۱۰۰ هزار یا ۴۰ هزارتومان؛ قیمت یک کیلوگوشت قرمز در ایران چقدر است؟

دوشنبه, 8ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

صف‌های طولانی برای تهیه گوشت قرمز

در پی نوسانات قیمت گوشت قرمز در ایران، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام امروز (یکشنبه ۷ بهمن/۲۷ ژانویه) بار دیگر سخنان ۲۵ دی ماه خود را تکرار کرد و گفت: “در حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله منجمد به‌ قیمت ۲۹ هزار تومان و گوشت گوسفند تازه وارداتی نیز کیلویی ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان میوه و تره‌بار و مراکز مشخص قیمت دارد.”

آقای ورناصری به خبرگزاری تسنیم گفته که روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن گوشت تازه گوسفندی (شقه) در بازار توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره صف‌های طولانی در میادین میوه و تره بار برای تهیه گوشت قرمز گفته قرار است در برنامه‌ای تعداد مراکز عرضه روزانه گوشت افزایش پیدا کند و باید نسبت به وضعیت قیمت و بازار گوشت قرمز تولید داخل در بازار نیز نظارت بیشتری داشته باشند.

براساس آمار منتشر شده ٩٠ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شود و سالانه نیاز به واردات حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز به ایران وجود دارد.

افزایش قیمت گوشت واردات یا قاچاق کدام مقصرند؟

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از خردادماه سالجاری برای تنظیم بازار گوشت قرمز و تنظیم بازار در کنار واردات شرکت پشتیبانی امور دام کشور، واردات گوشت گوسفندی گرم از کشورهای استرالیا، ارمنستان، گرجستان، داغستان، مغولستان، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان آغاز شده است.

محمود حجتی، وزیر کشاورزی پیشتر عنوان کرده بود که واردات دام باعث کاهش قیمت گوشت خواهد شد. اما شواهد اینطور نشان نمی‌دهد.

جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیشتر گفته بود متاسفانه در واردات گوشت انحصار وجود دارد و واردات در اختیار چند شرکت قرار دارد که آنها هم اجازه نمی‌دهند که شرکت‌های دیگر به این پروسه وارد شوند.

آقای محمودزاده همچنین گفت که شرکت‌های توزیع کننده برای دریافت گوشت از شرکت های پشتیبانی ضمانت‌های بانکی و یا ملکی می‌گذارند تا پس از فروش پول را تحویل و ضمانت خود را پس بگیرند؛ اما برخی از این شرکت‌ها میلیارد‌ها تومان از پول‌ها را به دولت بازنگردانده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: “همه این موارد باعث شده که در واردات و توزیع گوشت خللی ایجاد شود و شاهد افزایش قیمت گوشت به بیش از ۱۰۰ هزار تومان باشیم.”

برخی از مسئولان با تاکید بر اینکه قاچاق دام باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده عنوان می کنند که باید تعزیرات حکومتی با این مساله برخورد کند.

منصور پوریان، رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده نیز پیشتر گفته بود که ۴۵ درصد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مرتبط با قاچاق دام زنده است. “متاسفانه با ممنوعیتی که از تیر ماه بر صادرات دام زنده اعمال شد روند قاچاق خروجی از کشور به شدت افزایش یافت.”

در همین رابطه منصور عالیپور، نایب رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجبره ای گفت: “تفاوت قیمت بالای گوشت گوسفندی با بازار مصرف باعث شده است تقاضا برای آنها زیاد باشد و سهمیه‌هایی که در اختیار ما قرار میگیرد پاسخگویی بازار نباشد. فروشگاه‌های که به طور هفتگی نیازمند ۱۵ تن گوشت قرمز برای توزیع هستند اما سهمیه آنها ۲ تا ۳ تن است.”

مردم چه می‌گویند؟

مصطفی ساکن تهران می‌گوید: “حکایت قیمت گوجه فرنگی دوره احمدی نژاد شده، قیمت گوشت قرمز در ماههای اخیر به حدود ۱۰۰ و در بعضی مناطق تهران حتی بیشتر شده است. چطور ممکنه گوشت ۴۰ هزار تومان باشد، آقایان خرید نمی‌کنند.”

مریم دیگر شهروند تهرانی می‌گوید: “من تا به حال سه بار در صف های گوشتی که آقایان می‌گویند به وفور در میادین میوه و تره بار توزیع شده ایستاده‌ام، باید از حدود ۵ یا ۶ صبح جلوی مغازه در صف ایستاد. گوشت را به مقدار مشخص به مشتری می‌دهند، شما نمی‌توانید سه کیلو گوشت بخرید، زیر دو کیلو گوشت می‌دهند. به ما که هیچ وقت ۴۰ هزار تومانی نرسیده، اما در قصابی محل حدود ۸۵ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان گوشت را خریداری کردم.”

مینا از مشهد می‌گوید: “گوشت قرمز کمیاب است و گران. قیمت آن هم هر هفته تغییر می‌کند. مدام از تلاش برای کنترل قیمت گوشت خبر می‌دهند، اما من به شخصه دیگر توان خرید گوشت با این قیمت را ندارم و عملا آن را از سبد غذایی حذف کردیم.”

علیرضا، ساکن تهران است و می‌گوید: “یک بار توانستم پس از سه ساعت و نیم انتظار گوشت را از میادین میوه و تره‌بار بخرم، اما به اندازه نیاز ماهانه خانواده ۶ نفره من گوشت در اختیارم قرار نگرفت، گفتند سهمیه بندی است و هر نفر می‌تواند یک کیلو و ۳۰۰ گرم گوشت بخرد.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.