بررسی لایحه پیوستن ایران به سی‌اف‌تی در مجلس، تجمع مخالفان خارج از ساختمان

یکشنبه, 8ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

همزمان با بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی، CFT) در جلسه علنی مجلس، فشارهای مخالفان تصویب آن به دولت و مجلس افزایش یافته است.

این لایحه یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) است. این لایحه با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خردادماه سال جاری مسکوت گذاشته شده بود.

تأیید پیوستن یا نپیوستن ایران به این کنوانسیون می‌تواند بر ارزش پول ملی ایران تأثیرگذار باشد.

مهلت ایران برای پیوستن به این لایحه و به دنبال آن خروج از فهرست خاکستری و ورود به منطقه ایمن مبادلات مالی و بانکی فردا (نهم مهر، اول اکتبر) پایان می‌یابد.​

مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف، که عمدتاً از مخالفان دولت حسن روحانی هستند، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.

موافقان پیوستن ایران به این پیمان‌نامه می‌گویند که مخالفان آن، از شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد بانکی می‌ترسند.

این لوایح چهارگانه شامل لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی) است.

به‌دنبال بررسی هفته گذشته این لایحه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دعوت علی لاریجانی و حضور وزیران اطلاعات، خارجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، روسای فراکسیون‌های امید و مستقلین و نمایندگان شورای نگهبان و سرپرست وزارت اقتصاد، این کمیسیون سرانجام سه‌شنبه گذشته آن را برای بررسی به مجلس ارائه کرد.

خبرگزاری ایرنا نوشته همزمان با بررسی این لایحه در مجلس در روز یکشنبه (هشتم مهر)، «گروه اندکی» از مخالفان تصویب آن که در بین آنها «برخی نمایندگان جبهه پایداری» دیده می‌شود، مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

این خبرگزاری وابسته به دولت، شمار تجمع‌کنندگان را «حدود ۲۰۰ نفر» گزارش کرده و نوشته آنها علاوه بر سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، پلاکاردهایی با این مضامین در دست دارند: «تصویب CFT اجرای خواست دشمن»، «نماینده با دشمن همدست نشو»، «لطفا در تصویب لوایح FATF عجله نکنید.»

بر اساس این گزارش، نصرالله پژمان‌فر، احمد سالک، جواد کریمی قدوسی، محمد دهقانی و احد آزادیخواه، «نمایندگان اصولگرای مجلس و عضو جبهه پایداری» با حضور در میان تجمع‌کنندگان، به ایراد سخنرانی پرداختند.

تجمع‌کنندگان که روز جمعه گذشته نیز پس از برگزاری نماز جمعه تهران، طوماری را در اعتراض به تصویب لوایح چهارگانه تهیه کرده و برخی نمازگزاران نیز آن را امضا کردند، امروزآن طومار را برای انتقال به داخل مجلس، تحویل احد آزادیخواه و محمد دهقانی دادند.

موافقان پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف می‌گویند با توجه به آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز ۱۳ آبان‌ماه و تلاش کشورهای اروپایی و چین و روسیه برای حفظ برجام، اگر این لوایح تصویب نشود و ایران نتواند نظر اف ای‌تی‌اف را جلب کند، سازوکار اروپا و کشورهایی همچون چین و روسیه برای تعامل بانکی و مالی با ایران دچار مشکل شده و عملا بانک‌های خارجی نمی‌توانند با ایران ارتباط برقرار کنند.

شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت باید نظرشان را درباره مصوبات مجلس نسبت به لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اعلام کنند، مجلس هم باید درباره کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نظر دهد.

رسانه‌های منتقد دولت و نزدیک به سپاه پاسداران با افزایش انتشار مطالب انتقادی خود نسبت به تصویب این لوایح، دولت و مجلس را در این زمینه تحت فشار قرار داده‌اند.

خبرگزاری فارس در گفت‌و‌گو با مرتضی نبویان، بیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی به نقل از وی نوشته است: «اگر برجام اقتصاد ایران را نابود کرد FATF امنیت ما را نابود خواهد کرد.»

وی از علی لاریجانی، رئیس مجلس برای طرح این لوایح در مجلس انتقاد کرده و افزوده که وی باوجود «مخالفت» رهبر جمهوری اسلامی، اجازه طرح آنها در مجلس را داده است.

نبویان رئیس مجلس را به «حمایت از تفکرات دولت» متهم کرده و هشدار داده که بر اساس لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم، «حزب‌الله لبنان، حماس، ملت سوریه و عراق و یمن، و کلیه کسانی که در مقابل سلطه‌جویی‌ها و ظلم‌ها مقاومت می‌کنند، تروریست» محسوب می‌شوند.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه، به نقل از علیرضا فیروزی، دیبر سیاسی «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل» نیز نوشته که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار با شماری از اعضای این انجمن، «صراحتاً مخالفتش را با تصویب اف‌ای‌تی‌اف و لوایحی از این دست اعلام کرده است.»

چند روز پیش از این نیز حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده تندروی مجلس گفته بود که «برخی از افراد از جمله رئیس مجلس در صدد هستند با اقدامی غافلگیرانه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را… با فوریت و سرعت در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه به تصویب برسانند. و حتی وقتی کمتر از بررسی و تصویب برجام برای آن بگذارند.»

«گروه ویژه اقدام مالی» (اف‌ای‌تی‌اف) یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی ۷» تشکیل شد تا بررسی‌هایی دربارهٔ وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد.

رهبر جمهوری اسلامی در آخرین روز خرداد خواستار کنار گذاشته شدن الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم شده و از مجلس خواسته بود که به طور مستقل قانون‌های خود را در زمینه پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم وضع کند.

با این حال، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، اواسط شهریورماه از توافق آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با تصویب لوایح مبارزه با پول‌شویی خبر داده بود.

وی بدون توضیح بیشتری در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «از منابع موثق شنیدم که رهبری نظر موافق خود را با لوایح مبارزه با پول‌شویی اعلام کرده‌اند».

منابع: ایرنا، ایسنا، فارس و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.