گزارشی از آخرین وضعیت دهها بازداشت شده مراسم روز جهانی کارگر

جمعه, 13ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر (۱ می) در مقابل ساختمان مجلس و اتفاقات پس از آن ده‌ها تن بازداشت شدند که ۴۲ تن از آنها کماکان تحت بازداشت هستند. رضا شهابی و حسن سعیدی، دو تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با صدور قرار بازداشت، به همراه سمانه طاهری، ناهید خداجو و مرضیه (زینب) امیری به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شده اند. گزارش شده است سایر بازداشت شدگان عمدتا به زندانهای قرچک و تهران بزرگ منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران به بند ۲۰۹ زندان اوین، زندان تهران بزرگ و زندان قرچک منتقل شده‌اند. همزمان خانواده‌های بازداشت‌شدگان در برابر دادسرای اوین بدون دریافت پاسخ موجه از طرف مسئولین در انتظار و بلاتکلیفی بسر می‌برند.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی سه تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های سمانه طاهری، ناهید خداجو و مرضیه (زینب) امیری به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ و سایر بازداشت‌شدگان زن به زندان قرچک منتقل شده‌اند.

از طرفی ضمن صدور قرار بازداشت ۳۰ روزه و کفالت ۲۰۰ میلیون تومانی برای رضا شهابی و حسن سعیدی، دو تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، این دو به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند.

از میان بازداشت شدگان روز گذشته گزارش شده است، ساعاتی پیش اسدالله سلیمانی و نرگس شجاعی آزاد شده‌اند. وحید فریدونی نیز در حالی به زندان منتقل شده است که مسئولین به خانواده وی اعلام کرده‌اند روز شنبه جهت تودیع قرار به زندان مراجعه کنند، اما در خصوص مبلغ وثیقه تعیین‌شده اطلاعی در اختباز خانواده وی قرار نداده‌اند.

از سوی دیگر تا زمان تنظیم این گزارش مشخص شده است، ناصر محرم زاده، سید رسول طالب مقدم و محمد علی اصلاغی، از دیگر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به همراه فرهاد شیخی، عادل گرجی، قاسم خالویی، محمد عادل فر، عباس شیخی، امیرمحمد (مرداس) طاهری، وحید فریدونی،  مهدی فخری، هادی سلیمانی و سعید رضایی زندان تهران بزرگ منتقل شده‌اند.

برای فرهاد شیخی نیز قرار بازداشت ۳۰ روزه و کفالت ۲۰۰ میلیون تومانی تعیین و به زندان تهران بزرگ منتقل شده است. همچنین برای هادی سلیمانی، محمد فخری، ماهان صالحی و محمد حسین بنده مرادی قرار کفالت و برای شیما ویژه قرار بازداشت موقت و انتقال به زندان تهران بزرگ تعیین شده است.

تا لحظه تنطیم این گزارش ۴۲ تن از بازداشت‌شدگان روز گذشته به نام‌های “آنیشا اسداللهی، عاطفه رنگریز، سعید رضایی، مرضیه (زینب) امیری، سمیرا امیری، سمانه امیری، نیما ویژه، ناهید خداجو، لیلا ناصروندی، حُسنی ویژه، اعظم خضری، زهرا تهرانی زاده، ندا ناجی، نسرین جوادی، رضا شهابی، حسن سعیدی، فرهاد شیخی، وحید فریدونی، ناصر محرمزاده، رسول طالبمقدم، محمدعلی اصلاغی، کامیار فکور، خرسندی، امیرمحمد(مرداس) طاهری، محسن سلیمانینژاد، عباس شیخی، هادی سلیمانی، عادل گرجی، محمد عادل فر، مهدی عظیمی، ماهان صالحی، قاسم خالویی، محمد اصلاغی، کیوان صمیمی، داود رفیعی، مهدی فخری، علی یاورى، حسین مرادی، محسن حادث، افشین میرزاخانی حادث و اکبر جمشیدی” کماکان تحت بازداشت هستند.

همچنین اسحاق روحی که روز گذشته همزمان با روز جهانی کارگر توسط نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده بود، همچنان تحت بازداشت است.

لازم به ذکر است که شماری از شهروندان بازداشت‌شده به بیماری‌های خاص مبتلا هستند و باید دارو مصرف کنند، از همین رو خانواده‌های آنان در برابر دادسرای اوین تجمع کرده‌اند و خواستار رسیدگی به وضعیت فرزندان‌شان هستند. با این حال تاکنون مسئولین دادسرا هیچ پاسخی در خصوص وضعیت و سرنوشت بازداشت‌شده‌ها با این خانواده‌ها ارائه نداده‌اند.

لازم به یادآوری است که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پیشتر با انتشار فراخوانی از کارگران خواسته بود که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر در تجمع اعتراضی در برابر مجلس شورای اسلامی حضور یابند. در این فراخوان از نابرابری حقوق زن و مرد، افزایش بی رویه شمار کودکان کار و بازداشت و زندانی کردن کارگران و معلمان به عنوان برخی از دلایل برگزاری این تجمع اعتراضی یاد شده است.

گفتنی است پیش از این و در آستانه روز جهانی کارگر نیز روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه، تعدادی از فعالین کارگری که تعدادشان ۱۲ تن برآورد شده بود در پارک جهان نما واقع در اتوبان تهران-کرج بازداشت شدند. ۳ تن از این فعالین به نام های پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده در بازداشت مانده و به مکان نامعلومی منتقل شدند. باقی افراد ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند.

روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت، “احمد تقی زاده” فعال کارگری ساکن ارومیه و روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه، دو فعال کارگری سنندج به نام های “غالب حسینی” و “مظفر صالح نیا” نیز توسط نیروهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. احضار این افراد در آستانه روز جهانی کارگر صورت گرفته و به آنها اعلام شده است هیچگونه مجوزی برای تجمعات کارگری صادر نشده و در صورت تجمع، با آنها برخورد خواهد شد.

هرانا پیشتر طی گزارشی در نگاهی آماری به وضعیت کارگران در سال ۹۷-۹۸ پرداخته است. بر اساس این گزارش طی یک سال گذشته (۱۰ اردیبهشت ۹۷ تا ۱۰ اردیبهشت ۹۸)، مرگ دست کم ۸۵۱ کارگر، تعداد ۱۴۶۵ مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار ثبت شده است. همچنین دست کم ۷۶ هزار و ۵۷۱ کارگر بیش از ۲ هزار و ۵۹ ماه معوقات مزدی دارند و در این بین کارگران حداقل ۴۹۸ بار دست به تجمع اعتراضی زدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.