حصر جدید برای سیدمحمدخاتمی؛ اظهارات تناقض‌آمیز مقامات و دور تازه سرکوب اصلاح‌طلبان

شنبه, 15ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید مجلس یک روز پس از تکذیب خبرگزاری مهر برای اعمال محدودیت‌های جدید بر محمد خاتمی، با تایید مجدد این خبر و با کنایه به این خبرگزاری دولتی گفت خوشحال است فشار افکار عمومی باعث شده که به «دروغ» از یک «منبع آگاه» خبر محدودیت رییس اصلاحات ایران را تکذیب کنند.

محمدرضا تابش روز ۱۴ مهرماه گفت: «خوشحالیم در مقابل حساسیت و فشار افکار عمومی، «منبع آگاه!» به دروغ مجبور شد اعمال محدودیت‌های جدید را تکذیب کند و یا آن را به شورای عالی امنیت ملی نسبت دهد که باز هم مطلب کذبی است.»

برای اولین بار محمدرضا تابش، نماینده مجلس روز ۱۲ مهرماه از «اعمال محدودیت‌های جدید» در مورد محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران خبر داد و از بابت آن اظهار تاسف کرد. اگرچه او هیچ توضیح بیش‌تری نسبت به این محدودیت‌ها نداد اما یک روز بعد سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی در خبری از حکم دادگاه ویژه روحانیت برای محدودیت‌های تازه و سخت برای محمد خاتمی خبر داد. اعمال این محدودیت‌ها طبق آن‌چه این سایت بر اساس حکم دادگاه ویژه روحانیت منتشر کرده، به معنای یک حصر در شکلی جدید برای محمد خاتمی است.

خبرگزاری انصاف نیوز هم در خبری اعلام کرد: «جواد امام، مدیر عامل بنیاد باران و از نزدیکان سید محمد خاتمی در پی تماس خبرنگار انصاف نیوز، محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات را تایید کرد.»

با این حال خبرگزاری دولتی مهر روز ۱۳ مهرماه و یک روز پس از اظهارات محمدرضا تابش در خبری محدودیت‌های جدید برای خاتمی را کذب خواند. این خبرگزاری به نقل از «یک منبع آگاه» بدون ذکر نام محمد خاتمی و با لقب دادن او به عنوان «یکی از فعالان فتنه ۸۸ »خبر محدودیت‌های جدید برای او را کذب خواند و نوشت: «یک منبع آگاه با تکذیب خبرسازی برخی افراد و رسانه‌ها تاکید کرد محدودیت جدیدی در مورد یکی از فعالان فتنه ۸۸ اعمال نشده است و کماکان بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی اقدام می‌شود.» منظور از مصوبه شورای عالی امنیت ملی ممنوع التصویر و بیان او در رسانه‌هاست که از سال ۹۴ ابلاغ شد.

سایت کلمه روز ۱۳ مهرماه نوشت دادگاه ویژه روحانیت با ارسال نامه‌ای با امضای دادستان ویژه روحانیت ابراهیم رییسی به منزل سید محمد خاتمی به او ابلاغ کرده که به مدت سه ماه نباید در هیچ مراسم سیاسی و تبلیغی شرکت کند. بر اساس این حکم، از این به بعد هرگونه حضور خاتمی در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسم هنری از قبیل تئاتر، کنسرت و همین ‌طور در محافل مختلف غیرخانوادگی حتی در جلسات خصوصی ممنوع شده است.

علاوه بر این ملاقات افراد حقیقی و حقوقی، مقامات دولتی، حوزوی، گروه‌های سیاسی، صنفی، دانشجویی و .. با سید محمد خاتمی ممنوع است.

البته هیچ توضیحی داده نشده که دادستان ویژه روحانیت بر اساس چه استدلال‌های این حکم را برای محمدخاتمی صادر کرده و چرا برای مدت سه ماه این محدودیت‌ها را قائل شده است. همچنین هنوز هیچ‌کدام از مقامات قضایی درباره این خبر اظهار نظر نکرده‌اند.

ابراهیم رییسی، جز این‌که دادستان دادگاه ویژه روحانیت است، تولیت آستان قدس رضوی را دارد و یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات ۹۶ و رقیب حسن روحانی بود.

محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی روز ۱۲ مهرماه برای اولین بار با علنی کردن این محدودیت‌ها گفته بود برخی از اعضای فراکسیون امید برای تجدیدنظر در اعمال محدودیت‌های جدید در مورد رییس دولت اصلاحات و احکام صادر شده برای هفت فعال سیاسی اصلاح طلب «رایزنی‌های با رییس مجلس» انجام گرفته است.

