مجمع تشخیص مصلحت درباره تایید یا رد مصوبه پالرمو به نتیجه نرسید

شنبه, 6ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران که در حال بررسی مصوبه مورد اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان درباره پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته مشهور به کنوانسیون پالرمو است، نتوانسته در این باره تصمیم‌گیری کند.

خبرگزاری تسنیم از قول مصطفی میرسلیم از اعضای مجمع، گفته است که تصمیم‌گیری نهایی درباره این مصوبه، به جلسه بعدی موکول شده است. برخی از اعضای مجمع و چهره های سیاسی ایران پیش بینی کرده بودند که مصوبه مجلس درباره کنوانسیون پالرمو، امروز به تصویب برسد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام هردو هفته یکبار در روزهای شنبه جلسه دارد. طی هفته های اخیر بررسی مصوبه های مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان که از سوی گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) به ایران پیشنهاد شده، در دستور کار این نهاد قرار داشته است.”

یک روز پیش در نماز جمعه قم به تصویب احتمالی کنوانسیون پالرمو اعتراض شده بود

حق نشر عکس

گروه ویژه اقدام مالی به ایران پیشنهاد کرده که برای خروج دائمی از فهرست سیاه این سازمان قوانین داخلی خود را در ارتباط با مقابله با پولشویی و مبارزه با جرائم سازمان یافته اصلاح کند. از چهار پیشنهاد این گروه در باره قوانین، ایران دو مورد را انجام داده است.

این گروه قرار است در جلسه ای که اواخر بهمن ماه برگزار می‌کند، پیشرفت ایران در اصلاح قوانین اش را بررسی و درباره موقعیت ایران در این نهاد تصمیم گیری کند.

دولت حسن روحانی و اعضای آن می گویند در شرایط تحریم و وضعیتی که بانک و موسسات مالی بین‌المللی از همکاری با ایران پرهیز می کنند، قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، می تواند برخی از وخیم تر شدن موقعیت ایران جلوگیری کند.

در برابر مخالفان قوانین ضدپولشویی و مقابله با جرائم سازمان یافته می گویند پیوستن ایران به این مقررات باعث می شود کمک های مالی ایران از گروه های شبه نظامی در منطقه با مشکلات رو به رو شود و کسانی که تحریم ها را دور می زنند، نتوانند هویت خود و تبالدلات مالی شان را پنهان نگه دارند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره ضرورت تایید نهایی مصوبات ضدپولشویی گفته است که پولشویی گسترده در جمهوری اسلامی ایران “یک واقعیت است”. این اظهارات او باعث حملات بی‌سابقه از سوی گروه هایی از حامیان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به او شد.

در جریان جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، برخی از افراد کابینه همچون محمدجواد ظریف وزیر خارجه و لعیا جنیدی معاون امور حقوقی رئیس جمهور ایران حضور داشته اند اما حسن روحانی رئیس جمهور همچون ماه های اخیر غیبت داشته است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود سه هفته پیش در اولین جلسه خود به ریاست صادق لاریجانی که پس از درگذشت محمود هاشمی شاهرودی به این سمت منصوب شده است، مصوبه مورد اختلاف مجلس با شورای نگهبان را در اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کرده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.