«یک جاهایی دروغ مستحب است و در روایت ها هم هست که این اصلا دروغ نیست.» یا «آقا فرمود بعضی ها نیایند جدول دشمن را پر کنند. این انتخابات آزاد را برای چه می گویند.» این ها بخشی از سخنرانی امام جمعه موقت تهران است در روز شهادت امام هشتم شیعیان در کاروانسرای بازار یکی از شهرستان ها که با معماری بومی اش و با خیمه ی سفید افراشته اش میهمان عضوی از مجلس خبرگان رهبری بود. سخنان دندان شکن احمد خاتمی به «برخی ها» همان قدر جالب بود که همزیستی مسالمت آمیز نقش کهنه ی شیر و خورشید بر خیمه عزاداری آن هم در چند متری عکس امام و رهبری.
این سفر اول آیت الله خاتمی امام جمعه تهران به شهرستان ها نیست و نخستین باری هم نیست که او با تندی ها و خشم های فروننشسته ی خودش به منبر می رود. اما مثل همیشه روال سخنرانی اش گریزی به یک روایت است و تفسیری بر سیاست. او روایتی از عطر فرشتگانی می کند که از مجلس عزای امام حسین(ع) به آسمان برگشته بودند و می گوید: «فرشتگان دیگر گفتند از کجا آمده اید چه عطری دارید. گفتند از مجلس عزای امام حسین. دیگر فرشته ها هم از خدا اجازه گرفتند تا بیایند زمین و بروند در این طور مجالس پرشان را بمالند.» و حضار هم گریه می کنند. نقل این گونه روایات مجعول توسط روحانیون سنتی ایران در حالی است که هیچ کس جرات نمی کند نگاه عاقل اندر سفیه به آن ها بکند و بپرسد که این «الهامات» را از کجا می آورند و یا اصلا چه کسی توانسته پس از ختم رسالت و در دوره ی تکوین شیعه، فرشتگان را در آسمان هفتم ببیند و عطرشان را استشمام کند؟
اما روایت دیگری که خاتمی از اصول کافی نقل می کند بدین قرار است: «یک جایی دو نفر استخدام شده اند و یکی استخدام نشده. آن که استخدام نشده اگر به خاطر استخدام نشدن خودش، استخدام دیگران را هم خراب کند، روش بدی است.» و «لذا خراب کردن یک نظام اسلامی گناهش بدتر است. نظامی که پرچم الله اکبر, محمد رسول الله و علی ولی الله را در دنیا بلند کرده. کسی بیاید این نظام را خراب کند این گناهش مضاعف است. کشوری که در عرصه رشد ملی به حمدالله به اعتراف خود بیگانه در صدر جدول است. در فناوری هسته ای هم، در هوا و فضا ماهواره ساختند. چشمان دشمنان خیره شده است. کشوری که در عرصه اقتصادی روی پای خودش ایستاده. وقتی تحریم ها به ملت بزرگ ا یران تحمیل شد، اوباما گفت یک ماه دیگر ایران دست تسلیم خواهد داد. اما هنوز آن شیطان بزرگ دارد خمیازه می کشد.» آیت الله خاتمی بر این باور است تحریم کنندگان دنبال این بوده اند که :«مردم بریزند توی خیابان ها مثل یونان و…»
او از ماجرای «یک آخ» هم یاد می کند: «در ۷ تیر در تهران گفتم ملت بزرگ ایران حسرت یک آخ را به دل دشمنان بگذارد اما خبرگزاری ها شیطان گفتند خاتمی گفته؛ مردم در برابر گرانی ها یک آخ هم نگویند.» این عضو مجل خبرگان رهبری می گوید منظورش از «نگفتن یک آخ» وفاداری به نظام بوده و گرنه «کیست که ندیده باشد این گرانی های فزاینده را.» خاتمی معتقد است که این ها هزینه ای است که فقط «ملت» باید برای استقلال خود بپردازد. و اینکه: «زمستان تمام می شود این مشکلات تمام می شود و روسیاهی برای امریکا و غرب خواهد