حسن روحانی: به حرکت جدید کنگره آمریکا پاسخ لازم را خواهیم داد

چهارشنبه, 4ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

به گزارش سایت خبررسانی دولت، آقای روحانی با اشاره به تنش همیشگی بین آمریکا و جمهوری اسلامی، گفت که “ملت ایران می‌دانند که باید در برابر دشمنانشان به خوبی مقاومت کنند زیرا طی این چهل سال، همواره و هر روز با تحریم‌ها و فشارهای متنوع و اتهام‌های ناروا از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی و سیاسیون آمریکا مواجه بوده‌اند.”

رئیس جمهوری ایران گفت که قبل از برجام، “آمریکاییان به هر بهانه‌ای یک تحریم جدید علیه ملت ایران وضع می‌کردند و تلاش آنها این بود تا این تحریم‌ها فرامرزی شود و اروپا و کشورهای دیگر را هم تحت تاثیر قرار دهد و حتی این تحریم‌ها را به شورای امنیت برده و در سطح جهان عمومی کنند.” آقای روحانی اظهار داشت که برجام باعث شده است تا آمریکا دیگر نتواند به بهانه مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی، ایران را هدف تحریم جهانی قرار دهد.

در سال ۲۰۰۶ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل امتناع جمهوری اسلامی از اجرای مصوبات شورا، پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع کرد که یک رشته تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را در پی اورد.

حسن روحانی در مورد مصوبه اخیر مجلس نمایندگان کنگره آمریکا گفت که “می‌بینید که تحریم علیه ایران با تحریمی که نسبت به کره شمالی یا روسیه مطرح شده است بسیار تفاوت دارد و تحریم‌های ایران در واقع تکرار تحریم‌های گذشته بوده و این نشان آن است که حربه تحریم آمریکا نسبت به گذشته بسیار کند شده است.” مصوبه کنگره آمریکا دارای سه بخش است که دو بخش آن به تحریم روسیه و کره شمالی اختصاص دارد.

پیشتر، عباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، هم در واکنش به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که “اقدامی که کنگره آمریکا در حال انجام آن است و قانون جدیدی که علیه ایران، روسیه و کره شمالی در حال تصویب است یک اقدام خصمانه کاملا روشن و بیّن علیه جمهوری اسلامی ایران است و با واکنش قطعی جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.” وی در مورد نوع واکنش جمهوری اسلامی توضیحی نداد.

گرچه به نظر می‌رسد از زمان آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، دولت جدید آن کشور در مقایسه با دولت قبلی موضع سختگیرانه‌تری نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرده، آقای عراقچی گفت: “”ما در طول سال‌های گذشته همواره با چنین اقدامات خصمانه‌ای از طرف کنگره و دولت آمریکا مواجه بوده‌ایم و این موضوع اختصاص به دولت فعلی و قبلی ندارد.” معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز تاثیر تحریم های جدید را اندک دانست و گفت قانون جدیدی که در حال تصویب است “تحریمِ موضوعی جدیدی وضع نمی‌کند و تجمیع تحریم‌های موجود آمریکا در زمینه تروریسم، حقوق بشر، موشکی و تسلیحاتی است ولی در عین حال می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از برجام را کاهش دهد.”

معاون حقوقی وزارت خارجه گفت که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام به طور کامل عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارش، این موضوع را مورد تایید قرار داده است. وی همچنین یادآور شد که دولت آمریکا نیز هفته گذشته پایبندی ایران را تایید کرد. آقای عراقچی افزود: “تهدیداتی که درباره سه ماه آینده و موعد تایید مجدد پایبندی ایران به برجام می‌شود، عملی نخواهد شد اما ما منتظر می‌مانیم و با توجه به اقدامات آنها تصمیمی عملی خواهیم گرفت.”

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنانی با یادآوری تایید ۹۰ روزه پایبندی ایران به برجام، ضمن هشدار به ایران در مورد ادامه اجرای توافق هسته‌ای گفت: “در مورد این موضوع ۹۰ روز دیگر باز صحبت خواهیم کرد اما برایم باعث تعجب خواهد بود اگر در آن موقع آنها هنوز به این تعهد عمل کرده باشند.”

در آمریکا پس از امضای برجام، کنگره آن کشور دولت را ملزم کرد که هر ۹۰ روز یکبار نحوه عمل ایران به این سند را مورد ارزیابی قرار داده و میزان پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در این زمینه را به کنگره گزارش دهد. در جدیدترین گزارش در این زمینه، دولت آمریکا ضمن تایید پایبندی ایران به “متن برجام” این کشور را به تخطی از “روح برجام” متهم کرده است.

در ایران اگرچه بعد از اجرایی شدن برجام، برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، که گفته می‌شود مستقیما بر مذاکرات هسته‌ای نظارت و هدایت داشت، از آن انتقاد کردند و هشدار دادند که در صورت اقدامات نامطلوب آمریکا، آن را نادیده خواهند گرفت اما از زمان آغاز به کار دولت جدید آمریکا، چنین تهدیداتی کمتر صورت گرفته است. در مقابل مقامات ایران با تاکید بر پایبندی به این سند، گاه آمریکا را متهم کرده‌اند که در صدد است با وارد کردن فشار از جمله وضع تحریم‌های جدید، جمهوری اسلامی را وادار به نقض برجام کند و به این بهانه، به اقدامات شدیدی دست بزند.

در خبری دیگر در همین زمینه، علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری مجلس گفته است که در واکنش به تصویب قطعنامه کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی، کره شمالی و روسیه این کمیسیون تصمیم گرفته است علیرغم تعطیلی تابستانی مجلس، در جلسه فوق العاده‌ای در روز شنبه، ۷ مردادماه، طرحی را که اخیرا یک فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسیده بود، بررسی کند.

روز سه شنبه گذشته، مجلس یک فوریت طرح “مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه” را با ۲۱۶ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن تصویب کرد.

مصوبه جدید کنگره آمریکا تحت عنوان “قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران” در مرحله اول به سنای آمریکا ارائه شد و درجریان رسیدگی به آن، این مجلس بخش دیگری شامل تحریم روسیه به دلیل سیاست آن کشور در مورد اوکراین و اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آن افزود. این طرح بعدا به مجلس نمایندگان فرستاده شد و اعضای این مجلس نیز بخش دیگری حاوی تحریم‌های جدید علیه کره شمالی را به عنوان اصلاحیه به آن ملحق و سپس آن را تصویب کردند. این مصوبه پس از تصویب مجدد در سنای آمریکا و امضای رئیس جمهوری جنبه قانونی می‌یابد.

پیشتر، برخی مقامات دولتی نسبت به تاثیر بخش مربوط به تحریم روسیه بر روابط ایالات متحده و آن کشور و همچنین تضاد احتمالی با سیاست مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به سیاست روسیه در قبال اوکراین ابراز نگرانی کرده بودند. مصوبه جدید اختیاراتی را برای رئیس جمهوری در جهت اعمال یا لغو تحریم‌ها پیش‌بینی کرده است.

قسمت مربوط به ایران در این طرح شامل تشدید تحریم برنامه موشکی بالستیکی، تحریم‌های مرتبط با اقدامات تروریستی علیه کل سپاه پاسداران و نه صرفا نیروی قدس سپاه، و تحریم‌های جدید علیه نقض حقوق بشر مردم ایران است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.