سیل در ایران: موج جدید بارش باران؛ شمار جان‌باختگان سیلاب‌ها به ۴۵ تن رسید

دوشنبه, 12ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

سیل اخیر در ایران به ۱۱ هزار کیلومتر از راه‌های کشور خساراتی به میزان هزار تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان وارد کرده است.

با ورود سامانه جدید بارشی در برخی مناطق ایران، روز یکشنبه شماری از شهرها و روستاها در شمال، غرب و مرکز ایران شاهد بارش شدید باران بودند و سازمان هواشناسی نیز نسبت به وزش بادهای شدید در دو روز آینده هشدار داده است.

از سوی دیگر، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، آخرین آمار جان‌باختگان در سیلاب‌های اخیر را ۴۵ تن اعلام کرده و در تهران نیز به ساکنان بیش از ۲۰ محله پیامک هشدار ارسال شده است.

سازمان هواشناسی ایران وضعیت ۱۱ استان کشور را در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه «همراه با رگبار باران، رعد و برق، در برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها» پیش‌بینی کرده و درباره وزش باد شدید در روز دوشنبه در استان‌های یزد، اصفهان، قم، مرکزی، جنوب تهران و شمال فارس هشدار داده است.

وزیر کشور ایران روز شنبه اعلام کرده بود که همه استان‌ها در آماده‌باش برای سیل احتمالی هستند اما سه استان خوزستان، لرستان و گلستان «در اولویت قرار دارد».

خوزستان

بیشترین نگرانی‌ها در استان خوزستان درباره سد کرخه بود و بنابر گزارش‌ها، دریچه اصلی سرریز این سد روز یکشنبه برای نخستین بار باز شد.

 

Embedded video

خبرگزاری ایرنا@IRNA_1313
 

? نمایی از ، امروز ۱۱ فروردین ۹۸
– باز شدن دریچه اصلی سرریز برای نخستین بار پس از افتتاح سد کرخه

– مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه : وضعیت عادی نیست. مردم باید توجه بیشتری به هشدارها داشته باشند.http://www.irna.ir/khuzestan/fa/News/83260865 

See خبرگزاری ایرنا’s other Tweets
 
 

مقام‌های محلی با اشاره به خطر سیلاب به ویژه در مناطق مرکزی این استان، وضعیت روستاهای بخش بامدژ و برخی روستاهای شوشتر را بحرانی ذکر کردند.

 

Embedded video

خبرگزاری صداوسیما@iribnewsFa
 

فرماندار با اعلام وضعیت اضطراری در نورآباد از نیروهای ارتش و سپاه و دیگر نیروهای امدادی برای کمک رسانی به مردم این شهرستان درخواست کمک کرده است
بارش شدید باران و طغیان دو رودخانه گچینه و باد آور در شهر نورآباد وضعیت این شهر ۶۰ هزار نفری را در موقعیت اضطرار قرار داده است.

See خبرگزاری صداوسیما’s other Tweets
 
 

در اهواز نیز جاده ساحلی پس از به زیر آب رفتن مسدود شد.

به گفته بخشدار مرکزی اهواز، افزایش دبی رودخانه دز باعث قطع راه ارتباطی سه روستای این بخش شده است.

لرستان

پیش از این شمار جان‌باختگان سیل در استان لرستان چهار تن اعلام شده بود اما باشگاه خبرنگاران جوان عصر یکشنبه از افزایش این آمار به پنج نفر گزارش داد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان@yjcagency
 

جان‌باختگان سیل در به ۵ نفر افزایش یافت

با غرق شدن مرد ۵۰ ساله در رودخانه بخش شاهیوند شهرستان چگنی جان‌باختگان سیل در لرستان به ۵ نفر افزایش یافت.

See باشگاه خبرنگاران جوان’s other Tweets
 
 

بنابر گزارش‌ها، وضعیت در دو شهرستان نورآباد و دورود، در شمال و شرق این استان، بحرانی است و در دلفان نیز سیلاب وارد خانه‌ها شده است.

 

خبرگزاری تسنیم ??

@Tasnimnews_Fa

 

تا ساعاتی دیگر سر ریز می شود؛خطر بیخ گوش ۲۳۰۰۰ دورودی/سرپرست فرمانداری دورود: روستاهای لبان، سفیدکن، حیدرآباد، پهلوانکل در معرض خطر سیل است؛ ما در روستاهای سفیدکن و لبان مشکل داریم/ در شهرستان دورود وضعیت قرمز است و نیاز است این روستاها تخلیه شودhttps://tn.ai/1978949 

See خبرگزاری تسنیم ??‘s other Tweets
 
 

به گفته احمد مرادپور، معاون استاندار لرستان، با توجه به خطر طغیان سد مروک برخی روستاهای اطراف دورود در خطر آب‌گرفتگی قرار دارند و «نیاز است ۲۵ تا ۲۶ هزار نفر از مردم جابه‌جا شوند».

به گفته عباس مرادی سبزواری، از مقام‌های شرکت آب منطقه‌ای لرستان، طغیان رودخانه بایور (باداور) که از میان شهر نورآباد می‌گذرد وجود دارد.

حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان، نیز با اشاره به اینکه آب رودخانه کشکان در حال بالا آمدن است گفت: «راه ارتباطی شهر معمولان به طور کامل قطع شده است‌».

کرمانشاه

ورود سامانه جدید و بارندگی شدید از عصر یکشنبه در مناطق مرزی استان کرمانشاه، و به ویژه شهرستان‌های ثلاث باباجانی و قصرشیرین، آغاز شد.

 

Embedded video

حشاشین⁦@Hashshaashin
 

بارش شدید باران در میدان‌بار کرمانشاه ، همین الان ساعت ۱۱ شب

۳۲ people are talking about this
 
 

جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران این استان، به خبرگزاری تسنیم گفت که برای ۱۹ هزار خانواده که در مجاورت رودخانه‌ها هستند اخطار تخلیه صادر شده است.

ادارات دولتی و بسیاری از اصناف استان کرمانشاه روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل هستند.

سایر مناطق

به گفته مقام‌های محلی در استان اصفهان، سد گلپایگان روز یکشنبه سرریز شد.

 

خبرآنلاین

@khabaronlinee

 

سد گلپایگان سرریز شد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان:
▫️ظرفیت آبگیری سد گلپایگان ۳۶.۵ میلیون متر مکعب است که با توجه به بارندگی‌های سال ۹۸ ظرفیت آن تکمیل و امروز شاهد سرریز شدن آب سد گلپایگان بودیم./ فارس pic.twitter.com/rgSZ8AnSYC

See خبرآنلاین’s other Tweets
 
 

در استان ایلام نیز طغیان رودخانه میمه زرین‌آباد راه ارتباطی شهر ایلام به دهلران را کاملا مسدود کرد.

در تهران نیز سازمان مدیریت بحران روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای به ساکنان بیش از ۲۰ محله در مورد احتمال جاری شدن سیلاب و پیامدهای بارش‌های اخیر هشدار داد.

شاهین مظفری، از مقام‌های این سازمان، به خبرگزاری ایسنا گفت که پیامک‌هایی هشدارآمیز نیز به ساکنان بیش از ۲۰ محله تهران ارسال شده است.

در همدان نیز آب‌گرفتگی معابر شهری گزارش شده است.

ادامه سردرگمی، ناهماهنگی و اظهارات سیاسی

با وجود گذشت بیش از یک هفته از وقوع سیل در مناطق ایران، مقام‌های مختلف همچنان به تکذیب گفته‌های یکدیگر می‌پردازند و اظهار نظرهای سیاسی از سوی جناح‌های مختلف نیز روز یکشنبه ادامه یافت.

صبح یکشنبه رسانه‌های محلی در اهواز خبر دادند که به ساکنان برخی مناطق این شهر، از جمله کوی سید خلف، کیانپارس شرقی، کیان‌آباد، ٢۴ متری، کوروش و معین‌زاده هشدار تخلیه داده شده است.

