وزیر خارجه آمریکا: تنگه هرمز تحت کنترل ایران نیست

سه شنبه, 6ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه‌ آمریکا، به سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران واکنش داد. او در توئیتر نوشت که تنگه‌ هرمز یک آبراه بین‌المللی است و آمریکا و شرکایش کشتیرانی آزاد در آن را تامین خواهند کرد.

یک روز پس از اظهارات علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره‌ تنگه‌هرمز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ ایالات متحده نسبت به آن واکنش نشان داد.

پمپئو در توئیتر نوشت که جمهوری اسلامی ایران تنگه‌ هرمز را کنترل نمی‌کند و این تنگه یک آبراه بین‌المللی است. به گفته‌ی پومپئو، ایالات متحده و شرکایش روی این موضوع کار می‌کنند تا آزادی تردد ناوبرها و مسیر تجارت آزاد برای کشتیرانی بین‌المللی تامین گردد.

پمپئو با این سخنان به اظهارات اخیر علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران واکنش نشان داد. تنگسیری روز دوشنبه ۵ شهریور (۲۷ اوت) در مشهد در جمع خبرنگاران گفته بود که نیروی دریایی سپاه و ارتش، حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان را “به دقت رصد ” می‌کنند و جمهوری اسلامی بر آب‌های جنوب کشور “اشراف اطلاعاتی” دارد.

تنگسیری ادامه داده بود: «در تنگه‌هرمز حضور ناوهای نظامی طبق قوانین بین‌المللی به صورت شبانه‌روزی رصد و تمامی شناورهای نظامی و غیرنظامی کنترل می‌شود و اشراف کاملی بر خلیج فارس وجود دارد.»

تنگسیری خاطر نشان ساخته بود که “خلیج فارس خانه‌ی ماست و می‌توانیم با کمک کشورهای همسایه امنیت آن را تامین کنیم و نیازی به حضور کشورهای بیگانه از جمله آمریکا وجود ندارد”.

تهدیدی که تازه نیست

تهدید جمهوری اسلامی به بستن تنگه‌ هرمز تهدید تازه‌ای نیست. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز چند هفته پیش تهدید کرده بودند که اگر ایران امکان صدور نفت خود را نداشته باشد با بستن تنگه‌هرمز، صدور نفت جهان را مختل خواهد کرد.

روحانی حتی خاطر نشان ساخته بود که هرمز تنها تنگه‌ای نیست که ایران می‌تواند ببندد و تنگه‌های زیادی وجود دارد.

در آن زمان نیز مقامات آمریکا به این سخنان دولتمردان جمهوری اسلامی واکنش نشان داده بودند. سخنگوی فرمانده مشترک ارتش آمریکا گفته بود که آمریکا با همکاری متحدانش در منطقه، آزادی کشتیرانی و حمل نفت از تنگه‌ی هرمز را تضمین می‌کند.

کارشناسان معتقدند اگر حتی ایران قادر باشد برای مدت زمان کوتاهی تنگه‌ هرمز را مسدود کند، ارتش آمریکا قادر است آن را بگشاید.

تنگه‌ هرمز آبراهی است که برای حمل نفت از حوزه‌های نفتی امارات متحده، عراق و کویت به اروپا و آمریکا حیاتی است. کشتی‌ها هنگام عبور از این تنگه باید از قلمرو آبی ایران نیز بگذرند که پهنای آن در باریک‌ترین محل تنگه‌ هرمز حدود ۶۰ کیلومتر است.

بستن این تنگه می‌تواند در تامین نفت سراسر جهان وقفه ایجاد کند و بهای نفت را برای نفت خام در بازارهای جهانی افزایش دهد.

موقعیت حقوق دریایی این بخش ناروشن است. کشتی‌ها ناچارند هم از قلمرو آبی عمان و هم ایران عبور کنند. طبق توافقنامه‌ای که به تصویب سازمان ملل رسیده، کشتی‌های جنگی و تجاری اجازه‌ عبور از این آب‌ها را دارند.

ایران این توافقنامه را امضا کرده، اما مانند ایالات متحده آمریکا هنوز آن را تصویب و اجرایی نکرده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.