دانشگاه تربیت مدرس سپیده مرادی را به دلیل اعتقادات مذهبی از تحصیل محروم کرد

پنجشنبه, 19ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

سپیده مرادی‌سروستانی، از دراویش گنابادی و دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشکده علوم ریاضی دانشگاه ترتبیت مدرس از روز شنبه ۱۴ بهمن ماه از طریق عدم دسترسی به سایت دانشگاه از تحصیل محروم شد. به گفته کسری نوری، دانشجوی درویش دیگر، نه تنها خانم مرادی از ادامه تحصیل در ترم دوم محروم شده بلکه حتی تمام واحدهای درسی که ترم اول گذارنده از سایت حذف شده است. «علاوه بر اینکه نگذاشتند واحدهای جدید را بردارد بلکه واحدهایی را هم که گذرانده حذف کردند. در واقع حضور او را در ترم گذشته نیز منکر شدهاند. در سایت در جای واحد گذرانده عدد (۰) ذکر شده است.»

سپیده مرادی سروستانی فرزند حمیدرضا مرادی از مدیران سایت مجذوبان نور (متعلق به دراویش گنابادی) است. سپیده مرادی سروستانی اوایل دی ماه به کمیته انظباطی دانشگاه تربیت مدرس برای امضا اجباری فرم تعهدی احضار شد که «در صورت بروز هرگونه حرکتی» مسوولان حق ممانعت از تحصیل او را خواهند داشت. اما در این تعهد نامه توضیح بیشتری داده نشده که منظور چه حرکتی است.

سپیده مرادی‌سروستانی، از دراویش گنابادی و دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشکده علوم ریاضی دانشگاه ترتبیت مدرس از روز شنبه ۱۴ بهمن ماه از طریق عدم دسترسی به سایت دانشگاه از تحصیل محروم شد.

سپیده مرادی‌سروستانی، از دراویش گنابادی و دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشکده علوم ریاضی دانشگاه ترتبیت مدرس از روز شنبه ۱۴ بهمن ماه از طریق عدم دسترسی به سایت دانشگاه از تحصیل محروم شد.

کسری نوری، از مدیران سایت مجذوبان نور با اظهار اینکه سپیده مرادی فرم را امضا نکرده است به کمپین گفت: «وقتی دانشجوی کنکور داده و قبول شده و شرایط او برای دانشجو بودن از طریق وزارت علوم پذیرفته شده و خلافی هم در ترم اول مرتکب نشده چرا باید مجددا تعهد نامهای را امضا کند. تعهدنامهای که همگانی هم نبوده و از همه دانشجویان درخواست نشده است. تجربه ثابت کرده در واقع این تعهدنامه از دانشجوی درویش گرفته میشود تا بعدتر وقتی او رااخراج کردند نتواند از نظر حقوقی شکایت کند.»

در این فرم که به برخی دانشجویان داده می‌شود، نوشته شده دانشجوی مذکور باید تعهد دهد که «کلیه موازین اخلاقی، اعتقادی و سیاسی را در چارچوب قوانین و مقررات جاری به ویژه مقررات انظباطی دانشگاه را رعایت نموده و در صورت بروز هرگونه حرکتی، خلاف این تعهد، مسوولان ذیربط مجاز خواهند بود پذیریش اینجانب را لغو و ادامه تحصیلم جلوگیری نمایند. بدیهی است در صورت اخیر خود را متعهد به بازپرداخت هزینههای مربوط به تحصیل (که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی معین خواهد شد) میدانم.»

کسری نوری در ادامه گفت: «سپیده قبول نکرده که این تعهدنامه جدید را در کمیته انظباطی دانشگاه امضا کند و گفته آموزش حق همگان  و این حرکت غیرقانونی است و او هیچ کار خلافی مرتکب نشده است. سپیده برای ترم دوم تعیین واحد هم کرده بود اما یک ماه بعد سایت دانشگاه به روی او مسدود شد.»

این درویش در پاسخ به این سوال که آیا سپیده مرادی پس از مسدود شدن ورودش به سایت دانشگاه آیا از وزارت علوم پیگیری کرده است، گفت: «تاکنون هیچ پاسخ رسمی به او ندادهاند. اما حتما پیگیری خواهد کرد زیرا به لحاظ حقوقی حق ندارند احدی را از حق آموزش که حقی همگانی است محروم کنند.»

او  درباره اینکه آیا این دانشجو فعالیت سیاسی و تبلیغی داشته به کمپین گفت: «هیچ فعالیتی نداشت و فقط درس میخواند. اما وزارت علوم میداند که او یک درویش است. دلیل اینکه سیستم جمهوری اسلامی دراویش را از دانشگاه و محل کارشان اخراج میکند این است که آنها مایل نیستند جامعه کسی را به عنوان درویش بشناسد. هراس از حضور دراویش در محیط دانشگاه دارند.»

همچنین کسری نوری که دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران است پیش از بازداشتش در اوایل دی ماه چندین بار برای امضای اجباری تعهدنامه از سوی کمیته انظباطی احضار شد که او نیز تاکنون این تعهد نامه را امضا نکرده است. کسری نوری به کمپین گفت: «منتظرم ببینم چه می‌شود. فعلا که مشکلی برای من پیش نیامده و هنوز به دانشگاه می‌روم.»

در میان دراویش تاکنون مصطفی دانشجو، افشین یهداللهی و زهرا قلندرینژاد در مقاطع عالی تحصیلی پس از امضا نکردن فرم‌های تعهد از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کشور محروم شدند. مصطفی دانشجو، درویش و زندانی سابق، در مقطع کارشناسی ارشد رشته قضا و جرم شناسی دانشگاه تهران تحصیل محروم شد. فرشید یداللهی، درویش و زندانی سابق در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد شیراز از تحصیل محروم و  زهرا قلندرینژاد، درویش گنابادی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه آزاد بندرعباس از تحصیل محروم شد.

مسدود شدن دسترسی دانشجویان به سایت دانشگاه و قادر نبودن به ثبت‌نام، اضافه کردن یا کم کردن واحدهای درسی و دیدن نمرات خود و هر حرکت آموزشی دیگر در طی سالها در نظام آموزش ایران رواج پیدا کرده است. از این طریق بسیاری از دانشجویان بهایی و درویش از تحصیل منع شده‌اند و تاکنون وزارت علوم پاسخی به این حرکت نداده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.