سخنگوی وزارت خارجه به ترامپ: مشاوران شما از تحولات منطقه عقب هستند

شنبه, 24ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

دو روز پس از آن که دونالد ترامپ جمهوری اسلامی را «رژیمی یاغی» نامید، وزارت خارجه ایران در پاسخ، مشاوران رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که در «فضای وهم‌آلود گذشته» به سر می‌برند و از «واقعیات و بدیهیات بی‌خبرند».

سخنگوی این وزارتخانه همچنین مشاوران آقای ترامپ را متهم کرد که «از تحولات ایران، منطقه و جهان عقب هستند».

رئیس ‌جمهوری آمریکا عصر پنج‌شنبه، ۲۲ تیرماه، در یک نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، از ایران در کنار سوریه و کره ‌شمالی به عنوان «رژیم‌های یاغی» نام برده و گفت شاهد تهدیدهای جدیدی از جانب آنها هستیم.

آقای ترامپ در سخن از شرایط جهان امروز به ایران اشاره کرده و اظهار داشت: «امروزه با تهدیدهای جدیدی از جانب رژیم‌های یاغی نظیر کره شمالی، ایران و سوریه و حکومت‌هایی روبه‌رو هستیم که آنها را تامین مالی کرده و مورد حمایت قرار می‌دهند.»

واشینگتن اعلام کرده که از تغییر مسالمت‌آمیز حکومت ایران حمایت می‌کند، امری که اعتراض شدید تهران را به دنبال داشته است.

در واکنش به این سخنان، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه، ۲۴ تیرماه، در واکنش به سخنان ترامپ در پاریس، در مقابل نقش ایران در منطقه و جهان را «مثبت، سازنده و ثبات‌آفرین» توصیف کرد.

او در ادامه به آمریکا توصیه کرد که «طغیان و سرکشی را در سیاست‌ها و اقدامات خودخواهانه و هرج‌ و مرج طلبانه خویش و برخی هم‌پیمانان لجوج، متجاوز و اشغالگر خود در منطقه جستجو» کند و از گذشته «عبرت» بگیرد.

مقام وزارت خارجه ایران در حالی نقش جمهوری اسلامی در منطقه را «سازنده و ثبات‌آفرین» توصیف می‌کند که گروهی از کشورهای منطقه، از جمله کشورهای عرب خلیج فارس، همواره و به‌ویژه در چند سال گذشته سیاست خارجه ایران را عامل «بی‌ثباتی» در منطقه توصیف کرده‌اند.

به نظر می‌رسد مقصود بهرام قاسمی از «هم‌پیمانان متجاوز و اشغالگر» ایالات متحده، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به علاوه اسرائیل باشد که بارها توسط مقامات جمهوری اسلامی به «نابودی» تهدید شده است.

همسایه‌های عرب ایران به‌استثنای عراق و سوریه همواره از جمهوری اسلامی و سیاست‌هایش در منطقه انتقاد کرده و آن را به مداخله‌جویی و حمایت از تروریسم تهدید کرده‌اند.

انتقاد این کشورها از جمله بحرین و عربستان سعودی از جمهوری اسلامی در تازه‌ترین مورد در بحران قطر با چهار همسایه عربش خود را به رخ کشیده است.

بحرین، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی روز ۱۵ خردادماه اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود با قطر را به دلیل «حمایت قطر از تروریسم» و «حفاظت از امنیت ملی» خود قطع کرده‌اند.

آنها در ادامه این تنش فهرستی از مطالبات خود از قطر منتشر کردند که در یک بند آن به‌روشنی تاکید می شود: «قطر باید سفارت ایران در دوحه، پایتخت قطر، را همراه با کنسولگری‌های ایران در دیگر نقاط قطر تعطیل کند. دوحه همچنین باید عوامل سپاه پاسداران را که در قطر حضور دارند، اخراج کند. قطر باید همکاری‌های نظامی با جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند. به قطر ابلاغ شده که تنها مجاز است مناسبات بازرگانی محدود- با حفظ موازین ناشی از تحریم‌های آمریکا- داشته باشد.»

ایران همین عدم محبوبیت را در نزد مقامات دولت دونالد ترامپ دارد، از جمله جیمز متیس، وزیر دفاع، که چندی پیش در مصاحبه‌ای حکومت ایران را منفور توصیف کرد و گفت که «نباید رویکردی در پیش گرفت که مردم ایران را با حکومت نامحبوب این کشور متحد کند».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.