اخبار ضد و نقیض درباره جایگزینی تلگرام با پیام‌رسان داخلی

شنبه, 11ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

علاءالدین بروجردی گفته است تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از جایگزینی یک پیام رسان داخلی با تلگرام خبر داده و زمان آن را هم تا پایان فروردین؛ بیش از دو هفته دیگر اعلام کرده است.

آقای بروجردی امروز شنبه (۱۱ فروردین/ ۳۱ مارس) در گفتگو با یک رادیوی محلی در بروجرد گفته است: “تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد و فکر می‌کنم این اتفاق حداکثر تا پایان ماه جاری بیافتد.”

به گفته او تصمیم به حذف تلگرام “در بالاترین سطح اتخاذ شده است.”

این اظهارات در حالی است که رمضانعلی سبحانی‌فر، ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه گفته است: “زمان فیلتر تلگرام زمان دقیقی نیست و نباید اخباری به جامعه پمپاژ شود که امنیت روانی مردم را مخدوش کند.”

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای سبحانی‌فر گفته است: “شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیر نهایی برای فیلتر شدن یا نشدن تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است.”

این خبرگزاری همچنین به نقل از “یک منبع آگاه” در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته: “شورای عالی امنیت ملی از ابتدای سال جدید تاکنون جلسه ای نداشته است.”

بنابر اعلام مقام‌های ایرانی در حال حاضر تعداد مشترکین پیام‌رسان سروش در ایران ۳ میلیون نفر است.

پاول دوروف، مدیر تلگرام حدود چهار ماه پیش (آذر ماه) تعداد کاربران این پیام‌رسان در ایران را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد. به گفته او بیش از ۵۰۰ هزار کانال فارسی در تلگرام فعالیت دارد.

سیاست‌گذاران ایرانی امیدوارند با خارج کردن تلگرام در طول زمان بر تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی افزوده شود؛ پیام‌رسان‌هایی که سرور آنها در ایران است.

پاول دوروف، مدیر تلگرام حدود چهار ماه پیش تعداد کاربران این پیام‌رسان در ایران را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد

در هفته های اخیر بعضی از مسئولان ایرانی از لزوم جایگزینی پیام‌رسان های داخلی سخن گفته بودند و در مورد فعالیت پیام رسان‌هایی مانند تلگرام ابراز نگرانی کردند.

اما منتقدان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، به دلیل “وابستگی بعضی از آنها به نهادهای حکومتی در ایران” نسبت به امنیت آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

هفته پیش عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس ایران گفت: “این یک واقعیت هرچند تلخ است ولی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی هیچ اعتمادی ندارند.”

آقای حسین‌زاده همچنین گفته بود: “در جریان ناآرامی‌ها و اعتراض‌های دی‌ماه سال گذشته تلگرام را به‌طور کامل فیلتر کردیم و سرعت اینترنت را به پایین‌ترین حد خود رساندیم؛ آیا مردم از فیلترشکن استفاده نکردند؟”

زمزمه حذف تلگرام پس از اعتراض‌های سراسری در دی ماه کم و بیش قوت گرفت.

چند روز پس از شروع اعتراضات خیابانی، تلگرام و اینستاگرام در ایران فیلتر شدند، هرچند کماکان، بسیاری از کاربران با استفاده از فیلترشکن از آنها استفاده می‌کردند.

حدود یک ماه پیش، روزنامه همشهری به نقل از افشین کلاهی، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران گفته بود که در ایران ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار تلگرامی وجود دارد

حدود یک ماه پیش، روزنامه همشهری به نقل از افشین کلاهی، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفته بود که در ایران ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار تلگرامی وجود دارد.

بر این اساس زندگی حدود ۱۸۰ هزار خانواده ایرانی به طور “مستقیم یا غیرمستقیم” به کانال‌های تلگرامی وابسته است.‌

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.