سقوط ریال به فروپاشی معیشتی در ایران منجر شده است

سه شنبه, 9ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، قیمت دلار در بازار آزاد این کشور امروز همچنان بین ۱۱۱٠٠ تا ۱۱۳٠٠ تومان در نوسان بود. حضور گستردۀ دلالان ارز در خیابان های فردوسی و منوچهری تهران چنان گسترده بود که باعث دخالت نیروی انتظامی برای پراکنده کردن دلالان شد. به گزارش ایلنا، شمار دلالان خریدار این روزها بیش از دلالان فروشنده است و علت آن این است که نرخ دلار در روزهای آینده به ویژه پس از اجرای نخستین مرحله از تحریم های آمریکا در پانزدهم مرداد ماه، مجدداً افزایش خواهد یافت.

در نتیجۀ این افزایش، به نوشتۀ ایلنا، قدرت خرید کارگران و فرودستان کشور طی هفته های گذشته ۷۲ درصد کاهش یافته که در عین حال به معنای کاهش ۷۲ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار است. به عبارت دیگر، خط فقر که تا همین چندی پیش حدود ۲ میلیون و ۷٠٠ هزار تومان محاسبه می شد، اکنون از مرز  ۱٠ میلیون تومان نیز گذشته است. حسین راغفر، اقتصاددان در ایران، با استناد به همین وضع و تداوم آن گفته است که شورش گرسنگان در ایران از این پس اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایلنا، آنچه امروز شاهد آن هستیم “فروپاشی معیشتی” جامعه است. بی سبب نیست که یحیی آل اسحاق، وزیر پیشین بازرگانی، و رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران دو چالش یا دو اولویت امروز قدرت را در ایران وضعیت معیشتی مردم به ویژه طبقات متوسط به پایین و نظام بانکی کشور دانسته است. او در توصیف اوضاع نظام بانکی کشور گفته است که “الان بانک‌های کشور با ۲۵درصد از دارایی هایشان کار می کنند و ۷۵ درصد دارایی های آنها موهومی است.”

در واکنش به مشکلات اقتصادی کشور، فرماندۀ بسیج، سردار غلامحسین غیب پرور از قوۀ قضائیه خواست که با کسانی که وی “مفسدان اقتصادی” نامیده، برخورد قاطع و انقلابی بکند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی نیز، که برای سومین بار در جمع سفرا و فعالان اقتصادی کشور در تهران حضور یافت، گفت که به گمان او “اکنون فرصت آن وجود دارد که با اتحاد همۀ قوای کشور از وضعیت خطیر کنونی عبور کنیم.” برای این منظور، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده که جمهوری اسلامی و فعالان اقتصادی کشور از اختلافات جاری میان اروپا و آمریکا بهره برداری کنند و شرکت های ایرانی بکوشند برای دور زدن تحریم های آمریکا با شرکت های کوچک و متوسط خارجی که منافعی در بازار آمریکا ندارند، همکاری کنند. او از سفرای جمهوری اسلامی ایران خواسته است که در این زمینه به بخش خصوصی کشور یاری برسانند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید