آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری: تندروی مملکت را نابود کرده

جمعه, 2ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

آفتاب نیوز:

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دولت در زمان آغاز به کار خود مساله اعتدال را مطرح کرد و می‌توانست با همین اعتدال که اصل قرآن، کتب اخلاقی و علم اخلاق است با تندروی مقابله کند. تندروی این مملکت را نابود کرده و بیشترین مشکلات ما ناشی از تندروی است که انصاف و رحم را از بین می‌برد و همین تندوری نمی‌گذارد منبع مشکلات مشخص شود.
آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده‌هریسی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص ارزیابی عملکرد دولت در سال ۹۷ گفت: سخن گفتن در این رابطه سخت است چرا که بنده از طرفی نمی‌خواهم چیزی بگویم که دولت تضعیف شود و از طرف دیگر نیز نمی‌توانم از عملکرد آن تعریف کنم چرا که دولت در خصوص کارهایی که می‌توانست انجام دهد نیز کوتاه آمد.
وی ادامه داد: دولت در زمان آغاز به کار خود مساله اعتدال را مطرح کرد و می‌توانست با همین اعتدال که اصل قرآن، کتب اخلاقی و علم اخلاق است با تندروی مقابله کند. تندروی این مملکت را نابود کرده و بیشترین مشکلات ما ناشی از تندروی است که انصاف و رحم را از بین می‌برد و همین تندوری نمی‌گذارد منبع مشکلات مشخص شود. باید با این تندروی مبارزه و اخلاق را در سیاست این کشور احیا می‌کرد که متاسفانه در این موضوع کوتاهی صورت گرفت.
هاشمزاده هریسی افزود: قرار بود با توجه به این که رییس‌جمهور حقوقدان است؛ در خصوص حقوق اساسی، حق ملت، حقوق شهروندی و احیای قانون اساسی کارهای قابل توجهی صورت بگیرد که گویا همه را فراموش کرد. دولت در این مدت بیانیه حقوق شهروندی صادر کرد که البته حقوق شهروندی بدون قانون اساسی منبعی ندارد. رییس‌جمهور قانون اساسی را فراموش کرد و در خصوص حقوق شهروندی بیانیه داد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: البته کارهایی همچون صدور منشور حقوق شهروندی خوب بود اما اگر با مواردی همچون احیای قانون اساسی همراه بود بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری حق شهروندی نهادینه می‌شد.
وی ادامه داد: در خصوص مسائل معیشتی هم که مسائل مهمی هستند نیز دست دولت بسته است. دولت چه کاری می‌تواند برای مسائل معیشتی انجام دهد. البته اگر دولت خوب کار کند اندکی تفاوت می‌کند اما اساس مشکلات مسائل دیگر است که از دست دولت ساخته نیست و درست نیست همه گناه‌ها را متوجه دولت بدانیم. معیشت مردم بستر می‌خواهد تا در بستر خودش پرورش پیدا کند.
وی افزود: با این وجود دولت در مسائلی هم که توان اجرایی داشت خوب عمل نکرد. نمی‌گویم نیت انجام کار نداشت اما نمی‌دانیم چرا نتوانست انجام دهد. اینکه دولت در پایان کار دست خالی باشد گوارای ما نیست.
آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی گفت: معیشت مردم هم به این صورت است که من نمی‌گویم دولت اصلا مشکلی ندارد اما واقع این است که دولت به تنهایی نمی‌تواند و عوامل مختلفی باید با هم همکاری کنند. معیشت مردم مساله اول ما است و از همه مسائل مهمتر است. اولویت ما مردم هستند؛ معیشت، دارو و کرامت مردم اولویت اول ما است. اگر مردم را از دست بدهیم نه اسلحه و نه موشک به درد ما نمی‌خورد. ما باید ارزش‌هایمان را حفظ کنیم و وابسته به بیرون نباشیم اما با این حال باید با تعامل با دنیا بستر را برای معیشت مردم هموار کنیم. نباید بگوییم یا تسلیم یا ستیز، راه سومی هم وجود دارد.
وی ادامه داد: الان نمی‌شود دو هندوانه را با هم نگه داشت ما می‌خواهیم چند هندوانه به دست بگیریم که شرایط همین می‌شود که امروز می‌بینیم. اگر مردم گرسنه بخوابند و شغل نداشته باشند ما نمی‌توانیم از عدالت دم بزنیم. اولین و واجب‌ترین اولویت ما مردم هستند. اگر به واجب عمل نکنیم خداوند رحمتش را از ما دریغ می‌کند.
آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی گفت: مشکلات معیشتی ما ریشه اقتصادی ندارد که دولت را تنها مقصر بدانیم. مشکلات معیشتی ما سیاسی است که با خروج آمریکا از برجام آغاز شد. دولت مسئولیت دارد اما همه مشکلات ناشی از عملکرد دولت نیست. من از از رییس‌جمهور خیلی گلایه دارم اما تنها مواردی را می‌توان به یک نفر نسبت داد که کلیه مسئولیتش در دست وی باشد.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.