روزنامه سان: بازداشت زاغری با اخراج دو دیپلمات ایرانی از لندن ارتباط دارد

یکشنبه, 28ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

رادیو زمانه، روزنامه بریتانیایی «سان» ادعا کرد که تهران با بازداشت شهروندان دو تابعیتی بریتانیایی ـ ایرانی از جمله نازنین زاغری، در حال تلافی‌جویی به خاطر بازداشت موقت دو دیپلماتش در ۲۰۱۳ است.

به ادعای سان، یک وکیل حکومت ایران همراه با یک مقام وزارت دفاع این کشور در سال ۲۰۱۳ به دستور ترزا می، نخست‌وزیر کنونی و وزیر کشور وقت بریتانیا، به محض ورود به فرودگاه هیترو لندن موقتاً بازداشت می‌شوند. این دو مقام ایرانی را به کمپ پناهجویی می‌فرستند و سپس به تهران بازمی‌گردانند.

این دو دیپلمات برای تقاضای رسمی بازپس‌گیری طلب «۴۵۰ میلیون پوندی» بابت یک معامله تسلیحاتی به لندن رفته بودند و به ادعای سان، برای آنها ویزا صادر شده بود. دیگر منابع میزان این بدهی را حدود ۴۰۰ میلیون پوند عنوان کرده‌اند.

مقام‌های دولتی که ناشناس باقی مانده‌اند، به روزنامه سان گفته‌‌اند که این عمل ترزا می حکومت ایران را خشمگین کرده بود. آنها ابراز نگرانی کرده‌اند که شاید ایران با بازداشت نازنین زاغری و ادامه بازداشت دیگر اتباع بریتانیا در حال تلافی‌جویی است.

ادعاهای سان تأیید نشده است. خبر بازداشت دیپلمات‌های ایرانی پیش از این در رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی منتشر نشده است.

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف دو روز پیش گفته بود که دولت بریتانیا حاضر است تا برای آزادی نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند (۵۲۷ میلیون دلار) پول به ایران پرداخت کند. این مبلغ معادل بدهی بریتانیا در یک معامله اسلحه در دهه ۷۰ میلادی است.

بریتانیا پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران از تحویل تانک‌های فروخته‌شده چیفتن به دلیل تحریم‌ها سر باز زده بود.

مقام‌های بریتانیایی و ایرانی تأکید کرده‌اند که پرداخت این بدهی ربطی به آزادی نازنین زاغری ندارد.

نازنین زاغری خردادماه ۱۳۹۵ توسط سپاه پاسداران در فرودگاه خمینی تهران، هنگام خروج از ایران دستگیر و به مکانی نامعلوم در استان کرمان منتقل شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در دادگاه او را به پنج‌ سال زندان تعزیری محکوم کرد. خانواده زاغری پیشتر گفته بودند که اتهامات او درباره «مسائل امنیتی» است و سپاه ثارالله کرمان هم در اطلاعیه‌ای گفته بود زاغری در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است.

گفته می‌شود بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا قصد دارد در سفرش به ایران با نازنین زاغری دیدار کند و مبلغ بدهی یادشده را به این کشور بپردازد.

چهار شهروند بریتانیایی‌‌ ایرانی‌تبار در ایران زندانی‌اند.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.