نیمی از بازار تاریخی ماسوله در آتش سوخت

یکشنبه, 11ام فروردین, 1392
اندازه قلم متن

masuleh

به گفته‌ی یک فعال محلی، نیمی از بازار قدیمی شهر ماسوله در آخرین روز سال ۱۳۹۱ خورشیدی در آتش سوخته است. وی شهرداری و اداره میراث فرهنگی را متهم به کم‌کاری کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه (۱۰ فروردین / ۳۰ مارس) به نقل از یک فعال محلی از وقوع آتش‌سوزی در بازار ماسوله در واپسین روز سال گذشته که به “ویرانی بخشی از بازار ۵۰۰ ساله” این شهر انجامید خبر داد.

محمد گلشن ماسوله٬ رییس هیات مدیره‌ی موسسه‌ی توسعه‌ی پایدار ماسوله٬ در گفت‌وگو با “ایسنا” خبر داد: «نیمی از مجموعه‌ی بازار تاریخی ماسوله شامل چند دهنه مغازه، مهمان‌سرای سنتی و بخشی از بازار حدود ۵۰۰ ساله‌ی این روستا ساعت پنج صبح ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ در آتش سوخته است.»

رییس هیات مدیره‌ی موسسه‌ی توسعه‌ی پایدار ماسوله با بیان اینکه مهمان‌سرای سنتی بازار ماسوله که پیش از این به بازارچه‌ی صنایع دستی تبدیل شده بود، در این آتش‌سوزی از میان رفته، گفت: «این اتفاق باعث بیکار شدن ۱۵ نفر از جوانان روستا شد.»
گلشن گفت: «هر پایگاه میراث فرهنگی و هر اداره کل در این حوزه، نیروهایی مانند یگان حفاظت را برای تأمین امنیت و حفاظت از این آثار در اختیار دارند و به آن‌ها برای این کار حقوق پرداخت می‌کند. نیروهای یگان حفاظت منطقه‌ی ماسوله نیز برای این کار حقوق می‌گیرند، پس چرا وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند؟»

گلشن گفت: «امکانات اولیه مانند کپسول اطفای حریق برای حفاظت از این روستای تاریخی هنوز در بخش‌هایی از این منطقه وجود ندارد. تهیه‌ی این قبیل خدمات وظیفه‌ی شهرداری و اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری منطقه است.»

وی اگرچه گفت: «هنوز دلیل این اتفاق مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد بی‌احتیاطی عامل آن است٬» اما “بی‌توجهی مسئولان و متولیان شهری” را از علل آتش‌سوزی برشمرد.

عناصر طبیعی و انسانی خطرساز

پیش از این خبرگزاری “مهر” در آذرماه سال ۱۳۹۱ گزارش داده بود که حیات ماسوله با عناصر خطرسازی نظیر ریزش سنگ، سیل، رانش، زلزله، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی و تخریب مواجه و در خطر است.

در این گزارش عملیات خانه‌سازی و جاده‌سازی و کاهش جنگل‌ها از جمله عوامل تهدیدگر ماسوله برشمرده شده بودند. بنا بر این گزارش خطرات طبیعی موجود در ناحیه ماسوله را می‌توان به خطر سیل آبراهه داخل شهر، خطر ریزش سنگ در دامنه‌های مشرف به شهر، خطر سقوط سنگ به منبع آب شهر و جاری شدن آب به داخل شهرک، خطر مسدود شدن دهانه پل‌ها با حرکت سنگ‌‌ها در طول بستر رودخانه و لغزش و رانش در دامنه ‌های جنوبی ذکر کرد.

در این گزارش به نقل از کارشناسان محیط زیست آورده شده بود که برای پایدارسازی خطرات طبیعی ماسوله کنترل ساخت و ساز، مقاوم کردن و جلوگیری از توسعه ارضی به ویژه در دامنه ‌های شمالی امری ضروری است.

ترمیم و کنترل سدهای رسوب‌گیر و کشت نهال در پشت سدها، ایجاد مرکز هشدار و مونیتورینگ برای مدیریت بحران در ناحیه از دیگر اقدامات مورد نیاز است.

روستای تاریخی ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد و یکی از مناطق گردشگری شمال ایران محسوب می شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.