قوه قضائیه جمهوری اسلامی: درباره تبادل زندانیان با آمریکا مذاکره‌ای با ما نشده

سه شنبه, 17ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران خواسته تا درباره موضوعاتی که به این نهاد مربوط است پس از هماهنگی، اظهار نظر شود

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران خواسته تا درباره موضوعاتی که به این نهاد مربوط است پس از هماهنگی، اظهار نظر شود

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، درباره طرح تبادل زندانیان ایران و آمریکا که اخیرا از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، مطرح شده بود، گفته درباره این موضوع از زمانی که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه شده، مذاکره‌ای انجام نشده است.

آقای اسماعیلی در یک نشست خبری در تهران گفته: “در ارتباط با تبادل زندانیان در دوره جدید قوه قضائیه مذاکره ای انجام نشده است. عزیزان در موضوعاتی که به قوه قضائیه برمی گردد اظهار نظر نکرده و یا بعد از هماهنگی با مسئولان قوه قضائیه اظهار نظر کنند”.

آقای ظریف به تازگی در جریان سفری به نیویورک اعلام کرد که ایران آماده تبادل زندانیان آمریکایی در زندان های ایران با زندانیان ایرانی در آمریکاست. آقای ظریف گفته بود “من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم”.

به گفته وزیر خارجه ایران، پیشنهاد تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی شش ماه پیش مطرح شده بود اما ایالات متحده به آن جواب نداده بود.

سخنگوی قوه قضائیه ایران چند هفته پس از طرح این پیشنهاد از سوی وزیر خارجه، گفته است “قوه قضاییه قوه‌ای مستقل است و در ارتباط با تبادل زندانیان در دوره جدید قوه قضائیه مذاکره‌ای انجام نشده است”.

ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه، ایران اواسط اسفند ماه گذشته (حدود دو ماه پیش) از سوی آیت الله علی خامنه ای به این سمت منصوب شد.

وزیر خارجه ایران اخیرا در سفر به آمریکا گفته بود اختیار کافی برای مبادله کردن زندانیان ایران و آمریکا دارد
وزیر خارجه ایران اخیرا در سفر به آمریکا گفته بود اختیار کافی برای مبادله کردن زندانیان ایران و آمریکا دارد

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است “در صورتی که ضوابط و مقررات ایجاب نماید و مراجع ذیربط، شورای عالی امنیت ملی تصمیمی بگیرند قوه قضاییه (برای تبادل زندانیان) همکاری خواهد داشت”.

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده همزمان با اجرایی شدن توافق هسته ای موسوم به برجام در زمستان سال ۱۳۹۴، دست به تبادل چند زندانی ایرانی- آمریکایی در زندان های ایران با چند زندانی ایرانی-آمریکایی در زندان های ایالات متحده زدند.

برخی از زندانیان آزاد شده از زندان های آمریکا، هرگز به ایران بازنگشتند و به زندگی در ایالات متحده ادامه دادند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران چند ماه پس از این تبادل گفت که با نظر آیت الله علی خامنه ای و تصمیم شورای عالی امنیت ملی، از سوی وزارت اطلاعات درباره مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی با ایالات متحده مذاکره شده و امتیازاتی برای کشور “از جمله بازگردانی ۴۰۰ میلیون دلار، گرفتیم.”

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از دوره ریاست جمهوری و پس از آن چندبار این اقدام را “گروگانگیری” ایران و رفتار باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده را “باج دادن به گروگانگیری ایران” خوانده است.

مقام های وقت آمریکایی گفته بودند که پرداخت پول نقد به ایران، ارتباط مستقیمی با تبادل زندانیان نداشت.

پیشنهاد جدید جمهوری اسلامی ایران به آمریکا به گفته محمدجواد ظریف پاسخ رسمی از سوی آمریکا نداشته است. ایالات متحده پس از علنی شدن این پیشنهاد از ایران خواست تا زندانیان آمریکایی را “فورا” آزاد کند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.