صداوسیما: مقام قضایی خواسته بود اعتراف دختران رقصنده حتما پخش شود

سه شنبه, 19ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما و محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رادیو تلویزیون ایران

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به انتقادهای گسترده از پخش اعتراف دخترانی که ویدئوی رقص خود را اینستاگرام منتشر می‌کردند، واکنش نشان داده و این اقدام را حاصل “خواسته مردم”، “وظیفه رسانه” و “درخواست مقام قضایی” عنوان کرده است.

سه روز پیش تلویزیون جمهوری اسلامی ایران گزارشی درباره اعتراف سه دختر از جمله مائده هژبری منتشر کرد که با واکنش‌های منفی گسترده ای از سوی کاربران شبکه های اجتماعی و مقام های رسمی و پیشین نظام جمهوری اسلامی رو به رو شد.

برخی شهروندان ایرانی این اقدام صداوسیما را با سکوت در برابر مفاسد اقتصادی متنوعی که وجود دارد، مقایسه کرده اند.

محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما گفته برنامه ای که از تلویزیون پخش شده تولید نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (پلیس) بوده است و افرادی که در آن اعتراف کرده اند، حکم قضایی داشته اند.

آقای رنجبران گفته “مقام قضایی درخواست کرده است تا موضوع این افراد حتما رسانه‌ای شود”.

پخش اعترافات سه دختر جوان در تلویزیون ایران در روزنامه های امروز تهران بازتاب داشته است

این مقام رادیو تلویزیون حکومتی ایران گفته است که برخی از خانواده ها هم با آنها تماس می گرفتند و “همکاران ما را قسم می‌دهند که برنامه‌هایی بسازید تا جلوی این عرصه افسارگسیخته فضای مجازی را بگیرد و به خانواده ها آگاهی دهد”.

او درباره پخش برنامه هایی درباره مفاسد اقتصادی از تلویزیون گفته “به شرط آنکه مسئولان بزرگوار قضایی برای هر کدام از پرونده‌های مفاسد اقتصادی یک پیوست رسانه ای مشخص داشته باشند” این کار عملی است.

گروه های حقوق بشری از جمله کمپین بین المللی حقوق بشر به پخش این اعترافات اعتراض کرده و گفته اند: “اجبار کردن یک نوجوان به اعتراف در تلویزیون دولتی به ‘جرم’ انتشار ویدیوهای رقص خود در اینستاگرام، بیانگر نقض آشکار آزادی بیان و نشانگر حد بی‌رحمی مقامات ایرانی در تحمیل اجبارهای فرهنگی علیه مردم ایران به شمار می‌رود”.

وبسایت کلمه، نزدیک به خانواده زهرا رهنورد و میرحسین موسوی خبر داده که، خانم رهنورد از رئیس صدا و سیما خواسته است بابت پخش این گزارش که حاوی اعتراف اجباری بوده “از وجدان عمومی ملت ایران عذرخواهی کند”.

او این اعتراف تلویزیونی را “مصاحبه‌ای مخوف، چنگ‌اندازی و خراش به روح دخترکی نوجوان” توصیف کرده است.

حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما هم گفته این شورا می‌تواند به شکایت افراد درباره پخش تصاویر آنها در تلویزیون رسیدگی کند.

محمود صادقی، نماینده مجلس ایران هم، در انتقاد از پخش این گزارش و “اعتراف”ها، به رئیس صدا و سیما توصیه کرد که “دستور دهد یک مصاحبه هم با قربانیان آزارهای جنسی مربی صوت و لحن انجام شود”؛ که به گفته او “ناامید از اجرای عدالت در دستگاه قضایی ایران می‌خواهند به دادگستری کشورهای خارجی متوسل شوند.”

اشاره آقای صادقی به پرونده سعید طوسی است که در ماه‌های اخیر معلوم شد از اتهام آزار جنسی کودکانی که به آنها تلاوت قرآن آموزش می‌داد، با دخالت نهادهای پرنفوذ تبرئه شده است.

رئیس صداوسیما از جمله منصوبان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران است و درباره عملکرد خود به او پاسخگوست.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.