ترانه‌ای جدید به یاد ندا آقا سلطان توسط کاوهی خواننده‌ ای از هاوایی

شنبه, 30ام دی, 1391
اندازه قلم متن

کاوهی (Kawehi) خواننده‌ی جوانی از اهالی هاییتی است که یک بار دیگر نام ندا آقا سلطان را با ویدئوی ترانه‌ای که ۱۷ ژانویه در یوتیوب منتشر ساخت، در یادها زنده کرد. این ویدئو تا به‌حال میلیون‌ها بار کلیک خورده است و ظاهرا ارتش سایبری جمهوری اسلامی نیز برای حذف آن فعال شده است.

این خواننده‌ی جوان که تا کنون بیش از ۲۰۰ اجرا در پلاتفرم‌های متعدد داشته است، در این باره می‌نویسد: «پس از انتشار ویدئوی “ندا” ایمیل‌های نفرت‌انگیز زیادی دریافت کرده‌ام که از من می‌خواهند آن را حذف کنم. من نمی‌خواهم به یک به یک این افراد جواب بدهم. پاسخ من ولی این است: “نه”.»

ندا؛ نماد دموکراسی

کاوهی که در سال ۲۰۱۱ در مجله‌ی موسیقی “۱۰۰ آهنگ و خواننده‌ی ناشناخته” معرفی شده، درباره‌ی انگیزه‌ی سرودن ترانه‌ای برای ندا در صفحه فیس بوک خود می‌نویسد: «ندا به چهره‌ی جنبش دموکراسی و صدای زنان در ایران بدل شده است… پس از ساعت‌ها تحقیق درباره‌ی زندگی او، تصمیم گرفتم من هم به او پاسخ بدهم.»

این خواننده‌ی ساکن لس آنجلس که به سرودن اشعار صمیمانه و خلق نواهای ساده‌ی بیادماندنی که اغلب با گیتار همراهی می‌شوند، معروف است، در ترانه‌ی خود، ابتدا به شرح چگونگی کشته‌شدن ندا می‌پردازد و آن را با واژه‌ها و عکس‌هایی گویا به تصویر می‌کشد. فیلم اصلی اصابت گلوله به ندا که با تلفن همراه فیلم‌برداری شده،‌هنگام اجرای ترانه در پس‌زمینه‌ی ویدئو پخش می‌شود. کاوهی در صفحه فیس بوک خود می‌نویسد: «من در مونتاژ ویدئویی خودم از عکس‌های واقعی که به عنوان سند خیلی حساس و مهم‌اند، استفاده کرده‌ام. ندا سرچشمه‌ی الهام من، ما و همه‌ی بشریت است.»

کاوهی در باره‌ی چگونگی سرودن ترانه و تنظیم آهنگ این ویدئو می‌نویسد: «در جریان تحقیق درباره‌ی زندگی ندا به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم یک ترانه‌ی عاشقانه‌ی احساسی هجو در این خصوص بنویسم. مهم در این فاجعه صداهایی هستند که باید شنیده شوند.»

“صدایی باید شنیده شود”

کاوهی این مضمون را در ترانه‌اش در این بند بازگو می‌کند:
«من مسئولم
و می‌دانم که اکنون
قانون‌ها ساده بودند؛
تو آن‌چه مجاز است را به‌جا گذاشتی
صدایی باید شنیده شود.
تو به من نشان دادی چرا و چگونه»
ترجیع‌بند این ترانه ندا را به عنوان “چهره‌ی جنبش دموکراسی ایران” مخاطب قرار می‌دهد:
«تو می‌توانی چشم‌های مرا داشته باشی
ولی سنگ‌هایت را در باغچه‌ی خود بجای بگذار
رودخانه‌ات، جاده‌ات
تو می‌توانی چشم‌های مرا داشته باشی
تو می‌توانی بخواهی راهی که من هموار می‌کنم
به نبرد با خدای تو بیانجامد»
اعتراض به همرهان ندا
در بند دیگر کاوهی، از همرهان ندا با انتقاد یاد می‌کند:
«آنان ترا رفته و صامت می‌خواهند
ترا شهید می‌خوانند و می‌گذارند که خشونت در خیابان‌ها بیداد کند
کاری کن سخت
تا این دروغ‌ درباره‌ی تو
بیارامد
آنان بودند که گفتند: “ندا نترس، نترس”
“ندا، با من بمان، بمان”»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.