با این حال عصر یکشنبه فرمانداری اهواز این خبرها را تکذیب کرد و در اطلاعیه‌ای گفت: «هیچ‌گونه خطری شهرستان اهواز را تهدید نمی‌کند».

از سوی دیگر یکی از مدیران بهداشت خوزستان روز یکشنبه گفت یکی از نگرانی‌های فعلی «بازگشت فاضلاب به شبکه است». با این حال ساعاتی بعد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت جای نگرانی نیست و «شرایط تحت کنترل است».

 

View image on TwitterView image on TwitterView image on TwitterView image on Twitter

استراتژیست سیل بان?@oldensan
 

?نگران پس زدن شبکه فاضلاب در اهوازهستیم
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از نگرانی های ما غرقاب شدن خروجی های فاضلاب در حاشیه رودخانه کارون در مقطع اهواز و در نتیجه ایجاد فشار معکوس برای بازگشت فاضلاب به شبکه است
لوله های فاضلاب در تصاویر زیر آبند

See استراتژیست سیل بان?‘s other Tweets
 
 
 

پایگاه خبری انتخاب@Entekhab_News
 

واکنش آبفا به بالا آمدن تراز آب کارون:مردم اهواز نگران پس زدگی فاضلاب نباشند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به بالا آمدن تراز آب رودخانه کارون،گفت:مردم شهرستان اهوازنگران پس زدگی فاضلاب نباشند.خروجی‌های فاضلاب درمقطع اهواز را درکارون مسدود کرده ایم وشرایط تحت کنترل است pic.twitter.com/WBdc1A8g3Y

See پایگاه خبری انتخاب’s other Tweets
 
 

همچنین با وجود کشمکش لفظی بین رئیس‌جمهور ایران و فرمانده کل سپاه درباره انفجارها برای «هدایت آب‌های سطحی»، روز یکشنبه نیز این انفجارها در دو استان خوزستان و گلستان ادامه یافت.

اظهار نظرهای سیاسی نیز همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از اظهارات حسن روحانی و «سفر ظاهرا تفریحی او به قشم» انتقاد کرد.

 

خبرگزاری تسنیم ??

@Tasnimnews_Fa

 

در پاسخ به انتقاد از شکافتن جاده و راه‌آهن در آق‌قلا: از آقای رئیس جمهور انتظار یک خسته نباشید بود ولو خشک وخالی/کاش آقای روحانی بلافاصله بعد از انتشار خبر سیل در گلستان و مازندران از سفر ظاهرا تفریحی خود در جزیره قشم چشم پوشی می‌کردندhttps://tn.ai/1978752 

See خبرگزاری تسنیم ??‘s other Tweets
 
 

سفر مقامات به مناطق سیل‌زده

برخلاف هفته اول سیل در ایران، در روزهای اخیر و آغاز هفته دوم، سفر مقام‌های مختلف دولتی و نظامی به مناطق سیل‌زده افزایش یافته است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه به استان کرمانشاه سفر کرد و به گزارش ایسنا، قرار است پس از «سرکشی از اقدامات پیشگیرانه از سیل و تشکیل جلسه ستاد بحران» به سه استان لرستان، ایلام و خوزستان برود.

جهانگیری را در این سفر وزیران راه، بهداشت، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و همچنین معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند.

فرمانده ارتش و جانشین فرمانده سپاه نیز روز یکشنبه به استان‌های شمالی و غربی سفر کردند.

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، از آماده‌باش شورای هماهنگی مدیریت بحران در ۲۳ استان خبر داد و گفت: مرخصی‌ها در تمامی دستگاه‌های مسئول لغو شده است.

به گفته رضا اکبری، از مقام‌های وزارت راه و شهرسازی، سیل اخیر در ایران به ۱۱ هزار کیلومتر از راه‌های کشور خساراتی به میزان هزار تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان وارد کرده و موجب مسدود شدن ۱۵۹ مسیر ارتباطی شده که از آن میان، ۲۷ محور همچنان مسدود است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.