محمدرضا تابش با اظهار تاسف از محدودیت‌های جدید در مورد محمد خاتمی گفته است: «در شرایطی که کشور برای مواجهه با ترفتند‌های بدخواهان نیازمند اجماع و وحدت ملی است این قبیل احکام نسبت به فعالان سیاسی خوش‌سابقه و انقلابی یپامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.» او در ادامه گفته این نمایندگان خواستار این اتفاقات با دخالت روسای سه قوه فیصله پیدا کند.

از سوی دیگر کاربران ایرانی در اعتراض به این خبر روز ۱۳ مهرماه در توییتر هشتگی به نام #خاتمی_ماندگار به راه انداختند که طی یک روز ۱۷,۱۰۰ توییت با این هشتگ پست شده است. از این تعداد ۱۳,۰۰۰ هزار توییت از داخل ایران بوده و بیش‌تر توییت‌ها از شهرهای تهران، سمنان، گلستان، خوزستان، البرز، اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران، خراسان رضوی، گیلان، فارس، کرمان و یزد پست شده‌اند.

همچنین کاربران از هشتگ اصلی #خاتمی_ماندگار ۹۹ درصد، و از هشتگ‌های دیگر مانند #خاتمی ۱۵ درصد، #خاتمی_حذف_نشدنی است ۵ درصد و #حصر ۳ درصد استفاده کردند. مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی و زندانی سابق در توییتی نوشته بود: «نه بزرگ ما به دادگاه غیرقانونی ویژه روحانیت که می‌کوشد در اقدامی غیرقانونی محدویت‌هایی غیرقانونی بر سید محمد خاتمی تحمیل کند.»

پس از دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و شعارهای قبل از انتخابات خود مبنی بر رفع حصر، انتظار می‌رفت در این دوره به حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی خاتمه داده شود اما نه تنها تاکنون این اتفاق نیفتاده بلکه ظاهرا فشارها بر محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات و کسی که از حسن روحانی برای ریاست جمهوری هر دو دوره حمایت کرده بود اکنون مواجه با محدودیت‌های بیش‌تری شده است.

اعمال این محدودیت‌ها و شرکت نکردن در هیچ محفل عمومی به معنای یک حصر جدید است. پیش از این محمد خاتمی در سال ۹۴ ممنوع التصویر و ممنوع البیان شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۲ آذر ماه ۹۴ گفته بود منشا ممنوع التصویر و بیان محمد خاتمی در رسانه‌ها «مصوبه شورای عالی امنیت ملی» است. او رسانه‌ها را تهدید کرد که اگر مبادرت به چاپ و انتشار خبر و عکسی از محمد خاتمی کنند،با آن‌ها برخورد خواهد شد.

پس از این تهدیدها در تاریخ هفتم اسفند ماه ۹۴ دو سایت جماران و بهارنیوز به دلیل انتشار مطلب و تصویر از محمد خاتمی فیلتر شدند. این دو سایت پس از دادن تعهد نامه مجددا از روز هشتم اسفند ماه به دستور دادستانی رفع فیلتر شدند. پس از آن برای مدتی رسانه‌ها خبر یا عکسی از محمد خاتمی منتشر نکردند اما مجددا اخبار و عکس‌های او به خصوص در بحبوحه روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ منتشر ‌شد. همچنین دستور حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نیز «مصوبه شورای عالی امنیت ملی» خوانده شده است.

محمد خاتمی حتی ممنوع الخروج نیز شده است. او ۲۶ فروردین ماه ۱۳۸۹ برای اولین بار خبر ممنوع الخروج شدن محمد خاتمی در رسانه های داخلی منتشر شد. آقای خاتمی قرار بود در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته ای عازم هیروشیمای ژاپن شود که در تماس یکی از نهادها با دفتر وی، از ممنوع الخروجی خود باخبر شد.

پس از شروع ریاست جمهوری حسن روحانی در بهار ۱۳۹۲ عده ای گمان می کردند ممنوع الخروج بودن آقای خاتمی لغو می شود با این حال در این دوره نیز او نتوانست برای شرکت در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلا از کشور خارج شود.

در حالی محمد خاتمی، از سال ۱۳۸۹ ممنوع الخروج است و از آن پس ممنوع التصویر و بیان نیز شده است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ با بیش از ۲۰ میلیون رای رییس جمهور ایران شد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یکی از مدافعان مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو کاندیدای ریاست جمهوری بود. و پس از آن مدافع حسن روحانی در هر دو دوره ریاست جمهوری بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.