وزیر کشور و دعوت به سانسور در صداوسیما

دوشنبه, 4ام دی, 1396
اندازه قلم متن

پوشش مواردی از جمله صف ها و شلوغی ها مانع از انتشار شایعه و خبرهای نادرست می شود.

عصرایران ؛ رضا غبیشاوی – وزیر کشور به تازگی از صداوسیما انتقاد کرده که چرا به هنگام زلزله و در ساعت های بعد از آن تصاویری از ازدحام و شلوغی در پمپ بنزین ها را پخش کرده است.

رحمانی فضلی وزیر کشور گفته است: “انتقادهایی به صداوسیما دارم چراکه هنگام بحران، تامین امنیت اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. نشان دادن شلوغی خیابان‌ها و صف در پمپ‌بنزین‌ها می‌تواند عواقبی در پی داشته باشد.”

برخلاف نظر وزیر، باید گفت عملکرد صداوسیما در این بخش، حرفه ای و اخلاقی بود. با بیان واقعیت های آن شب از سوی صداوسیما، از جمله درباره شلوغ بودن پمپ بنزین ها، هم مردم از چنین موضوعی مطلع شدند و در نتیجه بسیاری از مردم درباره مراجعه به پمپ بنزین ها تجدیدنظر کردند و هم مسوولان از این وضعیت آگاه شدند.

فرض کنیم صداوسیما خبر و تصاویری از شلوغی پمپ بنزین ها منتشر نمی کرد. چه اتفاقی می افتاد.

اولا شایعات گسترده ای در این باره شکل می گرفت و این شایعه ها می توانست در فضای حساس و پراضطراب بعد از زلزله، خطرساز باشد و منجر به حوادث غیرمترقبه ای شود.

ثانیا با وجود کانال های تلگرامی و شهروند خبرنگاران و شهروند رسانه ها حتی اگر صداوسیما هم خبر و تصویر و فیلمی منتشر نمی کرد مردم از طریق کانال های تلگرامی و اینستاگرام از حوادث مطلع می شدند اما قطعا فضا برای شایعه سازی و انتشار خبرهای نادرست بیشتر می شد.

جالب اینکه مقامات از سویی، مردم را دعوت می کردند خبرها را از رسانه های رسمی دنبال کنند و از سوی دیگر، از همین رسانه ها می خواهند دست به سانسور بزنند.

به این نکته هم می توان اشاره کرد که در زلزله اخیر تهران بر خلاف زلزله قبلی (در سال۸۳ ) کانال های تلگرامی حضور داشتند و بسیاری از مردم در اوج اضطراب و ترس از دقایق آینده، توانستند به صورت لحظه ای اطلاع رسانی لحظه ای را تجربه کنند و همین موضوع بر میزان امنیت و آرامشی مردم افزود و به مسوولان در اداره کنترل شهر و اوضاع پسازلزله کمک کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.