شورای همکاری خلیج فارس خواستار بازرسی آژانس از نیروگاه اتمی بوشهر شد

یکشنبه, 25ام فروردین, 1392
اندازه قلم متن

nirugah-bushehr

شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه در نشستی درباره ایمنی هسته‌ای در ریاض خواستار اعزام هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی نیروگاه بوشهر پس از زلزله اخیر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالطیف زَیانی، رئیس شورای همکار ی خلیج فارس در نشست اضطراری این شورا در روز یکشنبه گفت که این شورا از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است تا هیاتی از کارشناسان فنی برای ارزیابی خسارات احتمالی به نیروگاه بوشهر اعزام کند.

در نشست مقامات رسمی نهادهای وضعیت اضطراری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین از ایران خواسته شده است که هر چه زودتر تضمین های امنیتی نیروگاه بوشهر را با ملحق شدن به معاهده «ایمنی هسته ای» ثابت کند.

به گزارش رویترز، عبداللطیـف بـن راشـد الزیانــی ضمن درخواست از ایران برای ملحق شدن به معاهده ایمنی هسته ای آژانس جهانی انرژی هسته ای، نسبت به احتمال آسیب دیدن رآکتور هسته ای بوشهر و نشت مواد رادیواکتیور هشدار داد.

این اجلاس درست چند روز بعد از زلزله ۶.۳ ریشتری در ۹۰ کیلومتری نیروگاه بوشهر انجام گرفته است. این حادثه نزدیک به چهل کشته و صدها زخمی بجای گذاشت، اما مقامات ایران و شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسیه شرکت طراح و سازنده این نیروگاه می گویند که آسیبی به رآکتور بوشهر نرسیده است و هیچ آثار تشعشع هسته ای در منطقه وجود ندارد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس روز یکشنبه گفت که کشورهای عربی باید بصورت جمعی طرح مشترکی برای خطر نشت تشعشعات هسته ای بوشهر داشته باشند.

آقای الزیانی می گوید که زلزله بوشهر نگرانی ها در میان کشورهای عرب و جامعه جهانی را از خطر احتمالی نشست مواد رادیواکتیو در صورت آسیب دیدن رآکتور هسته ای بوشهر افزایش داده است، خطری که شورای همکاری خلیج فارس قبلا هم نسبت به آن هشدار داده بود.

بگفته وی، شش کشور عربی خلیج فارس قبلا به تهران گفته بودند که امنیت نیروگاه بوشهر را تضمین کند و به کنوانسیون «امنیت هسته ای» بپیوندد، اما ایران هیچ نشانه ای مبنی بر درک نگرانیهای بین المللی از خود نشان نداد.

ایران تنها کشوری است که دارنده نیروگاه هسته ای فعال است و عضو کنوانسیون ایمنی هسته ای نیست. این کنوانیسون بعد از فاجعه چرنوبیل در ۱۹۸۶ که منجر به آلوده شدن مناطق عظیمی در اطراف نیروگاه و بی خانمانی ۱۶۰ هزار اکراینی شد، مورد مذاکره و تصویب قرار گرفت.

نیروگاه چرنوبیل نیز مانند بوشهر توسط روسها ساخته شده بود.

کنوانسیون ایمنی هسته ای اجازه بازرسی های بیشتری را توسط سازمان بین المللی انرژی اتمی میدهد. اما ایران عضو یک کنوانسیون دیگر است که درباره رخدادهای مرتبط با فعالیت هسته ای اش، خود به آژانس گزارش میدهد.

رویترز می نویسد که وجود رآکتور هسته ای در منطقه زلزله خیز جنوب ایران در ساحل خلیج فارس بر نگرانی کشورهای منطقه دامن زده است، چرا که مسیر جریان باد در خلیج فارس بگونه ای است که اگر تشعشعاتی اتفاق بیفتد، دوحه پایتخت قطر و بنادر ایالات متحده عربی و شهر دوبی، بنادر نفتی عربستان و مناطق دیگری در معرض آلودگی هسته ای از طریق انتقال از طریق باد خواهند بود.

ماه مارس ۲۰۱۱ یک زلزله ۹ ریشتری و در پی آن وقوع حادثه سونامی باعث صدمه دیدن سیستم خنک کننده رآکتور های هسته ای فوکوشیماها در ژاپن شد. سه رآکتور نیروگاه بخاطر از کار افتادن سیستم خنک کننده ذوب شد که منجر به نشت مواد رادیواکتیو گردید.

عربستان، امارات، عمان، قطر، بحرین و کویت عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.