رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: دوره گشت ارشاد به سر آمده است

پنجشنبه, 2ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن
چند روز پس از درگیری منجر به شلیک هوایی مأموران گشت ارشاد در محله نارمک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به این واقعه واکنش نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز :

احمد مازنی با تأکید بر اینکه برخورد انتظامی با مسائل فرهنگی جواب نمی‌‎دهد، تأکید کرد: دوره گشت ارشاد به سر آمده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید در این زمینه روش‌های جدیدی اتخاذ کند. جمعه گذشته پس از اقدام مأموران گشت ارشاد به بازداشت دو دختر جوان، تعدادی از افراد حاضر در محل، شروع به اعتراض به این ماجرا کرده و تلاش می‌کنند مانع از بازداشت و بردن آن‌ها شوند.
در این بین، برخی افراد نیز به ون مأموران گشت ارشاد حمله کرده و درِ ماشین را از جا کنده‌اند. کار به برخورد فیزیکی کشیده و در نهایت، مأموران پلیس برای متفرق‌کردن این افراد اقدام به شلیک هوایی کرده‌اند. این اتفاق در منطقه نارمک واقع در شرق تهران رخ داده است. فیلم‌های این برخورد در شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و گروه‌های خبری در تلگرام دست‌به‌دست شد.
در این فیلم یک‌دقیقه‌ای که با گوشی تلفن همراه گرفته شده، شهروندی می‌گوید در نتیجه درگیری بین برخی شهروندان با مأموران انتظامی، درِ خودروی ون از جا کنده شده است. همان زمان یکی از مسئولان واحد اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت با بیان اینکه این رویداد تأیید می‌شود و زمان آن جمعه‌شب گذشته بوده است، درباره وقوع این اتفاق گفت: مأموران گشت امنیت اخلاقی به دو خانم جوان که پوشش و حجاب مناسبی نداشتند، تذکر دادند که بعد از چند دقیقه تعدادی از شهروندان دور آنان جمع شدند تا مانع انتقال آن دو خانم شوند.
در این میان، چند جوان در کار پلیس اخلال ایجاد کردند و مأموران نیز برای متفرق‌کردن افراد، مجبور به شلیک هوایی شدند. پس از این ماجرا، حاضران در صحنه نیز متفرق شدند و موضوع خاتمه پیدا کرد.
احمد مازنی با اشاره به حواشی اخیر ایجادشده درخصوص نحوه برخورد گشت ارشاد با برخی ناهنجاری‌ها و درگیری بین برخی شهروندان با عوامل انتظامی، عنوان کرد: در این زمینه باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد چراکه عناصری با دوربین‌های موبایل اقدام به فیلم‌برداری از چنین مواردی می‌کنند و این فیلم‌ها را به صورت گسترده در شبکه‌های ضدانقلاب و شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند تا موجب وهن نظام سیاسی، مذهب و عقاید ایرانیان باشد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد، به خانه ملت گفت: بعضا یک مأمور نیروی انتظامی ممکن است تحت تأثیر رفتار‌هایی قرار گیرد و واکنش‌هایی داشته باشد که نباید از این مسئله غفلت کند. وی، رعایت هنجار‌ها و ارزش‌های اعتقادی را یک ضرورت دانست و افزود: متأسفانه برخی با رعایت‌نکردن این ارزش‌ها نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد می‌کنند و توقع این است که در دفاع از فرهنگ عفاف و پاکدامنی و ارزش‌های اجتماعی، مقامات و مسئولان مداخله و قانون را اجرائی کنند. مازنی با یادآوری اینکه البته روش اجرای قانون در این زمینه بسیار اهمیت دارد، گفت: به‌خصوص با مسائلی که جنبه فرهنگی دارد، برخورد‌های انتظامی جواب نمی‌‎دهد و این مراقبت باید از سوی مسئولان مد نظر باشد. دوره گشت ارشاد به پایان رسیده است، حتی ضرورت دارد این عنوان «گشت ارشاد» تغییر کند یا حذف شود چراکه این نام به دلیل عملکرد نامناسب یا تبلیغات منفی ذهنیت منفی ایجاد کرده است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در این زمینه مسئولیت دارد به این موضوع ورود و تصمیم‎‌گیری جدیدی کند، چراکه جامعه را نمی‌توان با این روش به هنجار‌های ارزشی بازگرداند و ضرورت دارد که این روش تغییر کند.
مازنی با اشاره به فیلم اخیر منتشرشده در فضای مجازی که منجر به درگیری بین برخی شهروندان با عوامل انتظامی شده است، گفت: در این زمینه پلیس باید توضیحات لازم را به منظور تنویر افکار عمومی ارائه دهد تا حقی از کادر پلیس یا شهروندی تضییع نشود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا باید این وظیفه از نیروی انتظامی سلب شود یا خیر، توضیح داد: ابتدا باید مشخص شود که روش کار چه خواهد بود تا دستگاه مجری آن نیز مشخص شود؛ برای نمونه کشف حجاب در کشور ما جرم محسوب می‎شود و در این زمینه نیروی انتظامی وظیفه برخورد با جرائم را دارد، ولی ممکن است برخی امور فرهنگی باشد که جنبه ارشادی داشته باشد که در این مسیر نیازی نیست نیروی انتظامی به این موضوعات ورود کند به همین دلیل معتقدم باید بازنگری جدی در این زمینه صورت گیرد.
منبع: شرق

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.