احضار کاردار لهستان در ایران؛ لغو هفته فیلم لهستان در تهران

یکشنبه, 23ام دی, 1397
اندازه قلم متن

وزارت خارجه ایران، کاردار لهستان در تهران را در اعتراض به کنفرانسی که قرار است از سوی آمریکا در آن کشور برگزار شود، احضار کرد.

وزارت خارجه ایران لهستان را تهدید کرد که اگر «اقدام جبرانی فوری» انجام نشود، «جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است».

در همین حال سازمان سینمایی در واکنش به برگزاری این کنفرانس «هفته فیلم لهستان در تهران» که قرار بود از هفتم تا دوازدهم بهمن در تهران و پس از آن در اصفهان، شیراز و مشهد برگزار شود را لغو کرد.

پایگاه خبری جماران@jamarannews

?درپی اقدام لهستان در میزبانی اجلاس ضدایرانی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی از لغو برگزاری هفته فیلم لهستان تا زمان مشاهده رفتار مناسب از ورشو خبر داد.

See پایگاه خبری جماران’s other Tweets

یک اجلاس جهانی که ایالات متحده میزبانش خواهد بود قرار است در روزهای در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در لهستان برگزار شود.

شبکه خبری اینترفکس به نقل از آقای پومپئو هدف از این اجلاس را «ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران» عنوان کرده است.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه ۲۱ دی خبر داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به کنفرانس بین‌المللی با محوریت ایران دعوت شده است.

بر اساس این گزارش، افزون بر وزیران خارجه مصر و اردن، که کشورشان با اسرائیل روابط کامل سیاسی دارند، وزیران خارجه عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و چند کشور دیگر به کنفرانس لهستان دعوت شده‌اند.

در واکنش به این تحولات، خبرگزاری ایرنا، روز یکشنبه ۲۳ دی، خبر داد که وزارت خارجه ایران روز شنبه ویچخ اونلت، کاردار لهستان در تهران، را در اعتراض به برگزاری کنفرانس «صلح و امنیت در خاورمیانه» احضار کرده است.

براساس این گزارش، رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت خارجه ایران در این دیدار برگزاری این اجلاس را «یک حرکت خصمانه» از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت که «انتظار می رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری» کند.

وی همچنین خواستار «اقدام جبرانی فوری» دولت لهستان شد و تاکید کرد «در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است».

به گفته این خبرگزاری، کاردار لهستان در این دیدار بر «ضد ایرانی نبودن» این اجلاس و «تفاوت مواضع» لهستان با آمریکا تاکید کرده است.

پیش از این نیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به برگزاری این اجلاس اعتراض کرده بود.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، نیز روز یکشنبه گفت که مقامات آمریکا «از روی ناتوانی» قصد دارند این اجلاس را برگزار کنند «تا شاید بتوانند ملت ایران را در برابر خواسته‌های خود تسلیم کنند اما تنها راه نجات آنها بازگشت از مسیر اشتباهی است که تاکنون رفته‌اند».

مقامات دولت آمریکا می‌گویند که کارزار «فشار حداکثری» را به راه انداخته‌اند تا در نهایت جمهوری اسلامی بار دیگر به پای میز مذاکره بیاید، مذاکره‌ای که قرار است به توافقی جامع‌تر از برجام ختم شود.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا و فارس، شبکه اینترفکس و رادیو فردا / ا.م / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.