وزارت اقتصاد ایران فهرستی از پرداخت‌‌های ماهیانه خزانه‌داری کل را منتشر کرد

دوشنبه, 3ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت اقتصاد ایران با دستور حسن روحانی، برای نخستین بار فهرست پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور در فروردین ماه را منتشر کرد و وعده داد که این اطلاعات در ماه‌های آینده نیز منتشر خواهد شد.

براساس جداول منتشر شده، دراین ماه حدود ۲۲۰ میلیارد تومان به صدا و سیما، حوزه‌های علمیه و برخی نهادهای فرهنگی وابسته به رهبر جمهوری اسلامی پرداخت شده است.

درهمین حال رحمت‌الله اکرمی، معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد و خزانه‌دار کل کشور، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که این گزارش در ماه‌های آینده نیز منتشر خواهد شد.

انتشار این گزارش در فضای مجازی نیز بازتاب داشته و بودجه پرداخت‌شده به نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، مورد توجه قرار گرفته است.

در ردیف چهل و یکم این جدول، مبلغ اختصاص داده شده به صدا و سیما در مدت یک ماه با عنوان «سایر هزینه‌های اجتناب‌‌ناپذیر» ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.

در ردیف چهل و پنجم این جدول نیز مبلغ اختصاص داده شده به شورای نگهبان در مدت یک ماه با عنوان «سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر» پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

در این مدت و با عنوان «سایر هزینه های اجتناب‌ناپذیر» ۶۰ میلیارد تومان به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، حدود ۲۳ میلیارد تومان به شورای مدیریت حوزه‌های علمیه، حدود ۹ میلیارد تومان به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، هشت میلیارد تومان به مرکز جامعه‌المصطفی العالمیه (آموزش طلبه‌های خارجی)،۶۰۰ میلیون تومان به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ۷۰۰ میلیون تومان به مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخت شده است.

همچنین به مجمع جهانی اهل بیت و مجع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و به «موسسه امام خمینی» وابسته به محمد تقی مصباح یزدی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شده‌است.

پرداخت این بودجه‌ها به این نهادهای مذهبی در حالی است که در فروردین ماه، تنها ۱۴۷ میلیون تومان به سازمان مدیریت بحران ایران پرداخت شد.

در این ماه برای حقوق و مزیای دادستانی ویژه روحانیت و «سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر» بیش از ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، اول اردیبهشت ماه راه‌اندازی «دولت الکترونیک» را یکی از راه های مبارزه با فساد خوانده بود.

او گفته بود «یکی از کارهای ممکن که انجام دادیم این بود که بر مبنای عملکرد به دستگاه‌ها پول بدهیم. به وزارت اقتصاد هم گفته‌ام پول‌هایی که به دستگاه‌ها می‌دهد باید منتشر شود تا مردم بدانند».

براساس گزارش‌ها در بخش‌های مختلف بودجه سال ۹۷ بیش از دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه اختصاص یافته است.

انتشار بودجه حوزه‌های علمیه انتقادهایی را به دنبال داشت. از جمله آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، آن را « زمینه‌ساز فساد» خوانده است.

در همین حال محمد جواد فاضل لنکرانی، پسرمحمد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید مشهور شیعه، در مصاحبه‌ای گفته است که پدرش شدیدا مخالف اختصاص بودجه برای حوزه‌های علمیه از سوی دولت بوده است.

پس از مطرح شدن جزئیات بودجه سال ۹۷، کارزارهایی نیز در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» تشکیل شده و برخی از شرکت‌کنندگان در این کمپین‌ها خواستار کاهش بودجه حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و نهادهای نظامی شده‌اند.

با این حال درنهایت این بودجه ها تصویب شد و کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، حتی خواستار افزایش این بودجه‌ها شده و ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، نیز خواستار آن شده که دولت بودجه ویژه‌ای برای شهر قم اختصاص دهد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.