خواست ۷۵۰ فعال مدنی: کنشگران حقوق زنان را فورا آزاد کنید

شنبه, 7ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

کنشگران مدنی داخل و خارج ایران به افزایش فشار بر فعالان حقوق زنان اعتراض کرده و طی بیانیه‌‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط دستگیرشدگان این حوزه شده‌اند.

بیش از ۷۵۰ نفر از کنشگران مدنی در داخل و خارج ایران بیانیه‌ای را امضا کرده و نسبت به دستگیری‌های اخیر فعالان زن اعتراض کرده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شده‌اند.

در این بیانیه به دستگیری هدی عمید، نجمه واحدی و رضوانه محمدی اشاره شده اما در مقدمه عنوان شده که پس از جمع‌آوری امضاها مریم آزاد یک فعال دیگر زنان هم بازداشت شده است.

نویسندگان این بیانیه این امر را نشانه‌ای از بیشتر شدن فشار بر روی فعالان حقوق زنان دانسته‌اند.

بر اساس این بیانیه، فعالان بازداشت‌شده زنان در بند دو الف سپاه پاسداران نگهداری می‌شوند و این بدان معناست که نهاد دستگیرکننده آنها اطلاعات سپاه پاسداران بوده است.

در این بیانیه درباره شرایط نگهداری این افراد آمده است: «بازداشت بدون احضار قبلی، ۱۰ روز انفرادی، نداشتن حق تماس با خانواده تا روزهای متمادی، نداشتن حق ملاقات با خانواده تا دوهفته پس از بازداشت و دسترسی نداشتن به وکیل منتخب خود، از موارد بارز نقض حقوق بازداشت شدگان و به طور کلی نقض دادرسی عادلانه است که در مورد این سه فعال زن اتفاق افتاده است.»

بر اساس این بیانیه ماموران امنیتی هنگام بازداشت، وسایل شخصی و کاری این افراد و برخی وسایل اعضای خانواده آنها را هم با خود برده‌اند.

در توضیح فعالیت‌های سه فعال زنان بازداشت‌شده در این بیانیه چنین آمده است: «رضوانه محمدی، نجمه واحدی و هدی عمید با نوشته‌هایشان و کنشگری در حوزه حقوق زنان از طریق آگاهی‌رسانی و آموزش درباره شروط ضمن عقد، نفی خشونت خانگی، مقابله با کار خانگی زنان در شرایط ناعادلانه و در یک کلام تلاش قانونی برای برابری جنسیتی و سلامت جامعه شناخته شده‌اند.»

نویسندگان این بیانیه تصریح کرده‌اند که نگران جان دوستان بازداشت‌شده خود هستند و نوشته‌اند: «ما، امضا کنندگان این نامه، ضمن اعتراض به بازداشت این کنشگران، همه نهادهای اجرایی و قضایی، از قوه قضائیه تا دولت و نمایندگان مجلس را مسئول سلامت جسم و روان آنها و موظف به پاسخگویی در مقابل وضعیت موجود و پیگیری تا رهایی همه کنشگران از بازداشت می‌دانیم.»

این افراد در پایان خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کنشگران حقوق زنان شده‌اند.

شیرین عبادی، نیره توحیدی، نرگس محمدی، حسن یوسفی اشکوری، منصوره شجاعی، آسیه امینی، شادی صدر، مهناز پراکند و بنفشه جمالی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.