وزارت دارایی آمریکا پنج فرد ‘مرتبط با سپاه پاسداران’ را به تحریمی‌ها اضافه کرد

چهارشنبه, 2ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

بنابر اعلام وزارت دارایی آمریکا افراد تحریم شده کسانی بوده‌اند که دانش فنی مرتبط به موشک‌های بالستیک به حوثی‌ها در یمن ارائه می‌دادند و به نمایندگی از سپاه قدس سلاح‌هایی را به یمن منتقل می‌کردند

وزارت دارایی آمریکا امروز (سه‌شنبه اول خرداد) پنج ایرانی “مرتبط با سپاه پاسداران” را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

در بیانیه‌ای که این وزارت‌خانه منتشر کرده نام این افراد مهدی آذرپیشه، محمد آقا جعفری، محمود باقری کاظم آباد، جواد بردبار شیر آمین و محمد علی حداد نژاد تهرانی اعلام شده است.

بنابر اعلام وزارت دارایی آمریکا “این افراد کسانی بوده‌اند که دانش فنی مرتبط به موشک‌های بالستیک به حوثی‌ها در یمن ارائه می‌دادند و به نمایندگی از سپاه قدس سلاح‌هایی را به یمن منتقل کرده‌اند که پیش از درگیری‌های یمن در این کشور وجود نداشته است.”

در این اطلاعیه همچنین گفته شده “وزارت دارایی پنج مقام ایرانی که مرتبط با سپاه قدس و برنامه موشک بالستیک ایران بوده‌اند را هدف قرار داده است. اقدامات آنها، حوثی‌ها را به پرتاب موشک به شهرهای عربستان و زیرساخت‌های نفتی این کشور توانمند کرده است؛ آنها همچنین تلاش برای کمک‌های بشردوستانه در یمن را مختل کرده و تهدیدی برای تردد در گذرگاه‌های اصلی آبی در منطقه است.”

اموال این افراد بر همین اساس بلوکه شده است.

تحریم‌های جدید آمریکا درست یک روز پس از آن است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی استراتژی کشورش در قبال ایران را اعلام کرد و گفت آمریکا فشار بی‌سابقه مالی به ایران وارد خواهد کرد و هشدار داد که اگر ایران مسیرش را عوض نکند “شدیدترین تحریم‌های تاریخ” علیه این کشور وضع خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا دوازده شرط برای ایران مطرح کرد که از جمله توقف حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌های یمن بود.

آقای پومپئو همچنین گفته بود ایران باید به حمایت نیروی قدس سپاه از “گروه‌های تروریستی” و هم‌پیمانان شبه‌نظامی‌اش پایان دهد و از تهدید همسایگانش که بیشترشان هم‌پیمان آمریکا دست بردارد.

از جمله این تهدیدها که او برشمرد ویران ‌کردن اسرائیل و پرتاب موشک به عربستان و امارات بود که به بخشی از آن (عربستان) در بیانیه امروز وزارت دارایی هم اشاره شده است.

عربستان سعودی و متحدان آن کشور حکومت ایران را متهم می‌کنند که به حوثی‌های یمن کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند و از جمله موشک‌هایی را برای حمله به خاک عربستان در اختیار آنان قرار می‌دهد. مقامات جمهوری اسلامی ضمن رد این اتهام، گفته‌اند که حمایت نظامی آنان از شبه‌نظامیان حوثی صرفا جنبه مستشاری دارد و موشک‌هایی که این گروه به کار می‌گیرد از قبل در یمن بوده یا توسط خود حوثی‌ها تولید می‌شود.

تاکنون حوثی های یمن بارها به سوی هدف های مختلف در خاک عربستان موشک پرتاب کرده‌اند اما معمولا این موشک ها قبل از اصابت به هدف، توسط سپردفاع ضد موشکی سعودی منهدم می‌شود.

جنگ یمن به خصوص حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان علاوه بر ایجاد ناامنی و خسارات اقتصادی، تلفات غیرنظامی نیز همراه داشته که بخش قابل توجهی از آن ناشی از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان بوده است.

حدود دو هفته پیش هم آمریکا شش فرد و سه شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا گفته بود این افراد و شرکت‌ها بخشی از یک شبکه‌ ارزی گسترده برای تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند.

به گفته وزارت دارایی آمریکا این شبکه صدها میلیون دلار را به ارزهای دیگر تبدیل کرده‌اند و بانک مرکزی ایران هم در این امر “همدست” بوده و فعالانه دسترسی شبکه ادعایی آمریکا به حساب‌های بانکی خارجی را فراهم می‌کرده است.

اضافه شدن این افراد و شرکت‌ها در چهارچوب تحریم‌های موجود آمریکا بود و ارتباطی به خروج آمریکا از برجام و برگرداندن تحریم‌های معلق شده یا وضع تحریم‌های تازه نداشت.

وزارت دارایی آمریکا اخیرا ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران هم تحریم کرده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.