ماند.» او با قاطعیت و جدیت و عصبیت خاص خود می گوید: «این که کسانی بیایند سیاه نمایی کنند و بگویند ایران در خزانش به سر می برد. این امریکا است که در خزان خود به سر می برد. روز به روز بانک ها و شرکت هایش در حال ورشکستگی هستند.» احمد خاتمی اضافه می کند: «آقا فرمود بعضی ها نیایند جدول دشمن را پر کنند. این انتخابات آزاد را برای چه می گویند.» و از نگاه احمد خاتمی در این گفته «حتما دو تا معناست ولاغیر.» به گفته ی وی یک معنای آن، این است که: «انتخابات گذشته از جمله انتخابات دهم ریاست جمهوری آزاد نبوده که این دروغ بزرگ فتنه گران و سران فتنه است.» و معنی دیگر از دید ایشان این که: «اگر کاندیدای آن ها رای آورد انتخابات آزاد است وگرنه انتخابات آزاد نیست.» البته این عضو مجلس خبرگان رهبری این برداشت اصلاح طلبان از انتخابان آزاد را نادیده می گیرد که وقتی در انتخابات تنها یک حزب شرکت داشته باشد آن چنان که در انتخابات سال گذشته مجالس شورای اسلامی چنین بود، طبیعی است که در نبود تکثر انتخابات ناسالم باشد و اصلا معنا ندهد و تبدیل به یک ژست تبلیغاتیِ پرهزینه شود. اما خاتمی هم همچون احمد جنتی اصرار دارد که استفاده از واژه «انتخابات آزاد» آن هم توسط «برخی ها» کلید واژه ی فتنه ی دیگر است آنچنان که در سال ۸۸ واژه «تقلب» کلید واژه فتنه بود.
بنابراین با اطمینان تاکید می کند: «تا حالا هرکه هر چه گفته است گذشته، ندیده می گیریم اما اگر با هشدار مقام معظم رهبری باز هم تکرار کردند ضد ولایت فقیه اند.» احمد خاتمی در ادامه با ذکر احادیثی لزوم سازش میان اعضای خانواده حتی با توسل به دروغ مصلحتی را سفارش می کند و البته آن را به حوزه سیاست ارجاع می دهد که: «شنیدم امام جمعه این شهرستان میان دو رقیب انتخاباتی دوستی ایجاد کردند تا با آشتی شان صفای جامعه را بیشتر کنند» و تاکید می کند: «این جاها دروغ مستحب است و در روایت ها هست که این اصلا دروغ نیست.» خاتمی در ادامه با توسل به «آل الله» برای مسوولان شهر، علما و فرماندار شهر دعا می کند. «آل الله» واژه ای است که روحانیت حکومتی وصداوسیما به تازگی و گاه به گاه به جای واژه ی «آل محمد(ص)» به کار می برند و معلوم هم نیست چه هدف وبرنامه ای پشت این بدعت وجود دارد. شاید بالاتر بردن مقام امامان شیعه در حد «فرزندان خدا» به بالاتر بردن مقام و شأن ولی فقیه هم که نایب امامان تصور می شد، کمک می کند و او را دوشادوش پاپ های قدرتمند قرون وسطای اروپا می گذارد که مدعی نیابت پسر خدا یعنی عیسی را داشتند. گفتنی است که احمد خاتمی در لحظه های پایانی منبرش در شهرستان ها برای مردم شهرستانی روضه ای می خواند و حس عاطفی شان را برمی انگیزد و سپس در حلقه ای از نیروهای امنیتی و سربازان، جمعیت را ترک می کنند اما نکته ی جالب این است که از نگاه تنگِ اعضای مجلس خبرگان رهبری تاکید هرکس در هر جایگاهی بر «انتخابات آزاد»، از این پس پیگرد سیاسی خواهد داشت! با این اوصاف امید اصلاحات در نظام اسلامی ایران با انحصار قدرتی که در دست الیگارشی روحانیت هست، خیالی باطل بیش نیست و به قول شاعر: «کار ما از گریه بگذشت، من بدین خندم گرفت.»
از: حسام احمدی