دوباره دربی؛ باز ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه| یک نماینده: منعی وجود ندارد

جمعه, 11ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن


دربی یا شهرآورد نود روز پنجشنبه در حالی روز جمعه دوباره بین استقلال و پرسپولیس برگزار شد که باز غایب بزرگ آن زنان بودند.

روز پنجشنبه عده ای از زنان سعی در حضور در ورزشگاه داشتند که پلیس مانع آنها شد و برخی از آنها را نیز بازداشت کرد.

دولت روحانی که در زمان انتخابات وعده حضور زنان را داد، کار خاصی اینبار هم نتوانست انجام دهد و تنها برخی مقامات وزارت ورزش جمعه اعلام کردند رایزنی هایی با پلیس داشته اند که زنان حاضر در ورزشگاه که توسط پلیس دستگیر شده بودند، سریعا آزاد شوند.

بحث حضور زنان در ورزشگاه ها از مدتها پیش در ایران مطرح است. حتی برخی از فعالان می گویند چرا زنان عربستان حق حضور در ورزشگاه دارند اما آنها نمی توانند در ایران به ورزشگاه بروند.

روز جمعه محمدرضا تابش، رییس فراکسیون ورزش مجلس در واکنش به بازداشت تعدادی از زنان برای ورود به ورزشگاه آزادی گفت: هیچ محدودیت و ممنوعیت قانونی برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه وجود ندارد که بخواهد جرم تلقی باشد و افرادی که این مساله را جرم قلمداد کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

مدتهاست روحانیون سنتی مانع حضور زنان در ورزشگاه ها هستند. از جمله آیت الله سبحانی روز سه‌شنبه ۱۴ آذر در سخنانی در قم ضمن مخالفت با حضور زنان در ورزشگاهها آن را با «عفت زنان» ناسازگار دانست. او اضافه کرد: «مسئولان برای ازدواج زنان فکر کنند؛ به فکر طلاق‌ها باشند؛ برای اعتیاد کشور کاری انجام دهند؛ نه اینکه به فکر حضور بانوان در ورزشگاه باشند.»

پیشتر هم آیت الله مکارم شیرازی نیز در سخنانی از مطرح شدن دوباره ورود زنان به ورزشگاهها انتقاد کرده و گفته بود که دولت بهتر است فکری به حال گرانی کرده و دیگر این مسئله را مطرح نکند.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران که گاهی در ریزترین مسائل اظهارنظر می کند، در این مورد دخالتی نکرده و برخی می گویند او می تواند این مشکل را حل کند اما تاکنون تمایلی نشان نداده است.

مخالفت روحانیون سنتی با حضور تماشاگران زن در ورزشگاهها در حالیست که در مسابقات بین‌المللی جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاهها بارها برای ورزش ایران دردسرساز شده است. در سالهای گذشته ممنوعیت ورود زنان به سالن مسابقات جهانی والبیال در ایران موجب لغو یکی از میزبانی‌های ایران از سوی فدراسیون جهانی والیبال شد.

فعالان حامی آزادی ورود زنان به ورزشگاهها برای لغو این ممنوعیت تا کنون بارها دست به تجمع و اقدامات اعتراضی زدند. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایران نیز اعلام کرد که طرحی برای ورود زنان به ورزشگاهها در حال تهیه است.

حال در حالیکه عربستان سعودی به عنوان سختگیرترین حکومت در مورد آزادی‌های زنان، ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها را لغو کرده است، روحانیون سنتی ایران با طرح دولت برای لغو ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاهها مخالفت کرده‌اند.
از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.