نماینده مجلس: ایران رتبه اول خشونت اجتماعی را در دنیا دارد

شنبه, 18ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

پروانه سلحشوری افزایش نزاع در سطح جامعه را یکی از مهم‌ترین «معضلات نگران‌کننده کنونی» ایران دانسته است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی، «بیکاری»، «مشکلات معیشتی» و فقدان «نشاط» را مهم‌ترین عوامل قرار گرفتن ایران در رتبه اول «خشونت اجتماعی» جهان معرفی کرد.

وب‌سایت رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)، روز جمعه ۱۷ آذر این مطالب را به نقل از پروانه سلحشوری منتشر کرده است. خانم سلحشوری در این گفت‌و‌گو بر اساس اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت، «نزاع» را دومین عامل مرگ افراد در اورژانس‌های ایران عنوان کرده است.

وی گفته که «بر اساس جدیدترین آمار ارائه‌شده، ایران رتبه اول خشونت اجتماعی را در دنیا دارد که این نشان می‌دهد ایرانیان عصبانی‌ترین مردم دنیا هستند.»

خانم سلحشوری همچنین این عصبانیت را موجب افزایش میزان مرگ و میر ناشی از نزاع در ایران عنوان کرده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزایش نزاع در سطح جامعه را یکی از مهم‌ترین «معضلات نگران‌کننده کنونی» ایران دانست و افزود که نمی توان این «آسیب اجتماعی مهم» را نادیده گرفت.

سلحشوری اضافه کرد که این نوع پدیده‌های اجتماعی، «تک‌علتی نیستند…موارد بسیاری از مشکلات شهری همچون ترافیک و آلودگی صوتی تا ناکامی‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و مشکلات معیشتی می‌توانند از عوامل ایجادکننده آنها باشند.»

وی در عین حال فقدان «نشاط اجتماعی» را نیز از جمله «علل اصلی افزایش خشونت در سطح جامعه» عنوان کرد.

سلحشوری گفت که «نشاط از جمله کالاهای نایاب فضای کنونی جامعه است و این امر ناشی از ترویج فرهنگ غلط مغایر با شاد زیستن یا مشکلات متعدد اقتصادی است که مردم با آن مواجه هستند.»

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران، «آموزش برای ترویج فرهنگ مدارا و شاد زیستن» را از مهم‌ترین راه‌های کاهش خشونت‌های اجتماعی دانست و خواستار ایفای نقش صداوسیما در این زمینه شد.

موسسه گالوپ، تیرماه سال جاری، ایران، عراق و سودان جنوبی را عصبانی‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرد.

در این گزارش که با مطالعه از وضعیت ۱۴۲ کشور جهان تنظیم شده، آمده که مردم ایران با ۵۰ درصد جمعیت عصبانی، عراق با ۴۹ درصد و سودان جنوبی با ۴۷ درصد، عصبانی‌ترین کشورهای دنیا هستند.

این در حالی است که نایب رئیس مرکز روان شناسی و مشاوره «شهر»، با نقد گزارش نظرسنجی گالوپ، گفته که این گزارش «منطبق بر واقعیت‌ها نیست.»

محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته که در سال گذشته، «ما یکی از پراسترس ترین کشورها بودیم و مستعد پرخاشگری و اگر بخواهیم واژه مناسبتری را انتخاب کنیم ما شکننده‌ترین و در آستانه عصبانی‌ترین کشور جهان بودیم.»

وی با این حال افزوده که نباید «به راحتی از کنار این نتیجه‌گیری گذشت. نگاهی به اتفاقاتی که طی سال ۲۰۱۷ در ایران رخ داده…شاید در ربط دادن این آمار به ما خیلی بی‌ربط نباشد.»

دی‌ماه سال ۹۵ سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد در هشت ماه نخست سال جاری، بیش از چهارصدهزار مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند و بیشترین این درگیری‌ها در استان تهران رخ داده است.

به گزارش نسیم‌آنلاین، رقم دقیق مصدومان نزاع مراجعه‌کننده به مراکز پزشکی قانونی کشور در مدت یادشده، ۴۰۱ هزار و ۳۳۵ نفر بوده است.

آن‌طور که پزشکی قانونی اعلام کرده، بیشترین آمار مصدومان مراجعه‌کننده به مراکز پزشکی قانونی مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

بر اساس این گزارش، در این مدت استان‌های تهران با ۷۱ هزار و سه نفر، خراسان رضوی با ۳۳ هزار و ۶۴۸ نفر و اصفهان با ۲۸ هزار و ۸۶۳ نفر بیشترین آمار مراجعین نزاع را داشته‌اند.

از کل مراجعین نزاع ۲۷۶ هزار و ۳۹۳ نفر مرد و ۱۲۴ هزار و ۹۴۲ نفر زن بودند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.