تداوم بازداشت امیر امیرقلی، ساناز اله یاری و امیرحسین محمدی فر در زندان اوین

شنبه, 13ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امیر امیرقلی زندانی سیاسی سابق که در تاریخ ۲۶ دی‌ماه در بابلسر بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، کماکان در بازداشت به سر می برد. خانواده وی با توجه به سابقه بیماری این زندانی نگرانی وضعیت سلامتی او هستند. امیرحسین محمدی فر و ساناز اله یاری که در تاریخ ۱۹ دی‌ ماه بازداشت شده بودند نیز کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند. هر سه این افراد از اعضای تحریریه نشریه گام هستند که مطالبی در ارتباط با اعتراضات کارگری در خوزستان منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر امیرقلی، زندانی سیاسی سابق با گذشت بیش از دو هفته از زمان بازداشت، با وجود بیماری کماکان در بی خبری و در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده امیرقلی به گزارشگر هرانا گفت: “امیر امیرقلی فقط یک بار و آن هم چهار روز پس از بازداشت با خانواده خود تماس کوتاهی داشته است و پس از آن خانواده وی هیچ خبری از فرزندشان ندارند”.

گفته می‌شود امیر امیرقلی مبتلا به دیابت بوده و روزانه باید در چهار نوبت انسولین تزریق کند که در هنگام بازداشت به همراه نداشته و همین موضوع باعث افزایش نگرانی خانواده و دوستان وی در رابطه با سلامتش شده است.

در تاریخ ۲۸ دی‌ماه، عباس امیرقلی به گزارشگر هرانا گفته بود که فرزندش پس از بازداشت در بابلسر توسط نیروهای وزارت اطلاعات به تهران منتقل شده و اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازداشت این نهاد بسر می‌برد.

پدر این فعال سیاسی پیشتر ضمن تایید خبر بازداشت پسرش گفته بود که فرزندش توسط وزارت اطلاعات و به دلیل عضویت در هیات تحریریه نشریه گام بازداشت شده است. اما هنوز منابع رسمی خبری در این باره منتشر نکرده‌اند و اتهام او روشن نیست.

امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام است که به شکل دیجیتال در اینترنت منتشر می‌شود.

لازم به یادآوری است که امیر امیرقلی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، پیشتر در دی‌ماه ۱۳۹۴ از بابت اتهامات «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. سپس با اعتراض به رای صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تبرئه و به اتهامات «توهین به مقدسات» به ۵ سال و «توهین به امام و رهبری» به ۱ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۲ سال و جمعا به ۸ سال حبس محکوم شد که با اجرایی شدن ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) مدت ۵ سال از آن قابل اجرا بود.

آقای امیرقلی نهایتا با توجه به اعطای عفو نوروزی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” محکومیتش به دوسال و نیم حبس تعزیری تقلیل یافت و در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

همزمان با امیرقلی، امیرحسین محمدی فر و ساناز الله یاری، دو تن دیگر از اعضای هیات تحریریه نشریه گام نیز با گذشت ۲۳ روز از زمان بازداشت کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند.

این دو شهروند نیز در تاریخ ۱۹ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. این افراد طی ماه‌های اخیر در حمایت از کارگران و به ویژه تجمعات اعتراضی کارگران شرکت ملی فولاد اهواز و مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در این نشریه مطالبی نوشته بودند.

پیشتر نیز در تاریخ ۱۳ آذرماه، عسل محمدی یکی دیگر از اعضای تحریریه این نشریه توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ ۱۵ دی‌ماه با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.