با ‘حکم حکومتی’ آیت‌الله خامنه‌ای، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت کاهش یافت

یکشنبه, 28ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

به گفته رئیس مجلس، سیاست‌های صندوق توسعه ملی توسط شخص ایت‌الله خامنه‌ای تعیین می‌شوند

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با صدور فرمانی از مجلس خواست تا میزان سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را در بودجه سال ۹۸ به ۲۰ درصد کاهش دهد.

به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس که این خبر را روز یکشنبه در صحن علنی مجلس اعلام کرد، علت این “حکم حکومتی” رهبر جمهوری اسلامی، “شرایط کنونی کشور” است.

آقای لاریجانی توضیح بیشتری درباره این شرایط ارائه نکرد و افزود که سیاست‌های صندوق توسعه ملی توسط آیت‌الله خامنه‌ای تعیین می‌شود.

در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور، اقتصاد ایران با مشکلاتی از جمله کاهش درآمدهای ارزی و سقوط ارزش ریال روبه‌رو شده است.

  • کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در لایجه بودجه سال ۹۸ از سوی دولت حسن روحانی پیشنهاد شده بود و دولت به دنبال کاهش این سهم تا ۲۰ درصد بود. اما برخی نمایندگان مجلس با این کاهش مخالف بودند و اصرار داشتند تا سهم صندوق، بر اساس دستورهای پیشین آیت‌الله خامنه‌ای افزایش یابد و به ۳۲ درصد برسد.

این موضوع موجب شد تا روز یکشنبه، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس، در جریان بررسی لایحه بودجه به مساله سهم صندوق توسعه ملی اشاره کند و خواستار حذف پیشنهاد دولت بشود.

اما علی لاریجانی گفت که درباره این قسمت، آیت‌الله خامنه‌ای “حکم حکومتی” صادر کرده است.

جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی چیست؟

صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ و در قالب برنامه پنجم توسعه برای جبران کاستی‌های اداره حساب ذخیره ارزی تاسیس شد.

در سال ۱۳۸۷ هیات وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد هیات امنای حساب ذخیره ارزی را منحل کرد، تصمیمی که به پایان کار حساب ذخیره ارزی تعبیر شد، با این حال، بعدتر در برنامه توسعه، این حساب در کنار صندوق توسعه ملی، احیا شد.

عده‌ای از منتقدان دولت آقای احمدی‌نژاد را متهم می‌کردند که با حساب ذخیره ارزی مثل “قلک” برخورد می‌کند.

ایجاد صندوق توسعه ملی، با هدف تغییر نگاه به درآمدهای نفتی، در خرداد ۱۳۸۷ در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد و پس از آن هم به تایید مجلس رسید.

هدف صندوق توسعه ملی به گفته موسسان آن تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به “ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی” است.

کاهش وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی یکی دیگر از اهداف تشکیل این نهاد اعلام شده است.

مهمترین منبع مالی صندوق توسعه ملی درآمدهای نفت وگاز ایران است و مقرر شده بود که “حداقل ۳۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز و فرآورده‌های نفتی” به این صندوق اختصاص ‌یابد. طبق قانون برداشت پول از صندوق توسعه ملی نیازمند تصویب مجلس است یا برای دسترسی فوری به منابع مالی، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران باید آن را تائید کند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.