اصلی این انتخابات که گفته‌اند که دیگری از امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کرده است، شکایت‌هایی را به شورای نگهبان و قوه قضاییه ارائه کرده‌اند.

شورای نگهبان از ارسال شکایت‌ ابراهیم رئیسی و تخلفات انتخاباتی برخی از مدیران دولتی به قوه قضاییه خبر داده است و از سوی دیگر روز سه‌شنبه خبر احضار و تفهیم اتهام چهار استاندار دولت یازدهم به خاطر انتخابات منتشر شد.

مجید انصاری، معاون حقوقی رییس‌جمهوری ایران، نیز از طرح شکایت علیه نهادهای نظامی، انتظامی، برخی رسانه‌ها و ائمه جمعه به خاطر دخالت در انتخابات خبر داده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.